9.6.2016

Koeajo: Dacia Duster – neliveto nuukalle perheelle

Dacia Duster

Dacia Duster on bensaturbon myötä entistäkin mielenkiintoisemman hintainen. Hyvää: hinnan ja ominaisuuksien suhde. Huonoa: totuttelua vaativa kaupunkiajo.

Vuonna 2010 esitelty ja 2013 uudistettu Dacia Duster sai viime vuonna mallistoonsa oleellisen lisäyksen, bensaturbolla varustetun nelivedon. Aiemmin joka nurkasta raapiva Duster oli kaupan vain dieselinä.

Dacia Duster

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hinta kohdallaan

Duster, kuten kaikki Daciat, on hinnaltaan erittäin mielenkiintoinen. Suomessa myytävistä nelivedoista huokeampia ovat vain Fiat Panda ja Suzuki Swift, jotka ovat pari-kolme tonnia edullisempia.

Dacia Duster

Saman kokoisiin ja varsinkin samankaltaisen moottorin tarjoaviin kilpailijoihin nähden Duster sen sijaan on suorastaan halpa. Dacia DusterKaiken lisäksi auto tarjoaa ihan oikeita ominaisuuksia – pienen totuttelun jälkeen.

Aloitetaan tiloista. Moottorin (5/2016) parivertailussa olleisiin Pandaan ja Swiftiin nähden Duster tarjoaa väljähköt tilat myös takapenkkiläisille ja tavaroille.

Kuljettajan paikalla tunnelma on kylläkin hivenen vanhanaikainen. Suuressa ohjauspyörässä ei ole etäisyyssäätöä, ja istuimet ovat erittäin pehmeät. Aivan rentouttavinta ajoasentoa Duster ei siis tarjoa.

Dacia Duster

Alivälitetty

Myös ajettavuudessa on tuulahduksia menneestä. Kaupunkiajo vaatii ylimääräistä vaivaa, sillä melko hitaaksi välitetty ohjaus ei palauta kunnolla kadunkulmakäännösten jälkeen. Myös tehostus on muihin nykyautoihin nähden varsin mietoa.

Dacia Duster

Erittäin lyhyet välitykset tuovat menoon oman mausteensa. Suuremmalle voi vaihtaa todella aikaisin, ja joka paikassa kelpaa ainakin yhtä pykälää totuttua isompi vaihde – varsinkin kun moottori vetää alhaalta niskuroimatta ja värinättömästi.

Dacia Duster

Yhdessä joustavan moottorin kiinnityksen ja kulmikkaan sekä pitkäliikkeisen vaihteensiirron kanssa tämä tekee kuitenkin Dusterilla ajamisesta vähän kömpelöä.

Dacia Duster

Maantieajossa auto on enemmän elementissään. Ohjaus keskittää vahvasti, ja Duster kulkee muutenkin suoraan vailla keikkumista tai nyökkimistä. Moottori- ja rengasäänet pysyvät melko hyvin aisoissa vielä satasen nopeudessa, mutta tuulen suhinat alkavat jo häiritä.

Dacia Duster

Vanhan koulukunnan ranskalaisjousitus – Daciahan on perimältään Renault – pelaa pehmeästi. Isommat heitot tosin saavat aikaan ylimääräisiä korin liikkeitä, eli iskunvaimennus voisi olla tehokkaampikin.

Dacia Duster

Huonolla tiellä alusta vaimentaa kuopat esimerkillisesti, eikä kolinoita tai soran rapinaa juuri kuulu. Ohjauspyörään tosin välittyy vapinaa, mutta kokonaiskuva on silti pitkällä plussan puolella.

Dacia Duster

Kuitataan kassalla

Duster ei siis ole täydellinen auto varsinkaan, kun muoviosat ovat halvan oloisia, kosketusnäyttö on sijoitettu liian alas, etuistuinten välinen keskikyynärnoja on heppoinen ja mittarivalot palavat vain varsinaisessa ajovaloasennossa.

Dacia Duster

Löytyyhän noita pikku epäkohtia. Tässä tapauksessa ne voi kuitenkin huoletta laittaa auton huokeuden piikkiin, sen verran käyttökelpoinen Duster tässä kokoonpanossa on.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Antti Hentinen

Dacia Duster TCe 125 Stop & Start 4x4 Laureate

Hinta alkaen

20 799 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto.

Teho

92 kW (125 hv), 5250 r/min

Vääntö

205 Nm (2000 r/min)

Vääntö

205 Nm (2000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,0 s

Huippunopeus

177 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

145 g/km

Mitat

pituus 4315 mm, leveys 1822 mm, korkeus 1695 mm, akseliväli 2673 mm

Euro NCAP

3 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat