14.1.2023

Huutokauppahelmet – Renault 4 GTL Sinpar 4×4 vie tipparellun seikkailemaan

Renault 4 GTL Sinpar 4x4 huutokauppa neliveto tipparellu

Renault 4 ei juuri esittelyä kaipaa, mutta nelivetoista GTL:ää voidaan silti pitää perusmalleja toiminallisempana versiona.

Vuonna 1961 esitelty Renault 4 kuuluu heittämällä automaailman klassikoihin. Tipparelluksi Suomessa ristitty kansankulkine ylsi yli kahdeksan miljoonan auton valmistusmäärään ja se pysyi tuotannossa aina vuoteen 1994 saakka. Auto syntyi vastauksena Citroënin legendaariselle 2CV-rättärille, mutta Renault pystyi hyödyntämään kilpailijansa onnistumisia ja epäonnistumisia uudemman automallin suunnittelussa.

Joka tapauksessa kansanautomaisuus ja korkea valmistusmäärä tarkoittivat myös erilaisten malliversioiden kehittelyä. Nähin kuului Renault 4 GTL, joka lainasi 1,1-litraisen moottorinsa Renault 6 TL:stä. Samalla malli sai muitakin päivityksiä varustetason kunniaksi. Se muodosti myös sopivan pohjan ranskalaisen maastoautospesialisti Sinparin nelivetomallille.

Renault 4 GTL Sinpar 4x4 huutokauppa neliveto tipparellu

Renault 4:stä Sinpar teki myös GTL 4x4:n lisäksi esimerkiksi Plein Air -rantaversion, mutta se jäi toisaalta Citroënin Méharin varjoon. Latinankielen sanaparista "sine par", ilman vertauskohtaa, nimensä lainannut Sinpar sulautettiin lopulta osaksi Renaultia 1980.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1983 Renault 4 GTL Sinpar 4x4

Fiksussa käyttökunnossa oleva vuoden 1983 Renault 4 GTL Sinpar 4x4 on melko alkuperäisessä asussa oleva tulkinta arkiautosta. Auton matkamittarissa on lukema 82 319 kilometriä, mutta sen aitoutta ei taata. Alun perin Renault 4 GTL Sinpar on ollut saksalaisen Renault-liikkeen auto. Nyt auto on neljännellä omistajallaan.

Renault 4 GTL Sinpar 4x4 huutokauppa neliveto tipparellu

1,1-litraisen vesijäähdytteisen neloskoneen tehoksi kerrotaan noin 37 hevosvoimaa. Vaihteisto on nelipykäläinen ja vaihdekeppi sijaitsee kojelaudassa. Muuten autossa on GTL-versiolle tyypilliset etumaski, puskurit sekä ovien muovilistat. Myös keulan ylimääräinen ilma-aukko on GTL:n peruja. Kaksipuolainen ohjauspyörä, lämmitetty takalasi ja Philipsin radio ovat auton alkuperäisvarusteita.

Auton väritys on vihreä. Maalipinta on osin maalattu uudelleen ja auton kuntoon nähden se on kohtuullisessa kunnossa. Autossa on kuitenkin lukuisia pieniä huomautettavia yksityiskohtia. Vinyyliverhoilun väri on beige ja se on hyvässä kunnossa auton käyttömäärään nähden. Takaistuinten ja aurinkosuojien väri on tosin haalistunut.

Renault 4 GTL Sinpar 4x4 huutokauppa neliveto tipparellu

Autossa ei ole tiettävästi vikoja ja sen mukana tulee ohjekirja, huoltokirja, radion ohjekirja ja Classic Analyticsin kuntotarkistus, josta auto sai arvosanan 3+.

Renault 4 GTL Sinpar 4x4:n viimeisin TÜV-katsastus oli kesäkuussa 2022 ja auto läpäisi sen hyväksytysti muutamilla ruostetta koskevilla huomautuksilla.

Renault 4 GTL Sinpar 4x4 huutokauppa neliveto tipparellu

Saksan Karlsruhessa myytävä nelivetoinen Renault 4 on listattuna Collecting Cars -huutokauppapalvelussa.

Lähde ja kuvat: Collecting Cars Teksti: Aake Kinnunen

Luetuimmat