9.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Duster – neliveto nuukalle perheelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Duster on bensaturbon myötä entistäkin mielenkiintoisemman hintainen. Hyvää: hinnan ja ominaisuuksien suhde. Huonoa: totuttelua vaativa kaupunkiajo. Vuonna 2010 esitelty ja 2013 uudistettu Dacia Duster sai viime vuonna mallistoonsa oleellisen lisäyksen, bensaturbolla varustetun nelivedon. Aiemmin joka nurkasta raapiva Duster oli kaupan vain dieselinä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hinta kohdallaan Duster, kuten kaikki Daciat, on hinnaltaan erittäin mielenkiintoinen. Suomessa myytävistä nelivedoista huokeampia ovat vain Fiat Panda ja Suzuki Swift, jotka ovat pari-kolme tonnia edullisempia. Saman kokoisiin ja varsinkin samankaltaisen moottorin tarjoaviin kilpailijoihin nähden Duster sen sijaan on suorastaan halpa. Kaiken lisäksi auto tarjoaa ihan oikeita ominaisuuksia – pienen totuttelun jälkeen. Aloitetaan tiloista. Moottorin (5/2016) parivertailussa olleisiin Pandaan ja Swiftiin nähden Duster tarjoaa väljähköt tilat myös takapenkkiläisille ja tavaroille. Kuljettajan paikalla tunnelma on kylläkin hivenen vanhanaikainen. Suuressa ohjauspyörässä ei ole etäisyyssäätöä, ja istuimet ovat erittäin pehmeät. Aivan rentouttavinta ajoasentoa Duster ei siis tarjoa. Alivälitetty Myös ajettavuudessa on tuulahduksia menneestä. Kaupunkiajo vaatii ylimääräistä vaivaa, sillä melko hitaaksi välitetty ohjaus ei palauta kunnolla kadunkulmakäännösten jälkeen. Myös tehostus on muihin nykyautoihin nähden varsin mietoa. Erittäin lyhyet välitykset tuovat menoon oman mausteensa. Suuremmalle voi vaihtaa todella aikaisin, ja joka paikassa kelpaa ainakin yhtä pykälää totuttua isompi vaihde – varsinkin kun moottori vetää alhaalta niskuroimatta ja värinättömästi. Yhdessä joustavan moottorin kiinnityksen ja kulmikkaan sekä pitkäliikkeisen vaihteensiirron kanssa tämä tekee kuitenkin Dusterilla ajamisesta vähän kömpelöä. Maantieajossa auto on enemmän elementissään. Ohjaus keskittää vahvasti, ja Duster kulkee muutenkin suoraan vailla keikkumista tai nyökkimistä. Moottori- ja rengasäänet pysyvät melko hyvin aisoissa vielä satasen nopeudessa, mutta tuulen suhinat alkavat jo häiritä. Vanhan koulukunnan ranskalaisjousitus – Daciahan on perimältään Renault – pelaa pehmeästi. Isommat heitot tosin saavat aikaan ylimääräisiä korin liikkeitä, eli iskunvaimennus voisi olla tehokkaampikin. Huonolla tiellä alusta vaimentaa kuopat esimerkillisesti, eikä kolinoita tai soran rapinaa juuri kuulu. Ohjauspyörään tosin välittyy vapinaa, mutta kokonaiskuva on silti pitkällä plussan puolella. Kuitataan kassalla Duster ei siis ole täydellinen auto varsinkaan, kun muoviosat ovat halvan oloisia, kosketusnäyttö on sijoitettu liian alas, etuistuinten välinen keskikyynärnoja on heppoinen ja mittarivalot palavat vain varsinaisessa ajovaloasennossa. Löytyyhän noita pikku epäkohtia. Tässä tapauksessa ne voi kuitenkin huoletta laittaa auton huokeuden piikkiin, sen verran käyttökelpoinen Duster tässä kokoonpanossa on. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Antti Hentinen Dacia Duster TCe 125 Stop & Start 4x4 Laureate Hinta alkaen 20 799 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 92 kW (125 hv), 5250 r/min Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 177 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4315 mm, leveys 1822 mm, korkeus 1695 mm, akseliväli 2673 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?