BMW iX -täyssähkölippulaiva

Ajoneuvot Esittely Uutinen 11.11.2020

Yli 500-hevosvoimainen BMW iX -täyssähkölippulaiva  – pystymunuaiset pysyvät

BMW iX -täyssähkölippulaiva on nyt julki. Suurehko katumaasturi tarjoaa runsaasti tilaa, yli 500 hevosvoimaa, yli 100 kilowattitunnin akun ja rohkeaa muotoilua.

BMW iX -täyssähkölippulaiva kerää kaikki viime aikoina puhuttaneet BMW:n muotoilukikat yhteen kokonaisuuteen. Kyseessä on valmistajan teknologialippulaiva, joka perustuu vahvasti Vision iNext -konseptiautoon. Jos tuo konseptiauto näytti vähintäänkin mielenkiintoiselta tullessaan, niin kovin paljon Baijerissa ei ole suostuttu tinkimään tuotoksesta.

Vielä kehitysvaiheessa oleva, eikä siten täysin tuotantoautoa vastaava, BMW iX perustuu kuulemma modulaariseen ja skaalautuvaan tulevaisuuden autotuotannon välineistöön – mitä ikinä se tarkoittaakaan. Ulkomitoiltaan noin BMW X5:n kokoinen auto lupailee tarjota jopa X7:n tilat ja tavaratilan kokoluokka on noin 650 litraa. BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.

BMW iX

BMW iX -täyssähkölippulaiva täällä

Alusta alkaen sähköautoksi suunniteltu iX-malli määrittää BMW:n mukaan uudelleen SAV-luokan autojen konseptin. Keksitty kirjainyhdistelmä SAV tulee tässä tapauksessa sanoista Sports Activity Vehicle, jonka käytölle on hankala keksiä muuta syytä kuin että se kuulostaa markkinointiosaston korvaan trendikkäämmältä kuin SUV.

Auton ulkokuoren muotojen merkitys on valmistajan mukaan liikkuminen, jossa matkustajien tarpeet ovat kaiken keskellä. BMW on pyrkinyt ilahduttavasti yksinkertaistamaan muotoja minimalistisempaan suuntaan, mutta siihen nähden erityisesti puskureissa on vielä aika paljon ylimääräisiä ulokkeita. Sinällään siluetti on simppeli ja pokkausten määrä on pidetty päämuodoissa kurissa.

BMW iX

Mielipeitä jatkossakin takuulla jakaviin pystymunuaisiin on piilotettu runsaasti antureita aina kamera- ja tutkateknologiaa myöden. Ajovalot ovat tälläkin kertaa viirumaiset. Munuaisten muoto jatkaa nenän nyrpistystä konepeltiin aiemmin esitellyn 4-sarjan tavoin, mutta nyt koko auton muodot ja linjat tuntuisivat jatkuvan yhtenäisinä keulasta perään ja siksi kokonaisuus näyttää yhden henkilön suunnittelemalta.

Polttomoottorin puuttuessa perinteistä konepeltiä ei ole, mutta eipä keulalla ole tavaratilaakaan. Tuota konepelliksi miellettävää osaa ei siis ole kuluttajan tarkoitus availla ollenkaan tässä uutuudessa. Sen sijaan keulassa BMW-logon alla on lasipesunesteen täyttöaukko ja takana samaan logoon on kätketty sekä peruutuskamera että sen puhdistusjärjestelmä.

Katumaasturilta näyttävän auton ilmanvastuskerroin on siihen nähden kohtuullinen 0,25, mutta ilmanvastuksen kannalta yhtä ratkaisevaa on toki kertoimena toimiva otsapinta-ala. Karmittomista ovista löytyy uudet koskettamalla aktivoituvat ovenkahvat.

BMW iX

Yli 500 hevosvoimaa: eDrive

BMW:n viidennen sukupolven eDrive-teknologiaan kuuluu kaksi sähkömoottoria, auton koko sähköjärjestelmä, latausteknologia sekä tietenkin korkeajänniteakku. Auton voimalinja kerrotaan toteutetun ilman harvinaisia raaka-aineita kuten maametalleja.

Tehoa luvataan yli 370 kilowattia (500 hv), jonka avulla muhkea BMW iX -täyssähkölippulaiva kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa alle viidessä sekunnissa. Noilla tehoilla suorituskyvyn riittävyydestä ei tarvinne murehtia.

