23.4.2022

Uusi BMW 7-sarja – kun kaikki vedetään överiksi

BMW 7-sarja

Ennen kuin yksikään uusi, muhkea ja sähköinen 7-sarjalainen on kurvannut ensimmäisenkään asiakkaan pihaan, on se varmasti voittanut ainakin yhden osa-alueen edustusautojen titaanien taistossa, nimittäin mediahuomion.

Seitsemännen sukupolven seiskasarjalainen on saanut kauan kaivatun maailmanensi-iltansa. Moni osasi odottaa uutuudelta vähintäänkin mielenkiintoista keulailmettä, ja auto onkin jo heti tuoreeltaan saanut melko jyrkän vastaanoton kansainvälisillä foorumeilla.

BMW i7

Ulkonäkö on kuitenkin makuasia ja jokainen voi itse muodostaa siitä mielipiteensä, joten mitäpä sitä sen kummemmin tässä vatvomaan. Siirtykäämme sen sijaan muihin osa-alueisiin, kuten kokoon. Edustusautojen myynnillisessä kärkikolmikossa vuosikymmenet paistatellut seiskasarjalainen on aina ollut iso auto, muttei kertaakaan aiemmin näin iso. Eihän se nyt voi olla missään nimessä ainakaan pienempi kuin edellispolvi. Lisäpituutta on nimittäin kertynyt 13 senttiä, -leveyttä 4,8 senttiä ja korkeuttakin viitisen senttiä. Lopputulos on muhkeista muhkein luksussedan.

BMW i7

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

i7 - täyssähköä samoissa kuorissa

Etukäteen eniten otsikoita uuden 7-sarjalaisen kohdalla on kerännyt i7-versio. BMW:llä on tällä hetkellä kahdenlaisia täyssähkömalleja. On varta vasten täyssähköisiksi suunnitellut mallit, kuten iX, ja sitten on lähtökohtaisesti polttomoottoriautojen pohjalle tehtyjä malleja, kuten iX3. i7 kuuluu näistä jälkimmäisiin eli täyssähköinen edustusmalli perustuu täysin polttomoottoriversioon. 7-sarjan Euroopan myynnin aloittavan sähköversion tarkka mallimerkintä on i7 xDrive60. Speksit kuuluvat sen osalta: teho 400 kilowattia, vääntö 745 newtonmetriä, kiihtyvyys nollasta sataan 4,5 sekuntia ja toimintamatka 590:stä 625:een kilometriä.

BMW i7

Itse polttomoottorimalli, malliston tuleva lähtötaso 740i, nojaa niin kutsuttuun kevythybriditekniikkaan ja voimanlähteenä siinä on kolmelitrainen rivikuutonen @ 375 hevosvoimaa. 4,4-litraisella V8:lla ryyditetty 760i tähtää lähinnä Amerikan maalle.

BMW 760i xDrive
760i xDrive mustaan pukeutuneena näyttää myös i7:sta puuttuvat pakoputket.

Kaikki voimalinjaversiot eivät saaneet ensi-iltaansa vielä. Odotuksessa ovat vielä sähkö- ja lataushybridivoimalinjoille perustuvat M-suorituskykymallit, joihin kuuluu tehokkaampi, 1 000 newtonmetriin ja nollasta sataan alle neljään sekuntiin pääsevä i7 M70.

Hehkutettu BMW Theatre Screen mukana matkustuselämyksessä

BMW i7

Seitsemännen polven seiskasarjalainen on jo etukäteistietojen perusteella tullut tunnetuksi Theatre Screen -innovaation ensimmäisenä kaupallisena käyttöönottajana. Moottorinkin jo pääpiirteissään esittelemä 31,3-tuumainen näyttöruutu tarjoaa takamatkustajille leffaelämyksiä 8K-tarkkuudella. Theatre Screen vie perinteiset pääntukinäytöt aivan uusille ulottuvuuksille.

Takamatkustajat voivat nauttia myös valinnaisesta Executive Lounge -varustelusta. Lisäksi jo perusvarustelu on segmentinkin vaatimukset huomioiden perin tasokasta. Eräs täysin uudenlainen juttu sisätilassa on kojelaudan BMW Interaction Bar. Se on eräänlainen valaistu palkki, josta löytyvät kosketuspinnat ilmastoinnin säätöön, varoitusvilkkuihin sekä hanskalokeron avaamiseen. Palkin valaistusta voi säätää tunnelman mukaan, ja siihen voi myös valita sävyn itse. Palkki voi myös kertoa valomerkeillä esimerkiksi puhelimen hälytyksistä.

BMW i7

7-sarjalaisen ulkokuori, kuten toki myös sisäpuoli, ovat melko laajasti personoitavissa. Muistakin BMW-malleista tuttu M Sport (sekä M Sport Pro) -paketti siirtää ajatuksia vahvasti urheilullisempaan suuntaan. Mutta mihin suuntaan ajatuksia mahtavatkaan siirtää ne räikeät kaksivärikombinaatiot, joita BMW:n konfiguraattori näyttää tälle villille edustusautouutuudelle tarjoavan?

Lähde ja kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat