11.11.2020 Ajoneuvot Yli 500-hevosvoimainen BMW iX -täyssähkölippulaiva – pystymunuaiset pysyvät Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW iX -täyssähkölippulaiva on nyt julki. Suurehko katumaasturi tarjoaa runsaasti tilaa, yli 500 hevosvoimaa, yli 100 kilowattitunnin akun ja rohkeaa muotoilua. BMW iX -täyssähkölippulaiva kerää kaikki viime aikoina puhuttaneet BMW:n muotoilukikat yhteen kokonaisuuteen. Kyseessä on valmistajan teknologialippulaiva, joka perustuu vahvasti Vision iNext -konseptiautoon. Jos tuo konseptiauto näytti vähintäänkin mielenkiintoiselta tullessaan, niin kovin paljon Baijerissa ei ole suostuttu tinkimään tuotoksesta.Vielä kehitysvaiheessa oleva, eikä siten täysin tuotantoautoa vastaava, BMW iX perustuu kuulemma modulaariseen ja skaalautuvaan tulevaisuuden autotuotannon välineistöön – mitä ikinä se tarkoittaakaan. Ulkomitoiltaan noin BMW X5:n kokoinen auto lupailee tarjota jopa X7:n tilat ja tavaratilan kokoluokka on noin 650 litraa. BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBMW iX -täyssähkölippulaiva täälläAlusta alkaen sähköautoksi suunniteltu iX-malli määrittää BMW:n mukaan uudelleen SAV-luokan autojen konseptin. Keksitty kirjainyhdistelmä SAV tulee tässä tapauksessa sanoista Sports Activity Vehicle, jonka käytölle on hankala keksiä muuta syytä kuin että se kuulostaa markkinointiosaston korvaan trendikkäämmältä kuin SUV.Auton ulkokuoren muotojen merkitys on valmistajan mukaan liikkuminen, jossa matkustajien tarpeet ovat kaiken keskellä. BMW on pyrkinyt ilahduttavasti yksinkertaistamaan muotoja minimalistisempaan suuntaan, mutta siihen nähden erityisesti puskureissa on vielä aika paljon ylimääräisiä ulokkeita. Sinällään siluetti on simppeli ja pokkausten määrä on pidetty päämuodoissa kurissa.Mielipeitä jatkossakin takuulla jakaviin pystymunuaisiin on piilotettu runsaasti antureita aina kamera- ja tutkateknologiaa myöden. Ajovalot ovat tälläkin kertaa viirumaiset. Munuaisten muoto jatkaa nenän nyrpistystä konepeltiin aiemmin esitellyn 4-sarjan tavoin, mutta nyt koko auton muodot ja linjat tuntuisivat jatkuvan yhtenäisinä keulasta perään ja siksi kokonaisuus näyttää yhden henkilön suunnittelemalta.Polttomoottorin puuttuessa perinteistä konepeltiä ei ole, mutta eipä keulalla ole tavaratilaakaan. Tuota konepelliksi miellettävää osaa ei siis ole kuluttajan tarkoitus availla ollenkaan tässä uutuudessa. Sen sijaan keulassa BMW-logon alla on lasipesunesteen täyttöaukko ja takana samaan logoon on kätketty sekä peruutuskamera että sen puhdistusjärjestelmä.Katumaasturilta näyttävän auton ilmanvastuskerroin on siihen nähden kohtuullinen 0,25, mutta ilmanvastuksen kannalta yhtä ratkaisevaa on toki kertoimena toimiva otsapinta-ala. Karmittomista ovista löytyy uudet koskettamalla aktivoituvat ovenkahvat.Yli 500 hevosvoimaa: eDriveBMW:n viidennen sukupolven eDrive-teknologiaan kuuluu kaksi sähkömoottoria, auton koko sähköjärjestelmä, latausteknologia sekä tietenkin korkeajänniteakku. Auton voimalinja kerrotaan toteutetun ilman harvinaisia raaka-aineita kuten maametalleja.Tehoa luvataan yli 370 kilowattia (500 hv), jonka avulla muhkea BMW iX -täyssähkölippulaiva kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa alle viidessä sekunnissa. Noilla tehoilla suorituskyvyn riittävyydestä ei tarvinne murehtia.Yli 100 kilowattitunnin akkukin on niin suuri, että toimintamatkaa riittää ja lupailujen mukaan WLTP-mittaustavan