Yli 100 kilowattitunnin akkukin on niin suuri, että toimintamatkaa riittää ja lupailujen mukaan WLTP-mittaustavan mukainen sähköinen toimintamatka olisikin yli 600 kilometriä. BMW kertoo ylpeänä, että auton suunnittelun keskeisenä tavoitteena on ollut madaltaa virrankulutusta alle 21 kilowattituntiin sadalla kilometrillä (WLTP) – valitettavasti tämä ei ole kovin alhainen lukema, mutta toki autokin on suuri.

Noin vuoden päässä odottava BMW iX tukee pikalatausta maksimissaan 200 kilowatin teholla, kun toiset valmistajat liikkuvat jo nyt yli 250 kilowatin teholukemissa. Teoriassa akku saadaan ladattua 10 prosentista 80 prosenttiin alle 40 minuutissa ja toimintamatkaa voidaan saada yli 120 kilometriä 10 minuutin latauksen aikana. Kotikäyttöön tarkoitetulla 11 kilowatin Wallbox-laturilla auton lataaminen tyhjästä täyteen vie 11 tuntia.

BMW iX

Mikrokuitua ja kierrätysmuoveja

Sisätilat tarjoavat sellaista mihin emme ole BMW:ltä tottuneet. Näihin lukeutuu mikrokuitu, useat kangaspinnat sekä runsas kierrätysmateriaalien käyttö. Nämä yhdessä uuden, hyvin minimalistisen, käyttöliittymän kanssa vievät valmistajan tuotteet seuraavalle aikakaudelle, jos näemme saman myös tuotannossa.

Mittaristo ja tietoviihdejärjestelmä sijaitsee suurella kaarevalla lasipinnalla, mutta kyseessä ei suinkaan ole yksi yhtenäinen näyttöpinta. Näistä näytöistä pienempi on 12,3-tuumaa ja suurempi 14,9-tuumaa. Osa kosketuspinnoista on avohuokoista puuta ja lähes kristallilta näyttävät mekaaniset kytkimet, kuten vaihteenvalitsin, ovat läpinäkyviä.

BMW iX

BMW:n teknologialippulaivan hienouksiin kuuluvat silmältä piilotetut kaiuttimet ja istuinlämmityksen lisäksi muita lämmitettyjä pintoja matkustamossa. Istuimissa on integroitu niskatuki, joten sen säätäminen lienee mahdotonta. Valmistajan mukaan iX on ensimmäinen BMW kuusikulmaisella ohjauspyörällä, joka kuulostaa uhkaavasti siltä että jatkoakin seuraa.

Lisäksi valmistaja on ylpeä uutuuden laskentatehosta ja iX kykeneekin käsittelemään 20 kertaa enemmän dataa kuin aiemmin. Tämä tarkoittaa käytännössä, että auton antureista tarjoamasta tiedosta voidaan käsitellä merkittävästi aikaisempaa suurempi määrä.

– Asetamme BMW iX-mallin teknologialla uudet standardit koko autoalalle. Siinä on enemmän laskentatehoa datan prosessointiin sekä tehokkaampi anturiteknologia kuin uusimmissa nykyisen mallistomme autoissa. Siinä on 5G-verkkoyhteys ja viidennen sukupolven sähköinen voimalinja. Parannetut automaattisen ajamisen ja pysäköinnin toiminnot ovat tulossa, kertoo BMW:n kehitysjohtaja Frank Weber.

BMW iX

Tiiviissä muodossa

BMW iX -täyssähkölippulaiva hyödyntää luonnonmateriaaleja ja kierrätysmateriaalia kestävän kehityksen huomioimiseksi. Sen sijaan rungon rakenteissa on käytetty alumiinia ja hiilikuitua – valmistajan mukaan vääntöjäykkyyden maksimoimiseksi ja painon minimoimiseksi. Auton omamassa on noin 2,5 tonnia.

– BMW-konserni pyrkii jatkuvasti keksimään itsensä uudelleen. Tämä on yritysstrategiamme keskeinen elementti. BMW iX on lähestymistapamme ilmentymä äärimmäisen tiiviissä muodossa, sanoo BMW:n pääjohtaja Oliver Zipse.

Tuotanto käynnistyy Dingolfingin tehtaalla ensi vuoden jälkimmäisellä puoliskolla ja iX tulee esiintymään yhtiön uutena teknologisena lippulaivana. Myynti alkaa vuoden 2021 loppupuolella.

 

Kuvat ja lähde: BMW

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: BMW

Kaikki koeajot

Uusimmat