Ajoneuvot | Moottoripyörät | 24.7.2020

BMW GS – kaikkien seikkailupyörien äiti ja isä on 40-vuotias

Syksyllä 1980 BMW esitteli R 80 G/S -mallin. Se yhdisti ensimmäistä kertaa maantie- ja maasto-ominaisuudet tuotantomoottoripyörässä. Ensimmäinen seikkailupyörä oli nähnyt päivänvalon.

Jaa artikkeli

GS-malliston vahvuudeksi on R 80 G/S-mallista lähtien muodostunut, että se soveltuu yhtä hyvin maantieajoon, matkailuun kuin maastoajoonkin, unohtamatta jokapäiväistä arkikäyttöä. Mallistolla on suuri merkitys BMW:lle paitsi imagollisesti, myös taloudellisesti. GS-malleja on 40 vuoden aikana valmistettu yli 1,2 miljoonaa kappaletta.

Kilpailumenestystä

Paitsi moottoripyöräseikkailuihin, soveltui R 80 G/S myös kilpailukäyttöön. Vuonna 1981 Hubert Auriol voitti sillä 10 000 kilometrin pituisen Paris-Dakar -rallin. Malliston laajennus alkoi vuonna 1993, jolloin esiteltiin F 650 ”Funduro”. Ensimmäisen yksisylinterisen BMW-enduron moottori tuotti 47 hevosvoimaa, mikä riitti kevyen pyörän kuljettamiseen mainiosti.

BMW GS

Malliston lähtölaukauksena toimi R 80 G/S

R 1100 GS oli ensimmäinen neliventtiilitekniikalla varustettu GS. Ensimmäistä kertaa seikkailupyörän moottori toimi samalla rungon kantavana rakenteena. Takapään Paralever-monojousituksen ohella R 1100 GS:ssä nähtiin ensimmäistä kertaa Telelever-etujousitus. Se oli myös ensimmäinen seikkailupyörä, johon sai ABS-jarrut.

Rivimoottori mukaan valikoimaan

Vuonna 2007 esiteltiin kaksisylinteriset F 650 GS ja F 800 GS, joiden voimanlähteenä oli kaksisylinterinen rivimoottori. Pari vuotta myöhemmin esiteltiin uudistunut R 1200 GS, jonka kaksisylinterinen boxermoottori sai kaksi yläpuolista nokka-akselia ja tuotti paremman hengityksen ansiosta 110 hevosvoiman huipputehon.

BMW GS 40 vuotta

Seuraavana vuonna (2010) BMW juhlisti GS:n kolmikymmenvuotista taivalta koko malliston BMW Motorsport -henkisellä ”GS 30 vuotta” -juhlavärityksellä. Samana vuonna nähtiin vielä uusi yksisylinterinen G 650 GS, yksisylinterinen ja kevyt GS-perheen jäsen.

Syksyllä 2012 Kölnin kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä esiteltiin jälleen uusi versio R 1200 GS:stä, joka sai ilmajäähdytyksen lisäksi sylinterikansiin nestejäähdytyksen. Malliin sai nyt lisävarusteena sähkösäätöisen jousituksen sekä luistoneston, joilla hillitä 125 hevosvoiman tarjoamaa suorituskykyä. Menestys jatkui ja maaliskuussa 2014 rikottiin 500 000 myydyn GS:n raja.

BMW GS 40 vuotta

Sisäänveto- ja retromallit

Syksyllä 2016 oli aika laajentaa mallistoa alaspäin ja esittelyvuorossa oli kompakti mutta silti täysikokoinen G 310 GS. GS-mallisto sai näin edullisen sisäänvetotuotteen. Samana vuonna esiteltiin retrohenkinen R nineT Urban G/S. Menneen ajan tyyliin sopivasti siinä luotettiin edelleen 1170-kuutioisen boxermoottorin ilmajäähdytteiseen versioon.

GS-historiaa kirjoitettiin uusiksi jälleen 2017, jolloin nähtiin uudet 850-kuutioiset F 750 GS ja F 850 GS -mallit. Kaksisylinterisen rivimoottorin teho pienemmässä mallissa oli 77 hevosvoimaa ja isommassa 95 hevosvoimaa.

Suunnannäyttäjä tekniikassa ja suorituskyvyssä

BMW GS 40 vuotta

Syksyllä 2018 BMW kasvatti ison boxermoottorinsa koon 1250 kuutiosenttimetriin ja samalla se sai ensimmäisenä BMW-moottoripyörämallina Shiftcam-järjestelmän, jossa venttiilien ajoitus ja nosto muuttui kierrosluvun mukaan. Sen 136 hevosvoiman teho ja erityisesti 143 newtonmetrin vääntö ovat edelleen hyviä tavoitteita kilpaileville merkeille.

Nykyinen BMW R 1250 GS ja isompitankkinen ja paremmin varusteltu R 1250 GS Adventure ovat seikkailupyörien suunnannäyttäjiä, jotka myös johtavat myyntitilastoja niin Suomessa kuin käytännössä lähes kaikissa Euroopan maissa.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BMW ja Janne Huhtala

Jaa artikkeli

Keskustelu