11.1.2019 Ajoneuvot Brexitistä voi tulla painajainen – Rolls Royce pelkää tuotantonsa halvaantuvan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Myös luksusautovalmistaja Rolls Royce on ilmaissut huolensa Brexitin vaikutuksista. Äärimmilleen sujuvoitettu tuotanto tyssää, jos osien kuljetus sakkaa rajamuodollisuuksiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rolls Roycen toimitusjohtaja Torsten Müller-Ötvös on liittynyt Brexitistä julkisesti huolestuneiden yritysjohtajien joukkoon, kertoo Automotive News Europe. Huolenaiheena on erityisesti merkin Goodwoodissa sijaitseva tehdas ja sen just-in-time -tyylin mukaiseksi hiottu tuotanto, jossa tarvittavat osat toimitetaan tehtaalle ja kokoonpanoon ilman mittavaa välivarastointia. Käytännössä hyllytilaa on tarjolla saapuvalle kuormalle alle vuorokaudeksi. Laajennushankkeen myötä varastointitilaa on luvassa lisää, mutta vain muutaman päivän tarpeiksi. – On mahdollista suunnitella mitä tahansa, mutta osien varastoiminen viikkojen tarpeiksi ei ole mahdollista. Jos logistiikkaketju katkeaa, se vaikuttaa tuotantoon. Jo yhden komponentin puuttuminen tekee auton viimeistelystä mahdotonta. Ongelma ei ole aivan pieni, sillä luksusmerkin ajoneuvoissa tarvittavasta 32 000 osan kokonaispotista vain kahdeksan prosenttia valmistetaan saarivaltion alueella. Kaikkiaan osia toimittaa yli 600 kansainvälistä tavarantoimittajaa. Nykyinen tuotanto vaatii 35:n rekkakuorman siirtymisen kanaalin yli, tai ali, jokaista tuotantopäivää varten. Suuriin autotehtaisiin verrattuna määrä on vielä maltillinen, mutta täsmällisten osatoimitusten onnistuminen on silti välttämättömyys. Yhden ajoneuvon käsityövoittoiseen valmistamiseen ja viimeistelyyn käytetään tehtaalla kaikkiaan noin 800 työtuntia. Brexitin hakiessa vielä muotoaan, on Rolls Royce monien muiden toimijoiden tapaan aloittanut jo valmistautumisen tulevaan. Tuotanto pysäytetään maaliskuun loppuun kaavaillun EU-eron jälkeen pariksi viikoksi. Tavarantoimittajien kanssa kerrotaan myös suunnitellun uusia maahantuontikäytäntöjä ja IT-järjestelmää on niin ikään päivitetty uuteen uskoon. Kilpailija Aston Martinin tapaan myös osien lentokuljetuksiin on varauduttu, mikäli perinteisemmät kuljetusväylät puuroutuvat. Muutto ei ole vaihtoehto Tuotantolaitoksen siirtäminen logistisesti suotuisampaan ympäristöön ei Rolls Roycen kohdalla ole vaihtoehto. Brittiläinen eleganssi kuuluu pakettiin niin kiinteästi, että aiheesta ei kannata edes keskustella. Merkki on sitoutunut saarivaltioon ja Goodwoodiin, jonne peräti kolmannes upporikkaista asiakkaista saapuu osallistuakseen unelma-ajoneuvonsa tuotantosuunnitelman viimeistelyyn sekä seuraamaan vahvasti käsityöosaamiseen nojaavaa valmistusta. Kotimarkkinaan Brexitin ei Rolls Roycen kohdalla uskota juuri vaikuttavan, mutta 4 107 vuonna 2018 valmistetun auton joukosta vain kymmenen prosenttia jäi saarivaltioon, joten tuleva muutos aiheuttaa merkittävää huolta. Merkin suurin markkina-alue on edelleen Yhdysvallat, jonne tuotannosta päätyy peräti kolmannes. Myös Kiinassa luksusmerkkiin kohdistuva kysyntä on viime vuoden perusteella merkittävässä kasvussa, vaikka kokonaisuutena maan jättimäinen automarkkina kääntyikin kasvupolulta laskuun. Lähde: Automotive News Europe Kuvitus: Moottorin arkisto, Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle