17.10.2018 Ajoneuvot Maistiainen: BMW R 1250 GS – Suuria ominaisuuksia ja pieniä puutteita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isosta iskutilavuudesta ja hyvästä suorituskyvystä huolimatta uusi GS tuntuu helpolta ja kevyeltä hallita. Hyvä varustetaso tekee siitä monipuolisen matkakaverin, mutta täydellistä moottoripyörää eivät saksalaiset ole vieläkään valmistaneet. Asfalttitiellä se kääntyy mutkiin lähes ajatuksen voimalla, vain kevyesti päätä kääntämällä mutkan suuntaan. Soratiellä voi keskittyä ajolinjoihin ja muun liikenteen seuraamiseen, sillä 1250-kuutioiseksi kasvatetusta moottorista huolimatta uusi R 1250 GS tuntuu edelleen ketterältä, kokoluokassaan jopa kevyeltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySivistynyt mutta tehokasBMW:n pitkä perinne seikkailupyörien valmistamisessa näkyy lopputuloksessa. Suuria puutteita ei ominaisuuksissa ole, ja uuden moottorin myötä siinä on nyt ensimmäistä kertaa tarjolla reilusti aitoa voiman tunnetta. Progressiiviseksi säädetyn sähköisen kaasukahvan ansiosta kaasukäden rannetta saa tosin kääntää reilusti ennen kuin voima puhuu. Progressiivisuuden ansiosta pyörä ei yllätä eikä ryntäile tahattomasti, vaan on pikemminkin sivistynyt ja helppo ajettava.Lisäksi kaksisylinterisen vastaiskumoottorin matala pörinä hämää kuljettajaa, sillä korvakuulolta arvioituna moottori vaikuttaa matalaviritteiseltä ja säyseältä. Muihin isoihin kaksimukisiin moottoreihin verrattuna BMW on onnistunut muokkaamaan voimanlähteensä niin, että se vetää puhtaasti kuutosvaihteellakin jo 2000 kierroksen tuntumasta, nykimättä ja värisemättä. Käytettävissä oleva voima kasvaa lineaarisesti kierrosluvun kanssa.Osa toiminnoista häviää informaatiotulvan alleBMW:n väri-TFT-mittaristo on ehkäpä markkinoiden ensimmäinen, jossa on osattu hyödyntää TFT-näytön laajat mahdollisuudet. Kierroslukumittarin punaraja on 9000 kierroksen kohdalla, mutta moottorin ollessa kylmä punaraja laskee 5000 kierroksen tuntumaan ja nousee siitä samaa tahtia kuin moottorin lämpötila. Näytön kontrasti on hyvä ja tekstit riittävän suuria ja selkeälukuisia.Kierroslukunäytössä palkin leveys ja fontin koko kasvavat käytettävän kierrosluvun kohdalla. Miinuspuolelle kirjataan se, että kun mittariin ahdetaan paljon valintoja ja informaatiota, niin osa tärkeistä ominaisuuksista häviää liian monen napinpainalluksen taakse. BMW on onnistunut kätkemään trippimittarin nollauksen niin, että koeajon aikana kukaan käyttäjistä ei onnistunut nollaamaan trippiä.Huolimatta ajotietokoneista ja jäljellä olevan polttoainemäärän näytöstä, moni motoristi haluaa edelleen nollata tripin tankatessa ja pysyä siten perstuntumalla siitä milloin on seuraavan kerran aiheellista pysähtyä tankkaamaan. Sen tulisi onnistua helposti, nopeasti ja ilman ohjekirjaa. Sekään ei auennut ilman ohjekirjaa, miksi taukojen tarpeellisuutta mittaristossa osoittavan kahvikupin kuvan yhteydessä toinen näyttö näytti pyöreää 00:00 lukemaa ja toinen yli kolmen vuorokauden mittaista 73:55 aikaa. Onko kyseessä yleensäkään tarpeellinen tieto kuljettajalle?Sähköinen ESA-jousituksen säätö, avaimeton käyttöjärjestelmä ja ohjaustangon säätöpyörällä operoitava navigaattori tuovat mukavuutta ja ajankulua pitkillekin matkoille. Niihin suhteutettuna tuntuu erikoiselta, että keskiseisontatuki on onnistuttu muotoilemaan niin, että kantapää osuu siihen koko ajan jos ajaa päkiät jalkatapeilla. Suuria ominaisuuksia ja pieniä puutteita, kokonaisuutena uusi R 1250 GS on yksi markkinoiden monipuolisimmista moottoripyöristä. BMW R 1250 GS Moottori: 2-sylinterinen vastaiskumoottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 1254 cc Teho: 136 hv (100 kW) / 7750 r/min Vääntö: 143 Nm / 6250 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, kardaaniveto Istuinkorkeus: 850 / 870 mm Paino tankattuna: 249 kg Tankki: 20 litraa Hinta: 23 480 € Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen