11.1.2019

Brexitistä voi tulla painajainen – Rolls Royce pelkää tuotantonsa halvaantuvan

Rolls Royce Motor Cars Stockholm

Myös luksusautovalmistaja Rolls Royce on ilmaissut huolensa Brexitin vaikutuksista. Äärimmilleen sujuvoitettu tuotanto tyssää, jos osien kuljetus sakkaa rajamuodollisuuksiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rolls Roycen toimitusjohtaja Torsten Müller-Ötvös on liittynyt Brexitistä julkisesti huolestuneiden yritysjohtajien joukkoon, kertoo Automotive News Europe.

Huolenaiheena on erityisesti merkin Goodwoodissa sijaitseva tehdas ja sen just-in-time -tyylin mukaiseksi hiottu tuotanto, jossa tarvittavat osat toimitetaan tehtaalle ja kokoonpanoon ilman mittavaa välivarastointia. Käytännössä hyllytilaa on tarjolla saapuvalle kuormalle alle vuorokaudeksi. Laajennushankkeen myötä varastointitilaa on luvassa lisää, mutta vain muutaman päivän tarpeiksi.

– On mahdollista suunnitella mitä tahansa, mutta osien varastoiminen viikkojen tarpeiksi ei ole mahdollista. Jos logistiikkaketju katkeaa, se vaikuttaa tuotantoon. Jo yhden komponentin puuttuminen tekee auton viimeistelystä mahdotonta.

Ongelma ei ole aivan pieni, sillä luksusmerkin ajoneuvoissa tarvittavasta 32 000 osan kokonaispotista vain kahdeksan prosenttia valmistetaan saarivaltion alueella. Kaikkiaan osia toimittaa yli 600 kansainvälistä tavarantoimittajaa.

Rolls Royce Motor Cars Stockholm

Nykyinen tuotanto vaatii 35:n rekkakuorman siirtymisen kanaalin yli, tai ali, jokaista tuotantopäivää varten. Suuriin autotehtaisiin verrattuna määrä on vielä maltillinen, mutta täsmällisten osatoimitusten onnistuminen on silti välttämättömyys. Yhden ajoneuvon käsityövoittoiseen valmistamiseen ja viimeistelyyn käytetään tehtaalla kaikkiaan noin 800 työtuntia.

Brexitin hakiessa vielä muotoaan, on Rolls Royce monien muiden toimijoiden tapaan aloittanut jo valmistautumisen tulevaan. Tuotanto pysäytetään maaliskuun loppuun kaavaillun EU-eron jälkeen pariksi viikoksi.  Tavarantoimittajien kanssa kerrotaan myös suunnitellun uusia maahantuontikäytäntöjä ja IT-järjestelmää on niin ikään päivitetty uuteen uskoon. Kilpailija Aston Martinin tapaan myös osien lentokuljetuksiin on varauduttu, mikäli perinteisemmät kuljetusväylät puuroutuvat.

Rolls Royce Motor Cars Stockholm

Muutto ei ole vaihtoehto

Tuotantolaitoksen siirtäminen logistisesti suotuisampaan ympäristöön ei Rolls Roycen kohdalla ole vaihtoehto. Brittiläinen eleganssi kuuluu pakettiin niin kiinteästi, että aiheesta ei kannata edes keskustella. Merkki on sitoutunut saarivaltioon ja Goodwoodiin, jonne peräti kolmannes upporikkaista asiakkaista saapuu osallistuakseen unelma-ajoneuvonsa tuotantosuunnitelman viimeistelyyn sekä seuraamaan vahvasti käsityöosaamiseen nojaavaa valmistusta.

Kotimarkkinaan Brexitin ei Rolls Roycen kohdalla uskota juuri vaikuttavan, mutta 4 107 vuonna 2018 valmistetun auton joukosta vain kymmenen prosenttia jäi saarivaltioon, joten tuleva muutos aiheuttaa merkittävää huolta.

Merkin suurin markkina-alue on edelleen Yhdysvallat, jonne tuotannosta päätyy peräti kolmannes. Myös Kiinassa luksusmerkkiin kohdistuva kysyntä on viime vuoden perusteella merkittävässä kasvussa, vaikka kokonaisuutena maan jättimäinen automarkkina kääntyikin kasvupolulta laskuun.

Lähde: Automotive News Europe Kuvitus: Moottorin arkisto, Antti Hentinen

Luetuimmat