mukainen sähköinen toimintamatka olisikin yli 600 kilometriä. BMW kertoo ylpeänä, että auton suunnittelun keskeisenä tavoitteena on ollut madaltaa virrankulutusta alle 21 kilowattituntiin sadalla kilometrillä (WLTP) – valitettavasti tämä ei ole kovin alhainen lukema, mutta toki autokin on suuri.Noin vuoden päässä odottava BMW iX tukee pikalatausta maksimissaan 200 kilowatin teholla, kun toiset valmistajat liikkuvat jo nyt yli 250 kilowatin teholukemissa. Teoriassa akku saadaan ladattua 10 prosentista 80 prosenttiin alle 40 minuutissa ja toimintamatkaa voidaan saada yli 120 kilometriä 10 minuutin latauksen aikana. Kotikäyttöön tarkoitetulla 11 kilowatin Wallbox-laturilla auton lataaminen tyhjästä täyteen vie 11 tuntia.Mikrokuitua ja kierrätysmuovejaSisätilat tarjoavat sellaista mihin emme ole BMW:ltä tottuneet. Näihin lukeutuu mikrokuitu, useat kangaspinnat sekä runsas kierrätysmateriaalien käyttö. Nämä yhdessä uuden, hyvin minimalistisen, käyttöliittymän kanssa vievät valmistajan tuotteet seuraavalle aikakaudelle, jos näemme saman myös tuotannossa.Mittaristo ja tietoviihdejärjestelmä sijaitsee suurella kaarevalla lasipinnalla, mutta kyseessä ei suinkaan ole yksi yhtenäinen näyttöpinta. Näistä näytöistä pienempi on 12,3-tuumaa ja suurempi 14,9-tuumaa. Osa kosketuspinnoista on avohuokoista puuta ja lähes kristallilta näyttävät mekaaniset kytkimet, kuten vaihteenvalitsin, ovat läpinäkyviä.BMW:n teknologialippulaivan hienouksiin kuuluvat silmältä piilotetut kaiuttimet ja istuinlämmityksen lisäksi muita lämmitettyjä pintoja matkustamossa. Istuimissa on integroitu niskatuki, joten sen säätäminen lienee mahdotonta. Valmistajan mukaan iX on ensimmäinen BMW kuusikulmaisella ohjauspyörällä, joka kuulostaa uhkaavasti siltä että jatkoakin seuraa.Lisäksi valmistaja on ylpeä uutuuden laskentatehosta ja iX kykeneekin käsittelemään 20 kertaa enemmän dataa kuin aiemmin. Tämä tarkoittaa käytännössä, että auton antureista tarjoamasta tiedosta voidaan käsitellä merkittävästi aikaisempaa suurempi määrä.– Asetamme BMW iX-mallin teknologialla uudet standardit koko autoalalle. Siinä on enemmän laskentatehoa datan prosessointiin sekä tehokkaampi anturiteknologia kuin uusimmissa nykyisen mallistomme autoissa. Siinä on 5G-verkkoyhteys ja viidennen sukupolven sähköinen voimalinja. Parannetut automaattisen ajamisen ja pysäköinnin toiminnot ovat tulossa, kertoo BMW:n kehitysjohtaja Frank Weber.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTiiviissä muodossaBMW iX -täyssähkölippulaiva hyödyntää luonnonmateriaaleja ja kierrätysmateriaalia kestävän kehityksen huomioimiseksi. Sen sijaan rungon rakenteissa on käytetty alumiinia ja hiilikuitua – valmistajan mukaan vääntöjäykkyyden maksimoimiseksi ja painon minimoimiseksi. Auton omamassa on noin 2,5 tonnia.– BMW-konserni pyrkii jatkuvasti keksimään itsensä uudelleen. Tämä on yritysstrategiamme keskeinen elementti. BMW iX on lähestymistapamme ilmentymä äärimmäisen tiiviissä muodossa, sanoo BMW:n pääjohtaja Oliver Zipse.Tuotanto käynnistyy Dingolfingin tehtaalla ensi vuoden jälkimmäisellä puoliskolla ja iX tulee esiintymään yhtiön uutena teknologisena lippulaivana. Myynti alkaa vuoden 2021 loppupuolella.Kuvat ja lähde: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 10.7.2025 Esittely Koeistuttu: vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I ja pala parempia aikoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen