29.9.2023

BMW 5-sarjan lataushybridimallit virallisesti julki – neljällä tai kuudella sylinterillä mennään

BMW 530e ja 550e XDrive ovat odotetut lisät uuden 5-sarjan mallistoon. Sähköistä toimintamatkaa on tarjolla kilpailukykyisesti jopa yli 100 kilometriä, ja vähintään jälkimmäinen, kuusisylinterinen vaihtoehto takaa suorituskyvyn olevan reilassa.

BMW 5-sarjan kahdeksas sukupolvi on yksi tämän - sanottaisiinko melkoisen herkullisen - autovuoden tärkeimpiä uutuusmalleja. Sen rakas arkkivihollinen, lähes samaan aikaan debytoinut kuudennen sukupolven Mercedes-Benz E-sarja on sille täydellinen vertailukohta, niin myös lataushybridimallien kohdalla.

Uuden 5-sarjan kaksi erillistä lataushybridimalliversiota esiteltiin Eurooppaa ja muita markkina-alueita silmällä pitäen tässä välissä, kun peruspolttomoottorimallit sekä ensimmäistä kertaa täyssähköinen i5 ovat jo nähneet päivänvalon, ja odotuksen alla ovat puolestaan farmarimalli Touring sekä mahdollisesti kaikkien aikojen tehokkain M5, tällä kertaa kahtena eri korimallina.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Arkisempi ja juhlavampi vaihtoehto

Oli jo etukäteen tiedossa, että 5-sarjasta tulisi kaksi erilaista lataushybridiversiota, ja tässä ne nyt ovat.

530e on kahdesta versiosta maltillisempi ja sopii kaikkein parhaiten arkiajoon, varsinkin jos polttomoottoria tulee yhtään useammin laulatettua ja haluaa pitää tässäkin tapauksessa kulutuksen kurissa. Takavetoisen 530e:n pohjana on 2,0-litrainen kaksoisahdettu bensiinirivinelonen. Yhdessä sähkömoottorin kanssa järjestelmä kykenee tuottamaan 220 kilowatin eli 299 hevosvoiman kokonaistehon ja 450 newtonmetrin vääntömomentin.

550e XDrive on puolestaan mallimerkinnästäkin luettuna aina nelivetoinen ja näistä kahdesta tuntuvasti voimakkaampi malliversio. 3,0-litraisen rivi-6:n johdolla 550e:n hybridijärjestelmä tuottaa 360 kilowattia eli 489 hevosvoimaa tehoa ja peräti 700 newtonmetriä vääntöä. Nollasta sataan tämä versio kiihtyy parisen sekuntia 530e:tä nopeammin - 4,3 sekunnissa - ja huippunopeus on rajoitettu saksalaisittain 250 kilometriin tunnissa. Varovasti siellä liikenteessä, sillä pelkällä sähkölläkin on mahdollista saada mojovat ylinopeussakot 140 km/h nopeuteen asti.

550e XDrive on toistaiseksi ainoa mahdollisuus hankkia uusi 5-sarja Euroopassa suuremmalla kuin nelisylinterisellä moottorilla. Pohjois-Amerikassa on tarjolla 540i XDrive 3,0-litraisella rivikuudella, mutta ensi vuodelle on lupailtu myös kuusisylinteristä dieseliä, joka voisi olla Euroopankin heiniä. Rivikuudet ovat tulleet kohisten uudelleen muotiin, mutta BMW on pitänyt tämän hienon voimanlähdemuodon repertuaarissaan tauotta.

Kevythybridimallien ja i5:n välimuotoihin tulee myös muutamia lisäyksiä vakiovarusteluetteloon. Niihin kuuluu 19-tuumaisten vanteiden lisäksi BMW IconicSounds Electric, joka tuottaa sähköajotilassa kiihdytettäessä täyssähkömallin tavoin äänipalautetta.

Etua i5:stä

Lataushybridimallien kehityksessä on päästy hyödyntämään sitä tosiasiaa, että G60:n perusrakenne on suunniteltu polttomoottorien lisäksi täyssähköauton pohjaksi. Näin ollen auton ajoakku sijaitsee samalla tavoin lattiassa, pitäen painopisteen alhaalla, ja minimoiden esimerkiksi tavaratilaan tulevat haitat. Molemmissa malleissa on 19,4 kilowattitunnin akusto, joka 530e:ssä mahdollistaa 103 WLTP-kilometrä sähköllä, nelivetoisen 550e:nkin päästessä vastaavasti 90 kilometrin tuntumaan.

19,4 kilowattitunnin akku latautuu maksimiteholla täyteen reilussa kolmessa tunnissa.

Jos verrataan vielä E-segmentin kahden upouuden markkinakärjen lataushybridiratkaisuja keskenään, voi todeta, että aika samalta näyttää. Mercedes-Benz on onnistunut ottamaan oman ratkaisunsa 25,4 kilowattitunnin akustosta jonkin verran enemmän sähköistä toimintamatkaa, erotuksen vaihdellessa karkeasti 10 ja 20 kilometrin välillä. Toisaalta Mercedeksen ratkaisu hukkaa sedanin tavaratilasta jopa 150 litraa, siinä missä juuri mainitusta syystä 5-sarjan lataushybrideissä on tasan muita malliversiota vastaava 520 litran kontti.

5-sarjan lataushybridiratkaisussa ehdottomasti plussaa on myös 550e ja kuusi sylinteriä, koska onhan se nyt kiva juttu, jos ei sitä vielä tullut riittävästi korostettua.

Lähde ja kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat