19.12.2021 Ajoneuvot Klassikko: Renault 4 F4 – hulvatonta huoltoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tämä tehtaan Renault 4 F4 voisi rientää hätiin huoltotarpeen yllättäessä. Se muistuttaa, että autoilu on elämyksiä, nautintoa ja tarinoita. Moottorijarrutus tekee jo töitään ja jarrupoljinta on painettava kaveriksi alamäessä odottavaan neulansilmään osuttaessa. Kiikkerä kori kallistuu käännettäessä, mutta huoltoautona toimiva Renault 4 F4 “Renault Service” kiiruhtaa kaarteen läpi. Apu on tulossa! Mitään oikeaa tehtävää ei tosin odota edessä, mutta mielikuvitus pääsee valloilleen upeaa vanhusta Pariisin ulkopuolella maalaismaisemien läpi kylästä toiseen ohjastaessa. Tunnelmaa ei tarvitse tosin erikseen hakea. Olo on kuin Tintin seikkailut -sarjakuvassa. Olemme päässeet tehtaan entisöimän, ja heidän klassikkokoelmaansa kuuluvan, nelosen rattiin, sillä Renault 4 täyttää tänä vuonna 60 vuotta. Ajamatta ei voi ymmärtää auton sielunelämää, joten onneksi Renaultin kokoelma on tarkoitettu käyttöä varten. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Renault 4 F4 “Renault Service” Alla on vuosimallin 1970 Renault F4, jolle on luotu oranssivalkoinen “Renault Service” -teema. Tuntuu kuin tiekin hymyilisi tänään. Se saattaa tosin naureskella tehottomalle vanhukselle, mutta mikään ei pääse pilaamaan tunnelmaa. Auto on oikeasti pieni, sillä keskikonsolin puutteesta huolimatta kahden hoikan hengen väliin ei jää turhia tiloja. Ennen oli näin ja tällä pärjättiin perhearjessa. Sopu sijaa antaa. Renault 4 karsii autoilun perusteet vain tarpeelliseen ja juuri sen saavutettavuus oli avain suosioon. Ohjaamossa ei juuri ole ylimääräisiä mittareita tai muita hallintalaitteita. Omamassaakin on vain 720 kilogrammaa. Eräs nykypäivänä vähemmän nähdyistä toteutuksista on niin sanottu satenvarjokeppi, jolla hoidetaan vaihteensiirtoa. Vaihteet on tässä yksilössä jopa merkitty nuppiin, joka helpottaa kokemattoman kuljettajan tehtävää. Mitään ihmeellistä labyrinttia ei tarvitse kepillä selvittää, sillä vaihteet sijaitsevat suoraan siellä missä pitääkin. Ainoastaan käden liikerata on hieman nykypäivän normeista poikkeava. Eteenpäin liikkumiseen on tarjolla neljä vaihdetta, joista kuljettajaa lähimpänä vasemmalla sijaitsevaa ykköstä ei ole synkronoitu. Auto liikkelle kytkintä liu’uttamalla ja pian kytkinpoljin palaa jälleen pohjaan kakkosen kytkemiseksi. Niin sanotussa dog leg -vaihteistossa kakkonen työnnetään keskelle eteen – suoraan ykkösen yläpuolella sijaitsisi peruutusvaihde. Kaasu on pohjassa, mutta juuri mitään ei tapahdu. Nelisylinterisen 0,75-litraisen moottorin 27 hevosvoimaa tekevät kyllä kaikkensa, mutta heitä on kovin vähän. On parempi ottaa rauhallisesti ja edetä keskialueen väännön voimin sen minkä moottori mukavasti menee. Kyllä tällä liikenteen mukana pysyy. Moottoriteitä aiomme kuitenkin välttää ja onneksi reitti on suunniteltu sen mukaan. Yksilön sydämessä Ohjaus on ilahduttavan kevyt ohjaustehostimen puutteen huomioiden. Kapoiset renkaat auttavat kummasti ja ohjaustehostimen puute on huomioitu jo auton suunnitteluvaiheessa. Ohjauksen tunnokkuus, erityisesti tuoreimpiin nykyautoihin verrattuna, ei sen sijaan tule minkäänlaisena yllätyksenä. Jousitusmukavuuskin tekee vaikutuksen. Koeajettava “Renault Service” on yllättävän pehmeä, kun muistetaan ajon tapahtuvan täysin ilman kuormaa. Tämä saa toki pohtimaan kuinka hyvin kantokyky kestäisi painavia autonosia. Kyseessä on äärimmäisen taidokkaasti entisöity kokonaisuus, josta ei vanhalle autolle tavanomaisia väljiä löydy. Ajoltaan yhtä hyvää Renault 4 -yksilöä saanee hakea kissojen ja koirien kanssa. Tämä tekee kokemuksesta, yhdessä maisemien ja sopivasti valitun tiestön kanssa, erityisen miellyttävän. Liikenteessä on helppo havaita kanssakulkijoiden kiireen haihtuvan ja ymmärrystä löytyvän hieman hitaammin paikoitellen liikkuvalle klassikolle. Renault 4 omaa paikan ranskalaisten sydämessä ja hyvä niin. Teksti ja kuvat: Henri Posa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku