18.4.2023

BMW i7 M70 XDrive – onko tämä järkäle maailman nopein kotiteatteri pyörien päällä?

- Ainakin se on selvästi tehokkain täyssähköinen BMW M-malli.

Alabrändit ovat jälleen kovassa käytössä, kun BMW asemoi lippulaivasedaninsa täyssähköistä suorituskykykuningatarta.

Shanghain autonäyttelyssä ensi-iltansa saanut huippumalli ottaa paikkansa M-malliston ja i-malliston nopeimpana jäsenenä sekä jälkimmäisen osalta myös tehokkaimpana.

i7 M70:n suoritusarvoilla päästään nopeuden puolesta M-mallistossa ja koko BMW-mallistossa hyville sijoille, mutta ison sähköauton järkyttävä 2 700 kilon omamassa takaa sen, että muutamat kevyemmät ja ketterämmät kulkevat reilusti pienemmillä tehoilla ja alle puolella tämän auton vääntömomentista kuitenkin kovempaa.

i7 M70 on järjestyksessään kolmas M:n ja i:n yhdistävä malli. I4 M50 oli viime vuonna M-divisioonan myydyin malli, joten tämäkin saattaa nousta ainakin 7-sarjan sisällä myynnillisesti tärkeäksi malliversioksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jopa 1 100 newtonmetriä käytettävissä

BMW i7 M70 XDrive kiihtyy nollasta sataan 3,7 sekunnissa, ja mailimaissa 0 - 60 mph (n. 97 km/h) kiihtyvyydeksi saadaan kirjattua vieläkin kauniimman näköinen 3,5 sekuntia. Huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa.

485 kilowatin eli 660 hevosvoiman takana ovat muutokset i7 XDrive 60:n sähkömoottoreissa. i7 M70:n taka-akselilla nähdäänkin tehokkain BMW:hen asennettava sähkömoottori, maksimiteholtaan 360 kilowattia. Jopa 25,5 prosentin lisäys moottorin voimatiheyteen on saatu käyttämällä aiemman kolmen sijaan kuutta magnetointikäämitystä moottorin staattorissa.

Kahden sähkömoottorin muodostaman nelivetojärjestelmän yhteisvääntömomentti on hurja jo perusasetuksillakin - 1 015 newtonmetriä - mutta Launch Control- tai M Sport Boost -toiminnoilla käytettävissä on hetkellisesti vielä 85 newtonia lisää.

i7 M70:n energianlähteenä toimii akusto, jonka suurin käytettävissä oleva kapasiteetti on 101,7 kilowattituntia, ja se oikeuttaa maksimissaan 560 kilometrin toimintamatkaan. Uutena juttuna on myös Max Range -toiminto, joka mahdollistaa 15 - 25 prosentin parannuksen toimintamatkaan. Tässä tilassa tonneja ei todellakaan kiihdytellä nollasta sataan 3,7 sekunnissa, vaan esimerkiksi huippunopeus on rajoitettu 96 kilometriin tunnissa.

Vähän muutakin M-säpinää

BMW M on muuttanut i7:ssä myös muun muassa aktiivisen ilmajousituksen asetuksia sporttisemmiksi sekä koria joiltain osin jäykemmäksi.

i7 M70:n ulkokuoressa M-status on ehkä jopa aiempia 7-sarjan M-malleja näkyvämpi.

Ulkoisesti M:n kädenjälki on erotettavissa i7 M70:stä, mutta kuten 7-sarjassa aina, se on tehty hienovaraisemmin. Väreillä ja esimerkiksi pienillä helmojen muutoksilla, kuten myös takadiffuusorilla, on saatu aikaan suorituskyvystä kertova ilme.

Lisäksi aiemmin lähinnä ultraluksusautoihin yhdistetty kaksivärisyys on nyt tuotu osaksi M-mallin urheilullista vaikutelmaa.  Tarjolla oleva M Performance -paketti lisää ulkoisten sporttielementtien määrää muun muassa mustalla takasiivellä.

Sisällä järjestelmät edustavat totta kai viimeisintä päivitysversiota, ja takapenkeille näkyvä BMW Theatre Screen tarjoilee tähän asti vauhdikkaimpia elokuvankatseluelämyksiä.

Lähde ja kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat