25.2.2023

Huutokauppahelmet – Lotus Esprit Turbo SE sopii vaikka budjettibondailuun

Lotus Esprit Turbo SE huutokauppa

Lotus tunnetaan kevyistä ja kurvikkaista urheiluautoistaan, mutta 1970-luvun kiilamuodot eivät armahtaneet Hetheliäkään.

Brittiläinen Lotus tunnetaan ennen kaikkea keveistä autoistaan, sillä sen perustajalle Colin Chapmanille merkitään usein lausahdus "simplify, and add lightness" eli yksinkertaista ja lisää keveys. Klassisten kilpureiden lisäksi esimerkiksi pitkään tuotannossa ollut Elise symboloivat merkin osaamista parhaiten.

Luomusten joukossa on kuitenkin myös aika, jolloin Hethelissä uskottiin kiilojen voimaan. 1971 esitelty Maserati Boomerang -konseptiauto vaikutti lukemattomien automallien muotoiluun. Kun Lotus suunnitteli jatkoa Europalle, järjestettiin lotuslaisille audienssi muotoiluvelho Giorgetto Giugaron kanssa. Syntyi Lotus Esprit, joka pysyi tuotannossa lähes 30 vuotta ja ennätti toimia jopa maailman kuuluisimman vakoojan ajokkina.

Lotus Esprit Turbo SE huutokauppa

Keskimoottorinen ja kaksipaikkainen Esprit suunniteltiin klassiseksi gran turismoksi, eli auton idea oli suoriutua pidemmistä urheilullisista ajomatkoista. Colin Chapman oli alussa pettynyt kiilamuodon aerodynaamisuuteen, mutta auton kehitystyötä jatkettiin siitä huolimatta. 1976 saapuneen ensimmäisen sarjan autot myös painoivat alle 1 000 kilogrammaa, joten Lotus Esprit todella täytti merkin vaatimukset keveydestä.

Vuonna 1987 menossa oli jo kolmas merkittävä päivityspaketti Espritiin. Muotoilija Peter Stevens pyöristi auton jyrkkiä kulmia hiukan, mutta muutokset olivat ilmeisesti Giugaron mieleen. Samalla auton koripaneelien valmistusprosessi päivittyi ja kattorakenteisiin lisättiin Kevlar-vahvikkeet turvallisuutta ajatellen. Vaihteiston käsittävä taka-akseli oli aiemmin Citroënista lainattu, mutta tässä vaiheessa Esprit siirtyi Renaultilta lainattuun UN-1-akseliin.

Lotus Esprit Turbo SE huutokauppa

Viimeiset Lotus Espritit rullasivat ulos tehtaalta 2004.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1989 Lotus Esprit Turbo SE

Huutokaupattava yksilö on enemmän Pretty Woman kuin For Your Eyes Only, sillä X180-mallipolveen kuuluva Lotus Esprit on, paitsi turboahdettu, myös SE-varusteltu. Sivupeilit on lainattu Citroën CX:stä ja helmat saivat uudet muodot.

Lotus Esprit Turbo SE huutokauppa

Voimanlähteenä on 2,2-litrainen neloskone, joka tuottaa 268 hv normaalisti ja 284 hv yliahdolla. Välittäjänä vetohommissa on viisivaihteinen manuaali.

Auto on ensirekisteröity Ruotsiin toukokuussa 1989 ja sillä on ajettu 78 490 kilometriä. Edellinen omistaja piti autoa 28 vuotta. Auton mukana tulee kokonainen keko kuitteja, katsastuspapereita ja varapyöräkin on alkuperäinen. Auto on katsastettu elokuussa 2021 ja se selvisi virheittä. Autossa ei ole myyjän vikaan havaittuja vikoja. 15-tuumaisilla vanteilla on tosin sekarengastus. Edellinen huolto oli joulukuussa 2022 Ruotsissa Motikonilla.

Lotus Esprit Turbo SE huutokauppa

Espritin kuntoa kuvaillaan erinomaiseksi, sillä auto on juuri saapunut sisä- ja ulkopuolen pintapuolisesta entisöinnistä. Punainen maalipinta on erityisen virheetön. Kermanvärinen sisusta on verhoiltu uudelleen. Mittariston puuviilukehyksessä on jälkiä ja istuinverhoilu on hiukan rypyssä. Radio on päivitetty uudemmaksi Alpineksi.

Collecting Cars kuvailee autoa hyväksi esimerkiksi Lotuksen hyvänsään matka-autosta, joka soveltuu hyvin esimerkiksi viikonloppukäyttöön. Auto on myynnissä Uppsalassa Ruotsissa.

Lähde ja kuvat: Collecting Cars Teksti: Aake Kinnunen

Luetuimmat