23.3.2021

BMW Neue Klasse tekee paluun perusrakenteena

Historiallinen nimi BMW Neue Klasse tekee paluun perusrakenteena. Tällä kertaa sähköautojen vaatimukset on huomioitu alusta alkaen, mutta odotusta jatkuu vielä vuoteen 2025.

Saksalaisvalmistajan perinteikäs nimi BMW Neue Klasse tekee paluun perusrakenteena. Käytännössä koko tuleva mallisto tulee pohjaamaan uudelle perustalle. Samaa lähtökohtaa tullaan kuitenkin hyödyntämään sähköautojen lisäksi myös polttomoottorimallien lähtökohtana. Tämä tarkoittaa kyseessä olevan jatkossakin jonkinlainen kompromissi näiden välillä.

BMW Neue Klasse tarkoitti 1960-luvun tienoilla valmistajan automalliston ylempää keskiluokkaa, jota nykyään täyttää BMW 5-sarja. Ensimmäinen 5-sarjan E12-sukupolvi esiteltiin vuonna 1972 korvaamaan Neue Klasse ja siitä lähtien on marssittu samalla kaavalla aina nykypäivään asti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW Neue Klasse tekee paluun

BMW Neue Klasse tekee paluun vuonna 2025 sähköiset voimalinjat huomioivana perusrakenteena. Se on suunniteltu toimimaan täysin sähköisten automallien pohjana, mutta tukee myös bensiini- ja dieselmoottorilla varustettuja vaihtoehtoja sekä tällöin tietenkin lataushybridejä. Lähtökohtaisesti rakenne on suunniteltu takavetoiseksi, mutta se sallii myös lisätä vedon etupyörille xDrive-nelivetovaihtoehtojen tarjoamiseksi.

Tällä hetkellä BMW omaa kaksi perusrakennetta (UKL ja CLAR), jotka Neue Klasse aikanaan korvaa. Näistä UKL on pienempi ja sitä hyödyntää Minin lisäksi BMW:n pienet etuvetoiset automallit. Suurempi CLAR kattaa käytännössä kaikki loput BMW:n tuotteet.

Nämä on molemmat alunperin suunniteltu polttomoottorimalleja (tosin mukaan lukien lataushybridit) varten ja niitä on uudistettu kesken kaiken kattamaan myös täyssähköautojen vaatimukset. Näistä CLAR toimii perusrakenteena esimerkiksi sellaisille malleille kuin iX3, i4 ja iX. Muutaman seuraavan vuoden aikana tullaan vielä esittelemään täyssähköiset versiot 5- ja 7-sarjasta, jotka pohjautuvat edelleen tuolle samalle kompromissille.

Uusi luokka

Uusi tuleva Neue Klasse -perusrakenne tulee olemaan keskeinen valmistajan haaveissa myydä vähintään 50 prosenttia täyssähkömalleja vuoteen 2030 mennessä. Tuohon määräaikaan mennessä BMW tahtoo tarjota täyssähkövaihtoehdon jokaisesta myynnissä olevasta automallista.

Eräs mielenkiintoinen piirre tässä on, että valmistaja aikoo hyödyntää samaa perusrakennetta koko mallistoon. BMW on oppinut perusrakenteiden skaalautuvuudesta paljon ja jo nyt se hyödyntää CLAR-perusrakennetta 2-sarjasta aina valtaisaan X7-malliin asti.

Nimenä Neue Klasse tekee paluun hieman totutusta poiketen. Uuden perusrakenteen autojen mittasuhteiden kerrotaan nimittäin hieman muuttuvan aiemmasta, ja tällä tavoitellaan sähkövoimalinjan sijoittelun lisäksi matalan ilmanvastuksen ja avarien sisätilojen yhdistelmää. BMW vihjailee jopa vetyvoimalinjan mahdollisuudesta – tuo tuntuu nyt kuplivan aiheena Suomessakin.

Kuvituskuva: BMW, Lähteet: BMW, Automotive News Europe

Luetuimmat