17.10.2018 Ajoneuvot Maistiainen: BMW R 1250 GS – Suuria ominaisuuksia ja pieniä puutteita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isosta iskutilavuudesta ja hyvästä suorituskyvystä huolimatta uusi GS tuntuu helpolta ja kevyeltä hallita. Hyvä varustetaso tekee siitä monipuolisen matkakaverin, mutta täydellistä moottoripyörää eivät saksalaiset ole vieläkään valmistaneet. Asfalttitiellä se kääntyy mutkiin lähes ajatuksen voimalla, vain kevyesti päätä kääntämällä mutkan suuntaan. Soratiellä voi keskittyä ajolinjoihin ja muun liikenteen seuraamiseen, sillä 1250-kuutioiseksi kasvatetusta moottorista huolimatta uusi R 1250 GS tuntuu edelleen ketterältä, kokoluokassaan jopa kevyeltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySivistynyt mutta tehokasBMW:n pitkä perinne seikkailupyörien valmistamisessa näkyy lopputuloksessa. Suuria puutteita ei ominaisuuksissa ole, ja uuden moottorin myötä siinä on nyt ensimmäistä kertaa tarjolla reilusti aitoa voiman tunnetta. Progressiiviseksi säädetyn sähköisen kaasukahvan ansiosta kaasukäden rannetta saa tosin kääntää reilusti ennen kuin voima puhuu. Progressiivisuuden ansiosta pyörä ei yllätä eikä ryntäile tahattomasti, vaan on pikemminkin sivistynyt ja helppo ajettava.Lisäksi kaksisylinterisen vastaiskumoottorin matala pörinä hämää kuljettajaa, sillä korvakuulolta arvioituna moottori vaikuttaa matalaviritteiseltä ja säyseältä. Muihin isoihin kaksimukisiin moottoreihin verrattuna BMW on onnistunut muokkaamaan voimanlähteensä niin, että se vetää puhtaasti kuutosvaihteellakin jo 2000 kierroksen tuntumasta, nykimättä ja värisemättä. Käytettävissä oleva voima kasvaa lineaarisesti kierrosluvun kanssa.Osa toiminnoista häviää informaatiotulvan alleBMW:n väri-TFT-mittaristo on ehkäpä markkinoiden ensimmäinen, jossa on osattu hyödyntää TFT-näytön laajat mahdollisuudet. Kierroslukumittarin punaraja on 9000 kierroksen kohdalla, mutta moottorin ollessa kylmä punaraja laskee 5000 kierroksen tuntumaan ja nousee siitä samaa tahtia kuin moottorin lämpötila. Näytön kontrasti on hyvä ja tekstit riittävän suuria ja selkeälukuisia.Kierroslukunäytössä palkin leveys ja fontin koko kasvavat käytettävän kierrosluvun kohdalla. Miinuspuolelle kirjataan se, että kun mittariin ahdetaan paljon valintoja ja informaatiota, niin osa tärkeistä ominaisuuksista häviää liian monen napinpainalluksen taakse. BMW on onnistunut kätkemään trippimittarin nollauksen niin, että koeajon aikana kukaan käyttäjistä ei onnistunut nollaamaan trippiä.Huolimatta ajotietokoneista ja jäljellä olevan polttoainemäärän näytöstä, moni motoristi haluaa edelleen nollata tripin tankatessa ja pysyä siten perstuntumalla siitä milloin on seuraavan kerran aiheellista pysähtyä tankkaamaan. Sen tulisi onnistua helposti, nopeasti ja ilman ohjekirjaa. Sekään ei auennut ilman ohjekirjaa, miksi taukojen tarpeellisuutta mittaristossa osoittavan kahvikupin kuvan yhteydessä toinen näyttö näytti pyöreää 00:00 lukemaa ja toinen yli kolmen vuorokauden mittaista 73:55 aikaa. Onko kyseessä yleensäkään tarpeellinen tieto kuljettajalle?Sähköinen ESA-jousituksen säätö, avaimeton käyttöjärjestelmä ja ohjaustangon säätöpyörällä operoitava navigaattori tuovat mukavuutta ja ajankulua pitkillekin matkoille. Niihin suhteutettuna tuntuu erikoiselta, että keskiseisontatuki on onnistuttu muotoilemaan niin, että kantapää osuu siihen koko ajan jos ajaa päkiät jalkatapeilla. Suuria ominaisuuksia ja pieniä puutteita, kokonaisuutena uusi R 1250 GS on yksi markkinoiden monipuolisimmista moottoripyöristä. BMW R 1250 GS Moottori: 2-sylinterinen vastaiskumoottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 1254 cc Teho: 136 hv (100 kW) / 7750 r/min Vääntö: 143 Nm / 6250 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, kardaaniveto Istuinkorkeus: 850 / 870 mm Paino tankattuna: 249 kg Tankki: 20 litraa Hinta: 23 480 € Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 31.8.2024 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Ninja 7 Hybrid – uteliaisuus tappoi Ninjan 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta