6.9.2021

BMW i Vision Circular kuuluu kompostiin, mutta vasta 2040

BMW i Vision Circular

Uusi konseptiauto BMW i Vision Circular on valmistettu kokonaan kierrätysmateriaaleista ja siten itsekin kierrätettävissä.

Ihan vielä maailma ei ole valmis, sillä tämä konsepti tähtää vuoteen 2040. Baijerista tuulee nyt hieman käynyt tuoksu. Uusi konseptiauto BMW i Vision Circular kuuluu kompostiin.

Kyseinen auto on nimittäin valmistettu täysin kierrätysmateriaaleista. Se nostaa esille suuremman kysymyksen. Autojenkin on suunnattava muun maailman mukana kohti kiertotaloutta.

Paikallispäästöttömyys on yksi tavoite, mutta auton valmistaminen on erittäin paljon energiaa vaativa prosessi. Myös tuotannon ympäristöystävällisyys on ottanut valtavia harppauksia viime vuosina, mutta työnsarkaa riittää vielä. Yksi asia olisi kierrätettävien materiaalien hyödyntäminen paloturvallisten runsaasti ftalaatteja sisältävien muovien tilalla, mutta matkassa on monta mutkaa.

BMW puhuu "kokonaan" kierrätettävästä autosta, mutta keskittyy kertomaan lähinnä eri pinnoista. Voimalinjan osalta on hiljaisempaa, mutta se puoli on ottanut jo nyt harppauksia – ehkä ongelmaa ei koskaan synny.

BMW i Vision Circular

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW i Vision Circular

Tästä syystä on hyvä huomioida BMW:n lätkäiseen konseptilleen vuosiluku 2040, johon on lähes 20 vuotta. Neljä metriä pitkä viisiovinen kaupunkiauto esittelee täysin uusia muotoilullisia elementtejä BMW:n brändin alla.

Ensimmäisenä huomio kiinnittyy keulaan. Tuplamunuaisen tuoreimmat majavanhampaat on hylätty palaamalla vaakasuuntaan – joskin täysin uudella ilmeellä. Tarkoittaako tämä, että Münchenissä myönnetään muotoilullinen virhe?

BMW kertoo, että keulamaskin ilme kuvastaa kuinka tulevaisuudessa entistä useammin digitaalinen muotoilu saattaa korvata aiempaa useammin fyysistä muotoilua. Tämä nimittäin saattaa helpottaa sekä valmistusteknisesti että ehkä myös jalankulkijaturvallisuutta. Huomaa myös perinteisen keulamerkin puuttuminen kokonaan – merkki on kaiverrettu laserilla suoraan pintaan.

BMW i Vision Circular

Myös perän ilme on uusi. Takalasi on nyt valtava, jolla haetaan lisää valoa ja tilan tuntua ohjaamoon. Todellisuudessa nämä muodot eivät ole olennaisia tätä autoa arvioitaessa.

Kyseessä ei ole oikeastaan muotoilukonsepti, vaan enemmänkin ajatus uudesta suuntauksesta kiertotalouden pariin. BMW myös itse painottaa, että tämä konsepti ei kuvasta miltä "Neue Klasse" tulee näyttämään.

Auto on suunniteltu helposti purettavaksi – tämä voisi helpottaa huollettavuuttakin. Istuimet, mittaristo ja vanteet on varustettu pikalukituksin. Puskurit on valmistettu kierrätysmuovista, pinnat viimeistelty alumiinia anodisoimalla perinteisen maalaamisen sijaan ja renkaat ovat luonnokumia.

BMW i Vision Circular

Kierrätysmuovia ulkoa sisälle

Sisältä löytyy kaksi kierrätysmuovista valmistettua erillistä istuinta etumatkustajille ja nämäkin on purettavissa helpohkosti. Perinteiset hallintalaitteet, rattia ja polkimia lukuun ottamatta, on korvattu eleohjatuilla versioilla ja perinteinen mittaristo on siirretty tuulilasin alalaitaan heijastusnäytön tavoin.

Ovet aukeavat vastakkaisiin suuntiin eikä B-pilaria ole ollenkaan. Ratkaisu muistuttaa muun muassa Audin tuoretta konseptiautoa, mutta BMW:n versio on sijoitettu paljon kauemmas tulevaisuuteen. Istuimia kiertää anodisoidusta alumiinista valmistettu kehikko ja matto on valmistettu monen muun elementin mukaisesti kierrätysmuovista.

BMW i Vision Circular

Konsepti tarkoittaa BMW:n käsittävän kiertotalouden merkityksen ja hakevan jo konkreettisia ratkaisuja. Valmistajalle kyse on osin myös kestävästä kehityksestä kaupallisesti, jotta materiaalien hinta ei lähde voimakkaaseen nousuun raaka-aineiden mahdollisesti käydessä vähiin. Matkaa on toki vielä rutkasti.

Siitä huolimatta BMW lupailee, että tuleva Neue Klasse on jo suunniteltu samat teemat mielessä. Niitä ei vain ole vielä viety näin pitkälle.

Teksti: Henri Posa Kuvat ja lähde: BMW

Luetuimmat