20.3.2021

BMW iX xDrive40 ja xDrive50 julki – sähkölippulaiva alkaen 89 890 euroa

BMW iX xDrive50 ja BMW iX xDrive40

BMW iX xDrive40 ja xDrive50 tulevat aloittamaan valmistajan suuren sähköisen katumaasturin hinnaston lukemasta 89 890 euroa.

BMW iX xDrive40 ja BMW iX xDrive50 ovat ensimmäiset myyntiin saapuvat baijerilaisvalmistajan sähköisen lippulaivan malliversiot. Itse BMW iX on jo esitelty kattavasti Moottorin verkossa, joten johdanto kannattaa lukea sieltä. Tällä kertaa keskitymme hinnat saaneisiin myyntimalleihin.

– Uutuusmalli on herättänyt paljon kiinnostusta. Voimme heti aluksi tarjota kahta mallia erilaisiin tarpeisiin. Auton voi tilata heti, vaikka tuotanto käynnistyy kesän jälkeen ja auto tulee markkinoille syksyllä, sanoo BMW Group Suomen toimitusjohtaja Janne Kämäräinen.

BMW iX xDrive50 ja BMW iX xDrive40

Suomessa tarjotaan aluksi kahta varustevaihtoehtoa. Vakiomallin lisäksi tarjolla on Fully Charged-versio.

BMW listaa Fully Charged-mallin sisältämään seuraavat varusteet: Comfort Access, Parking Assistant Plus, 4-alueinen ilmastointi, Heat Comfort -paketti, Driving Assistant Professional, BMW Live Cockpit Professional, BMW Natural Interaction, BMW Laserlight -valot, Sky Lounge -panoraamakattoluukku, antrasiitin värinen katto, Clear & Bold -sisustus, aurinkosuojaikkunat, 21-tuumaiset vanteet, Shadow Line -listasarja, sähköisesti taittuva vetokoukku sekä metalliväri.

BMW iX xDrive50 ja BMW iX xDrive40

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW iX xDrive40 ja xDrive50

BMW iX -perheen lähtötason malli on BMW iX xDrive40. Yli 400 kilometrin WLTP-mittaustavan mukaisen toimintamatkan ansiosta se sopii maahantuojan mukaan useimpien ihmisten päivittäisiin ajoihin. Ilmastointia tai lämmitystä käyttävällä todellinen toimintamatka on tunnetusti jonkin verran lyhyempi.

iX xDrive40 liikkuu 70 kilowattituntisen akun voimin ja suurin mahdollinen pikalatausteho on 150 kilowattia. Tällöin akku on teoriassa ladattavissa 10-80 prosentin välin verran alle 40 minuutissa. Se tarkoittaisi jopa 90 kilometrin lisätoimintamatkaa 10 minuutin latauksen aikana.

Kotilatausasemasta on mahdollista saada 3-vaiheisena 11 kilowatin latausteho. Tuolloin lataus kestäisi tyhjästä täyteen vajaat 8 tuntia.

BMW iX xDrive50 ja BMW iX xDrive40

Tehoa tämä massiivinen nelivetoinen auto tarjoaa ainakin 300 hevosvoimaa ja kiihtyvyyden paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen lupaillaan kestävän noin 6 sekuntia. Kaikesta huokuu, että tyyppihyväksyntää ei ole vielä viety aivan loppuun.

Mallin hinnat alkavat 89 890 eurosta (BMW iX xDrive40) ja paremmin varusteltu BMW iX xDrive40 Fully Charged on ostettavissa hintaan 99 393 euroa.

BMW iX xDrive50 ja BMW iX xDrive40

BMW iX xDrive50 korottaa panoksia nostamalla tehon yli 500 hevosvoiman lukemiin ja WLTP-mittaustavan mukaisen toimintamatkan jopa 600 kilometrin toiselle puolelle. Kiihtyvyys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen kestää enää 5 sekuntia. Tämän mallin hinnat alkavat 107 870 eurosta, mutta mukana on tällöin myös ilmajousitus.

Tässä xDrive50-mallissa akun bruttokapasiteetti on yli 100 kilowattituntia ja se sallii lataustehon nostamisen 200 kilowattiin.

BMW iX xDrive50 ja BMW iX xDrive40

Sama 10-80 prosentin lataus kestää tällöin vastaavat vajaat 40 minuuttia kuin xDrive40-mallissa, mutta isompaan akkuun varataan samassa ajassa enemmän energiaa. Suurimmalla latausteholla toimintamatkaa voidaan saada jopa 120 kilometriä vain 10 minuutin latauksen aikana.

Isomman akun lataaminen tyhjästä täyteen kestää kauemmin (alle 11 tuntia) jo mainitulla 11 kilowatin vaihtovirtalaturilla. Se puoli on siis molemmissa malleissa sama.

Auto on jo tilattavissa, vaikka lopulliset tekniset tiedot ja tarkat mitat ilmoitetaan myöhemmin. Tuotannon tulisi alkaa joskus kesän jälkeen ja ensimmäisiä autoja odotellaa näillä näkymin syksyyn.

Kuvat ja lähde: BMW 

Luetuimmat