24.8.2021

Näin BMW sähköistyy – 5-sarja ja 7-sarja tulevat täyssähköisenä

BMW i4 – first view

BMW sähköistyy seuraavan kahden vuoden aikana neljän uuden täyssähköisen mallin verran. Täyssähköiset 5- ja 7-sarja kuulunevat näistä odotetuimpaan päähän.

Lentokonemoottoreistaan alun perin tunnettu baijerilaismerkki on kertonut autoilunsa tulevaisuudesta. BMW sähköistyy peräti neljän täyssähköisen mallin verran seuraavan kahden vuoden aikana. Asiasta uutisoi Automotive News Europe.

– Olemme täysin sitoutuneita sähköautoihin aina kun akkuauton voimalinjan käyttö on järkevää ja mahdollista kyseisiin olosuhteisiin, kommentoi BMW:n toimitusjohtaja Oliver Zipse.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW sähköistyy

Ensi vuonna tulemme näkemään akulla liikkuvat versiot kahdesta ääripäästä. Sekä pienin katumaasturi X1 että lippulaivasedan 7-sarja esitellään täyssähköisenä.

Vuodelle 2023 odotetaan sähköisiä versioita sekä 5-sarjasta että BMW:n haltuun kuuluvan Minin Countrymanista. Näistä erityisesti 5-sarja on mielenkiintoinen haastaja, kun kilpailijan Mercedes-Benz EQE on jo hyvin lähellä.

– Vuoteen 2023 mennessä tulemme tarjoamaan asiakkaillemme vähintään yhden täyssähköautovaihtoehdon lähes jokaisessa autoluokassa ja tulevan 10 vuoden aikana haluamme valmistaa yhteensä noin 10 miljoonaa täyssähköautoa markkinoille, kommentoi Zipse.

Täyssähköiset 5- ja 7-sarja tullaan valmistamaan BMW:n Dingolfingin tehtaalla. Sama tehdas valmistaa myös sähköisenä lippulaivana toimivaa iX-mallia, jota odotetaan myyntiin jo piakkoin. Toinen kovasti odotettu BMW:n sähköautouutuus on i4.

Sen sijaan täyssähköiset BMW X1 ja Mini Countryman tullaan valmistamaan samalla linjastolla polttomoottorimallien kanssa. X1 valmistuu Regensburgissa ja Countryman Leipzigissa.

Tällä hetkellä BMW:n akkuautotarjonta koostuu Leipzigissa valmistettavasta i3-mallista ja Kiinasta tulevasta iX3-mallista. Vastaavasti Minin brändin alle istuva Mini Electric valmistuu Oxfordissa.

Neue Klasse

Tuo iX tulee esittelemään BMW:n seuraavan sukupolven käyttöjärjestelmän, joka kerrotaan suunnitellun 5g-verkkoa silmällä pitäen. Se tuo uudet näytöt, hallintalaitteet sekä ohjelmiston ja tulee laajenemaan koko mallistoon.

Vähintään yhtä mielenkiintoinen on vuonna 2025 ensimmäisessä mallissa esiteltävä, vanhan nimen tunteva, BMW:n uusi perusrakenne Neue Klasse. Tuo perusrakenne on suunniteltu sähköiseksi, mutta voi hyödyntää myös bensiini- ja dieselmoottoreita sekä lataushybridivoimalinjoja.

– Uusi perusrakenteemme on sähköinen ilman kompromisseja, oli se sitten akkukäyttöisenä tai vedyllä, sanoi Zipse.

Hyvin joustavaksi ja skaalautuvaksi suunnitellun perusrakenteen uskotaan mahdollistavan aiempaa aerodynaamisempia muotoja ja tilavampia sisätiloja. Sitä tullaan hyödyntämään BMW Groupin kaikkiin uusiin malleihin BMW:stä aina Rolls-Royceen asti.

Vuoden 2025 loppuun mennessä BMW uskoo toimittaneensa noin 2 miljoonaa täyssähköistä ajoneuvoa asiakkaille. Se uskoo täyssähköisten malliensa myynnin kasvavan keskimäärin yli 50 prosenttia joka vuosi aina vuoteen 2025 asti.

Kuva: BMW, Lähde: Automotive News Europe

Luetuimmat