17.1.2021 Ajoneuvot BMW iDrive 20 vuotta – eilen, tänään ja huomenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW iDrive 20 vuotta on teema, jolla BMW marsiii kuluttajaelektroniikan CES-tapahtumaan tänä vuonna. Valmistaja viestii nyt iDrive-järjestelmän historiasta, nykyisestä ja tulevasta. Saksalaismerkillä on erityinen teema CES 2021 -tapahtumassa: BMW iDrive 20 vuotta. Samalla saamme sekä pienen katsauksen historiaan että tiedonjyväsiä tulevasta. Seuraavan sukupolven järjestelmä tullaan näkemään BMW iX -täyssähköautossa. Consumer Electronic Show (CES) on suuri kuluttajaelektroniikan tapahtuma, joka järjestetään tänä vuonna digitaalisena tapahtumana 11. - 14. tammikuuta. Ensimmäinen CES järjestettiin jo vuonna 1967 New Yorkissa, jolloin siellä oli 250 näytteileasettajaa ja 17 500 kävijää – tapahtuma on sittemmin vielä kasvanut valtavasti lisää. BMW iDrive on erittäin mielenkiintoinen koko automaailman tietoviihdejärjestelmän kehityksen kannalta. Aikanaan BMW oli aikaansa edellä tietoviihdejärjestelmän käyttöön tarkoitetulla pyöritettävällä ja liikuteltavalla kytkimellä. Vuoden 2001 iDrive totteli kuvassa näkyvää pyörivää, liikkuvaa ja painettavaa valitsinta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy BMW iDrive 20 vuotta Vuonna 2001 Münchenin autoylpeys esitteli E65-sukupolven 7-sarjan BMW:n yhteydessä ensimmäisen sukupolven järjestelmästä, joka täyttää nyt vuosia. Tuohon aikaan muotoiluosastoa johti Chris Bangle ja E65 omaakin ristiriitaisen maineen juuri ulkonäkönsä johdosta. Se jakaa mielipiteitä. Ainakin näytön ja iDrive-valitsimen yhteistyöstä muodostunut tietoviihdejärjestelmä aloitti uuden trendin. Se poisti valtavan määrän yksittäisiä painikkeita, mutta karsimatta kovasti käytettävyydestä. Toki ensimmäinen versio vaati hieman totuttelua käyttäjiltä sekä hienosäätöä valmistajalta, mutta perusta oli toimiva ja muutamassa vuodessa sitä hiottiin huomattavasti parempaan suuntaan. Ainakin valmistaja kehuu tuon mallin olleen myös ensimmäinen ääniohjauksen omannut auto. Tässä kohti jokainen voi arvella kuinka kömpelöä ja haastavaa äänikomentojen käyttö 20 vuotta sitten oli, kun se tuntuu toisinaan tänäkin päivänä hieman rajoittuneelta. BMW Connected Drive toimi vuonna 2012 tämännäköisen kytkimen käskytyksellä. Joka tapauksessa BMW on jatkanut samankaltaisen järjestelmän ja käyttöliittymän kehittämistä eteenpäin aina tähän päivään asti kosketusnäyttöjen mullistuksesta huolimatta. Vastaava ratkaisu on todettu muutenkin toimivaksi, sillä esimerkiksi Mazdan tietoviihdejärjestelmän valitsin muistuttaa kovasti BMW:n ratkaisua. BMW iDrive otti myös kosketusnäytön osaksi järjestelmää. Kuvassa vuoden 2018 kehitysaste. iDrive eteenpäin Vuoteen 2015 mennessä järjestelmä kehittyi portaittain evoluution kaltaisesti, mutta vasta tuolloin nähtiin ensimmäinen suurempi hyppy. Kosketusnäyttö nimittäin liittyi osaksi tuota järjestelmää silloin esitellyn 7-sarjan (G11) myötä. Jo seuraavana vuonna järjestelmään liitettiin ensimmäinen matkapuhelinsovellus. Vuodesta 2018 eteenpäin BMW on panostanut puheohjauksen kehittämiseen suuntaan, jossa keskustelu voisi olla luonnollisempaa etukäteen ohjelmoitujen lauseiden sijaan. BMW X7 julkistettiin 2018 ja sen myötä iDrive otti jälleen yhden askelen eteenpäin. Jatkossa BMW haluaa kehittää järjestelmää sallimaan vieläkin enemmän yksilöintiä ja toisaalta lisätä keinoälyä. BMW itse viestii auton ja kuljettajan välisestä suhteesta, jota halutaan viedä uudelle tasolle. Valmistajan mukaan tavoitteena on aina saada enemmän toimintoja käytettäväksi yhä yksinkertaisemmin ja pienemmällä vaivalla. BMW iX tuo vielä tämän vuoden aikana kuluttajille seuraavan sukupolven iDrive-kokemuksen. Tämä tarkoittaa osaltaan sitä, että auto itse asiassa vähentäisi kuljettajalle tarjottavan tiedon määrää, mutta se vaatii tiedon tarkkaa valikoimista. Näin kuljettaja voi keskittyä enemmän tiehen ja ajamiseen tai tulevaisuuden autonomisen ajamisen myötä rentoutumiseen. BMW iX aikoo esitellä tästä seuraavan vaiheen vielä tämän vuoden 2021 aikana. Tuttu valitsin on yhä siinäkin läsnä, vaikka BMW iDrive 20 vuotta täyttääkin. Kuvat ja lähde: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku