5.3.2017

DS 7 Crossback – ”Voiman ja hienostuneisuuden täydellistä alkemiaa”

DS 7 Crossback

La Vie en Crossover

Ainakin nuoren ranskalaisvalmistajan visiot ovat korkealla malliston ison crossoverin suhteen. Merkin suunnittelujohtaja Thierry Metroz kuvailee DS 7 Crossbackin olevan "voiman ja hienostuneisuuden täydellistä alkemiaa". Aika näyttää onko mallilla edessään kultaiset vuodet vai odottaako alamäkimidastimen verkkainen eteneminen.

DS 7 Crossback

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muodikkaasti mukavuusalueella

Ainakin ulkoisesti DS 7 Crossback kantaa perintöään ylpeästi, sillä muodokas ranskatar on kuin tyylikoulussa käynyt Peugeot. Keulalla huomio kiinnittyy muhkeaan etumaskiin, joka heijastelee hiukan Lexuksen vastaavaa, mutta ollen reilusti rauhallisempi versio teemasta. Samalla katsoja totutetaan vinoneliöihin, jotka toistuvat uudelleen esimerkiksi takavaloissa ja sisustassa. Etuvalot puolestaan jatkavat DS:n tuttua valokieltä huomiovaloissa, ajovalojen hämmästyttäessä violetilla hohteellaan silloin, kun keskuslukitus avataan.

DS 7 Crossback

Sisustan suhteen DS 7 Crossback on vieläkin elegantimpi. Viisi valittavana olevaa verhoiluteemaa ovat Pariisin metrokartasta tutut periranskalaiset Bastille, Rivoli, Faubourg, Opéra sekä ...Performance Line. Älyä ohjaamosta löytyy kahden 12-tuumaisen näytön verran, joista toinen on tarkoitettu kuljettajan mittariston virkaan, toisen toimiessa navigaattorin ja viihdejärjestelmän palveluksessa.

Sisustassa huomiota kannattaa kuitenkin kiinnittää lukuisiin yksityiskohtiin. B.R.M:n valmistama kojelautakello on moottoroitu, sisutan ompeleet eivät ole mitä tahansa singeröintiä vaan helmiompeleita ja keskikonsolin käyttökytkimet ovat saaneet kelloseppämestari Breguet'n kehittämän 'Clous de Paris' guilloche-pyramidikuvioinnin. DS muistuttaa samalla, että suurin osa näistä ideoista on kiusoiteltu jo aiemmin Divine DS ja DS E-Tense -konseptiautoissa.

DS 7 Crossback

Mukavan sisustan lisäksi DS tavoittelee miellyttävää ajokokemusta uudella DS Active Scan -jousituksella, jossa ajoneuvo arvioi tien tasaisuutta kameran avulla. Mikäli tulossa on esimerkiksi takapenkkiläisten juomia läikyttävä töyssy, virittää auto kyseisen iskunvaimentimen valmiiksi turhan draaman välttämiseksi. Järjestelmä huomioi myös nopeuden, ohjauskulman ja jarrutuksen vaatimukset jousitusta säätäessään.

Teknisesti kohti tulevaa

Voimalinjan ja muun teknologian suhteen DS katsoo tiukasti tulevaan elegantin menneisyyden sijaan. Malliston huipulla oleskelee E-Tense-hybridimalli, joka lupaa hulppeat 300 hevosvoimaa, nelivedon ja 60 kilometrin puhtaan sähköajon ladattavan bensiinihybridin muodossa. 200-hevosvoimaisen bensiinimoottorin lisäksi käytössä on kaksi 107-hevosvoimaista sähkömoottoria.

Toinen sähkömoottoreista ja bensiinimoottori jakavat voimansa 8-vaihteisen automaatin kautta, toisen sähkömoottoreista huolehtiessa yksin taka-akselin voimansiirrosta. Akuston koko on 13 kWh ja sen voi DS:n mukaan ladata parhaimmillaan 2,5 tunnissa, jos käytössä on 32A-pikalatauspistoke.

Muut voimalinjavaihtoehdot ovat hiukan perinteisempiä. Tarjolla on kolme bensiinimoottoria, joista THP 225 ja THP 180 esiintyvät uuden 8-vaihteisen automaattivaihteiston parina, PureTech 130:n ollessa 6-vaihteisen manuaalin kaveri. Dieseleistä listalta löytyvät BlueHDi 130, jonka vaihteiston voi valita edellisistä vaihtoehdoista, ja BlueHDi 180, joka on aina automaatin jatkona.

DS 7 Crossback

DS Connected Pilot on puolestaan valmistajansa sateenvarjotermi autonomista ajamista vihjaileville osatoiminnoille. Käytännössä ruuhkatoiminnolla varustettu mukautuva vakionopeudensäädin ja kamerapohjainen kaista-avustin huolehtivant DS 7 Crossbackin suorasta kulusta ruuhkissa ja moottoriteillä aina 0–180 km/h nopeusalueella. DS Park Pilot puolestaan avustaa parkkiruutuun ajamisessa.

Turvallisuusvarusteista mainittakoon valmistajansa mukaan segmentin ensimmäisenä esitelty DS Night Vision -yönäköavustin, joka hyödyntää infrapunakameraa kuljettajan varoittamisessa yön pimeydessä. Infrapunalla toimii myös DS Driver Attention Monitoring, joka tarkkailee kuljettajan väsymystilaa ja ehdottaa taukoa esimerkiksi kuljettajan räpytellessä silmiä uupumuksen merkiksi.

DS 7 Crossback

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tulevan kauden muotia

Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä esiteltävä DS 7 Crossback on valmistajansa uusi lippulaiva. Mikäli autotallista haluaa varata tulevan kauden muotiluomukselle tilaa jo nyt, ovat mitat 4,57 metriä pituutta, 1,62 metriä korkeutta sekä 1,89 metriä leveyttä. Tavaratilaan sopii muuten eväskoreja 555 litran verran.

DS 7 Crossback

Lähde ja kuvat: DS

Luetuimmat