23.3.2021 Ajoneuvot BMW Neue Klasse tekee paluun perusrakenteena Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Historiallinen nimi BMW Neue Klasse tekee paluun perusrakenteena. Tällä kertaa sähköautojen vaatimukset on huomioitu alusta alkaen, mutta odotusta jatkuu vielä vuoteen 2025. Saksalaisvalmistajan perinteikäs nimi BMW Neue Klasse tekee paluun perusrakenteena. Käytännössä koko tuleva mallisto tulee pohjaamaan uudelle perustalle. Samaa lähtökohtaa tullaan kuitenkin hyödyntämään sähköautojen lisäksi myös polttomoottorimallien lähtökohtana. Tämä tarkoittaa kyseessä olevan jatkossakin jonkinlainen kompromissi näiden välillä.BMW Neue Klasse tarkoitti 1960-luvun tienoilla valmistajan automalliston ylempää keskiluokkaa, jota nykyään täyttää BMW 5-sarja. Ensimmäinen 5-sarjan E12-sukupolvi esiteltiin vuonna 1972 korvaamaan Neue Klasse ja siitä lähtien on marssittu samalla kaavalla aina nykypäivään asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBMW Neue Klasse tekee paluunBMW Neue Klasse tekee paluun vuonna 2025 sähköiset voimalinjat huomioivana perusrakenteena. Se on suunniteltu toimimaan täysin sähköisten automallien pohjana, mutta tukee myös bensiini- ja dieselmoottorilla varustettuja vaihtoehtoja sekä tällöin tietenkin lataushybridejä. Lähtökohtaisesti rakenne on suunniteltu takavetoiseksi, mutta se sallii myös lisätä vedon etupyörille xDrive-nelivetovaihtoehtojen tarjoamiseksi.Tällä hetkellä BMW omaa kaksi perusrakennetta (UKL ja CLAR), jotka Neue Klasse aikanaan korvaa. Näistä UKL on pienempi ja sitä hyödyntää Minin lisäksi BMW:n pienet etuvetoiset automallit. Suurempi CLAR kattaa käytännössä kaikki loput BMW:n tuotteet.Nämä on molemmat alunperin suunniteltu polttomoottorimalleja (tosin mukaan lukien lataushybridit) varten ja niitä on uudistettu kesken kaiken kattamaan myös täyssähköautojen vaatimukset. Näistä CLAR toimii perusrakenteena esimerkiksi sellaisille malleille kuin iX3, i4 ja iX. Muutaman seuraavan vuoden aikana tullaan vielä esittelemään täyssähköiset versiot 5- ja 7-sarjasta, jotka pohjautuvat edelleen tuolle samalle kompromissille.Uusi luokkaUusi tuleva Neue Klasse -perusrakenne tulee olemaan keskeinen valmistajan haaveissa myydä vähintään 50 prosenttia täyssähkömalleja vuoteen 2030 mennessä. Tuohon määräaikaan mennessä BMW tahtoo tarjota täyssähkövaihtoehdon jokaisesta myynnissä olevasta automallista.Eräs mielenkiintoinen piirre tässä on, että valmistaja aikoo hyödyntää samaa perusrakennetta koko mallistoon. BMW on oppinut perusrakenteiden skaalautuvuudesta paljon ja jo nyt se hyödyntää CLAR-perusrakennetta 2-sarjasta aina valtaisaan X7-malliin asti.Nimenä Neue Klasse tekee paluun hieman totutusta poiketen. Uuden perusrakenteen autojen mittasuhteiden kerrotaan nimittäin hieman muuttuvan aiemmasta, ja tällä tavoitellaan sähkövoimalinjan sijoittelun lisäksi matalan ilmanvastuksen ja avarien sisätilojen yhdistelmää. BMW vihjailee jopa vetyvoimalinjan mahdollisuudesta – tuo tuntuu nyt kuplivan aiheena Suomessakin.Kuvituskuva: BMW, Lähteet: BMW, Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle