13.5.2022

Entistä iäkkäämpiä autoja – entistä enemmän vikoja

Katsastus

Katsastettujen henkilöautojen keski-ikä on hieman noussut.

Katsastettujen henkilöautojen keski-ikä on hieman noussut. Vuonna 2021 keski-ikä oli 14,5 vuotta, kun edeltävänä vuonna vastaava luku oli 14,3. Kaikista henkilöautojen määräaikaiskatsastuksista vuonna 2021 hylättiin 27,2 prosenttia, noin prosenttiyksikön verran enemmän kuin edeltävänä vuonna (26,2 %).

Traficom julkaisee henkilöautojen merkki- ja mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot vuosittain 3–15-vuotiaista henkilöautoista. Vuonna 2021 määräaikaiskatsastuksessa 3–15-vuotiaista henkilöautoista hylättiin keskimäärin 19,8 %, mikä oli 0,3 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2020.

Ensimmäisen kerran katsastukseen tulleista 3-vuotiaista autoista hylättiin 3,1 %, kun edeltävänä vuonna luku oli 2,9 %.

Myös 4–6-vuotiaita autoja hylättiin hieman edeltävää vuotta enemmän.

Alle 10 vuotta vanhojen henkilöautojen osalta hylättyjen katsastusten määrään nousuun vaikuttaa mm. katsastusaikavälin harventuminen.

– Uudempien autojen katsastustulokset eivät kuitenkaan juuri vaikuta kaikista katsastuksista laskettuun hylkäysprosentiin, koska vanhemmissa autoissa havaitaan vikoja ja niitä myös hylätään katsastuksessa moninkertainen määrä uudempiin verrattuna. Kaikista hylätyistä katsastuksista yli 70 prosenttia kohdistuu 14 vuotta ja sitä vanhempien ajoneuvojen katsastuksiin, Traficomin tarkastaja Vesa Lampinen tarkentaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huolloista tinkiminen kostautuu

Etenkin lama-aikoina osa autonkäyttäjistä tinkii määräaikaishuolloista: vaihdatetaan vain öljyt ja suodatin. Silloin esimerkiksi alustan, pyöräntuennan, renkaiden, ohjauslaitteiden, jarrujen ja pakoputkiston kunto jää tarkistamatta. Ajan mittaan tämä huolimattomuus voi aiheuttaa merkittäviä vikoja, mikä merkitsee vaaraa liikenneturvallisuudelle ja haittaa ympäristölle.

Mondeon huolto

Yritysautojen kunto vaihtelee

Myös yritysten työkäytössä olevien yhteiskäyttöautojen kunnossa ja huolenpidossa voi olla suuria eroja. Toiset yritykset motivoivat käyttäjää pitämään auto kunnossa. Firmat satsaavat autojen kuntoon ja huolenpitoon, mitä myös valvotaan tehokkaasti. Toisissa yrityksissä valvonta voi olla täysin retuperällä ja ajan mittaan autojen kunto repsahtaa ja niissä voi olla merkittäviä vikoja.

Määräaikaiskatsastus on välttämätön, jotta huonokuntoiset autot saadaan korjattua tai pois liikenteestä.  Puolueeton määräaikaiskatsastus on merkittävää liikenneturvallisuustyötä. Huonoja ja keliin sopimattomia renkaita lukuun ottamatta teknisten vikojen osuus onnettomuuksien syynä on hyvin vähäinen – kiitos määräaikaiskatsastuksen.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Traficom, Traficom-katsastustilasto, Traficom-katsastuksen vikatilastot-tietokanta 

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat