29.9.2023 Ajoneuvot BMW 5-sarjan lataushybridimallit virallisesti julki – neljällä tai kuudella sylinterillä mennään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 530e ja 550e XDrive ovat odotetut lisät uuden 5-sarjan mallistoon. Sähköistä toimintamatkaa on tarjolla kilpailukykyisesti jopa yli 100 kilometriä, ja vähintään jälkimmäinen, kuusisylinterinen vaihtoehto takaa suorituskyvyn olevan reilassa. BMW 5-sarjan kahdeksas sukupolvi on yksi tämän - sanottaisiinko melkoisen herkullisen - autovuoden tärkeimpiä uutuusmalleja. Sen rakas arkkivihollinen, lähes samaan aikaan debytoinut kuudennen sukupolven Mercedes-Benz E-sarja on sille täydellinen vertailukohta, niin myös lataushybridimallien kohdalla.Uuden 5-sarjan kaksi erillistä lataushybridimalliversiota esiteltiin Eurooppaa ja muita markkina-alueita silmällä pitäen tässä välissä, kun peruspolttomoottorimallit sekä ensimmäistä kertaa täyssähköinen i5 ovat jo nähneet päivänvalon, ja odotuksen alla ovat puolestaan farmarimalli Touring sekä mahdollisesti kaikkien aikojen tehokkain M5, tällä kertaa kahtena eri korimallina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArkisempi ja juhlavampi vaihtoehtoOli jo etukäteen tiedossa, että 5-sarjasta tulisi kaksi erilaista lataushybridiversiota, ja tässä ne nyt ovat.530e on kahdesta versiosta maltillisempi ja sopii kaikkein parhaiten arkiajoon, varsinkin jos polttomoottoria tulee yhtään useammin laulatettua ja haluaa pitää tässäkin tapauksessa kulutuksen kurissa. Takavetoisen 530e:n pohjana on 2,0-litrainen kaksoisahdettu bensiinirivinelonen. Yhdessä sähkömoottorin kanssa järjestelmä kykenee tuottamaan 220 kilowatin eli 299 hevosvoiman kokonaistehon ja 450 newtonmetrin vääntömomentin.550e XDrive on puolestaan mallimerkinnästäkin luettuna aina nelivetoinen ja näistä kahdesta tuntuvasti voimakkaampi malliversio. 3,0-litraisen rivi-6:n johdolla 550e:n hybridijärjestelmä tuottaa 360 kilowattia eli 489 hevosvoimaa tehoa ja peräti 700 newtonmetriä vääntöä. Nollasta sataan tämä versio kiihtyy parisen sekuntia 530e:tä nopeammin - 4,3 sekunnissa - ja huippunopeus on rajoitettu saksalaisittain 250 kilometriin tunnissa. Varovasti siellä liikenteessä, sillä pelkällä sähkölläkin on mahdollista saada mojovat ylinopeussakot 140 km/h nopeuteen asti.550e XDrive on toistaiseksi ainoa mahdollisuus hankkia uusi 5-sarja Euroopassa suuremmalla kuin nelisylinterisellä moottorilla. Pohjois-Amerikassa on tarjolla 540i XDrive 3,0-litraisella rivikuudella, mutta ensi vuodelle on lupailtu myös kuusisylinteristä dieseliä, joka voisi olla Euroopankin heiniä. Rivikuudet ovat tulleet kohisten uudelleen muotiin, mutta BMW on pitänyt tämän hienon voimanlähdemuodon repertuaarissaan tauotta.Kevythybridimallien ja i5:n välimuotoihin tulee myös muutamia lisäyksiä vakiovarusteluetteloon. Niihin kuuluu 19-tuumaisten vanteiden lisäksi BMW IconicSounds Electric, joka tuottaa sähköajotilassa kiihdytettäessä täyssähkömallin tavoin äänipalautetta.Etua i5:stäLataushybridimallien kehityksessä on päästy hyödyntämään sitä tosiasiaa, että G60:n perusrakenne on suunniteltu polttomoottorien lisäksi täyssähköauton pohjaksi. Näin ollen auton ajoakku sijaitsee samalla tavoin lattiassa, pitäen painopisteen alhaalla, ja minimoiden esimerkiksi tavaratilaan tulevat haitat. Molemmissa malleissa on 19,4 kilowattitunnin akusto, joka 530e:ssä mahdollistaa 103 WLTP-kilometrä sähköllä, nelivetoisen 550e:nkin päästessä vastaavasti 90 kilometrin tuntumaan.19,4 kilowattitunnin akku latautuu maksimiteholla täyteen reilussa kolmessa tunnissa.Jos verrataan vielä E-segmentin kahden upouuden markkinakärjen lataushybridiratkaisuja keskenään, voi todeta, että aika samalta näyttää. Mercedes-Benz on onnistunut ottamaan oman ratkaisunsa 25,4 kilowattitunnin akustosta jonkin verran enemmän sähköistä toimintamatkaa, erotuksen vaihdellessa karkeasti 10 ja 20 kilometrin välillä. Toisaalta Mercedeksen ratkaisu hukkaa sedanin tavaratilasta jopa 150 litraa, siinä missä juuri mainitusta syystä 5-sarjan lataushybrideissä on tasan muita malliversiota vastaava 520 litran kontti.5-sarjan lataushybridiratkaisussa ehdottomasti plussaa on myös 550e ja kuusi sylinteriä, koska onhan se nyt kiva juttu, jos ei sitä vielä tullut riittävästi korostettua.Lähde ja kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?