24.2.2020

Ison ranskalaisen sedanin paluu: DS 9 E-Tense on klassista luksusta

DS 9 E-tense

Ranskalainen iso luksussedan tekee jälleen paluun. DS 9 vie ranskalaisen designmerkin perinteisille urille, mutta esittelee samalla uusia ajatuksia matkustusmukavuutta ajatellen.

DS 9 liittyy DS 7 Crossbackin ja DS 3 Crossbackin seuraksi ranskalaisen luksusvalmistajan mallistoon. 4,93 metriä pitkä sedan perusuu klassiseen "kolmen laatikon" suunnitteluun, joten Pariisissa uskotaan porrasperien voimaan vielä 2020.

DS 9 E-tense

Uusi DS 9 perustuu PSA-ryhmän tuttuun EMP2-pohjarakenteeseen, mutta käytössä on uusi pidemmän akselivälin versio, jota ei aiemmin ole nähty sedanin yhteydessä. Pitkällä 2,90 metrin akselivälillä on haettu luonnollisesti muhkeampia jalkatiloja takamatkustajille. Klassista muotoilua on piristetty takaikkunan vauhdikkaalla linjalla ja DS:n tutulla keulmailmeellä. Konepellissä toistuu DS:n mukaan merkin tuttu "Clous de Paris" -kromijänne, joka nähdään ensimmäistä kertaa auton ulkopuolella.

DS 9 E-tense

Aivan alkuperäiseen Citroën DS:ään viitataan puolestaan kattolinjan jatkeena olevilla valoilla, jotka viittaavat DS:n kartiomaisiin valoihin. DS 9 kruunaa tyylinsä upotetuilla ovenkahvoilla ja kaksivärikatolla. Takavalojen muotoilussa on noudatettu DS 7 Crossbackin ideaa, mutta erityisen ohut keskimmäinen jarruvalo korostaa auton leveyttä.

DS 9 E-tense

Voimalinjojen suhteen DS 9 aloittaa muun muassa Peugeot 508:sta tutullta 225 hevosvoiman etuvetoisella hybridivoimalinjalla. 11,9 kWh akulle luvataan noin 40–50 kilometrin WLTP-toimintamatka. Sähkömoottori tuottaa 80 kW (110 hv) ja 320 newtonmetriä ja sähköajon huippunopeus on 135 km/h. Auton latauslaitteen teho on 7,4 kW ja parhaimmillaan akun saa täyteen 1,5 tunnissa sopivasta latausasemasta.

DS 9 E-tense

Myöhemmin mallistoon liittyy 360 hevosvoiman nelivetovoimalinja, joka luottaa niin ikään lataushybridin voimaan. Kolmantena voimalinjana nähdään niin ikään E-tense-lataushybridi, joka on varustettu 250 hevosvoiman järjestelmäteholla ja pidemmän toimintamatkan akulla.

Sähköttömäksi voimalinjaksi saapuu 225 hevosvoiman PureTech-voimalinja. Kaikki voimalinjat luottavat kahdeksanpykäläiseen automaattivaihteistoon.

DS 9 E-tense

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luksuskärjellä

Sisällä matkustamossa DS 9 jatkaa merkin tuttua linjaa, Kojelauta on verhoiltu Nappa-nahalla ja sisustan muissa yksityiskohdissa inspiraatiota on haettu rannekellojen hihnoista ja kristallinapeista. Takaistuimet ovat lämmitetyt, jäähdytetyt ja hierovat. Mukavuutta ei ole unohdettu myöskään valaistuksessa, säilytystiloissa tai USB-porteissa. Ikkunat ovat laminoitua lasia, auttaen äänieristyksessä.

DS 9 E-tense

Sisustateemat noudattelevat DS:n tuttua linjaa, joten Pariisin kaupunginosien Rivoli, Opéra ja Bastille lisäksi vähemmän tunnettuihin metropysäkkeihin kuuluu urheiluhenkinen Performance Line. Kojelaudan kruunaa DS 7 Crossbackin hengessä B.R.M:n valmistama kello, joka pyörähtää 180° auton käynnistyessä. Äänentoistosta vastaa Focalin Electra-järjestelmä.

DS 9 E-tense

Koska kookkaat ranskalaissedanit tunnetaan varsinkin miellyttävästä matkustusmukavuudesta, on DS 9 varustettu DS Active Scan -jousituksella, joka arvioi tiessä tulevat epätasaisuudet kameran avulla. Kuljettajaa avustetaan puolestaan maantieajoon soveltuvilla ajoavustimilla, jotka kulminoituvat kaistakeskittimen ja aktiivisen vakionopeussäätimen yhdistelmään. Järjestelmä arvioi myös katkonaiset kaista- ja reunaviivat kameran avulla. Ajotehtävää avustetaan myös muun muassa mukautuvilla led-valoilla, kuljettajan vireystilan valvonnalla sekä noin 100 metriä näkevän infrapunakameran yönäkötoiminnolla.

DS 9 E-tense

Käytössä on myös MyDS-älypuhelinsovelluksen avulla jopa viiden älypuhelimen käyttö avaimena ovien avaamista ja auton käynnistämistä varten.

DS 9 valmistetaan Kiinassa ja myös myynti alkaa Kiinasta 2020 alkupuoliskolla. Auto saapuu muille myyntialueille myöhemmin.

Lähde ja kuvat: DS

Luetuimmat