5.2.2022

Huutokauppahelmet – tässä Pariisin kalleimmat klassikot

Pariisin kalleimmat – RM Sotheby´s

Taannoisessa huutokauppatapahtumassa törsättiin lähes 25 miljoonaa euroa. Listasimme Pariisin kalleimmat klassikkoautot.

Yhteensä lähes 25 miljoonaan euroon noussut huutokauppapotti vaatii hetken sulattelua. RM Sotheby’s avasi tämän vuoden Euroopan pelinsä tällä tavoin 2. helmikuuta ja me otimme nyt esittelyyn Pariisin kalleimmat yksilöt.

Pariisin kalleimmat – RM Sotheby´s

Huutokauppahelmet ehti itse asiassa jo odottaa tätä tapahtumaa innolla. Pariisin tarjonnasta Juttusarjassa ovat jo vierailleet kilpurityyliin rakennettu De Tomaso Pantera GTS sekä kilpailuhistorialla varustetut Alfa Romeo 155 V6 TI “Jägermeister” ja Ferrari 550 GTC.

Pariisin huutokauppatapahtumassa oli tarjolla kalustoa laidasta laitaan. Esimerkiksi yksi upea valkoinen Renault 5 Turbo jäi juttusarjamme ulkopuolelle. Kallein pää koostui jälleen vahvasti Ferrarin klassikkomalleista, mutta myös muita merkkejä onneksi mainitaan listallamme.

Huutokauppahelmet –  Pariisin kalleimmat – RM Sotheby´s

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pariisin kalleimmat – RM Sotheby´s

Tarkalleen Pariisissa kulutettiin huutamiseen 24 913 510 euroa yhden ainoan päivän aikana ja tähän summaan mahtuikin 91 prosenttia kaikista myynnistä olleista. Rekisteröityneitä huutajia oli 38:sta eri maasta, joiden kesken Pariisin kalleimmat lopulta jaettiin.

Pariisin kalleimmat – RM Sotheby´s

Illan kohokohta oli niin sanottu “Petitjean Collection”, ja tarkemmin sen toinen osa. Käytännössä kyseessä oli kokoelma, jonka Marcel Petitjean oli itselleen kerännyt. Tähänkin kuului uskomattomat 28 Ferraria vuosien 1959 ja 1989 väliltä.

Lähes jokaisesta käytiin kova huutokilpailu, mutta lopulta tapahtuman kalleimmaksi ylsi vuoden 1985 Ferrari 288 GTO. Aikansa superauton 3 464 375 euron vasarahinta tarkoitti samalla korkeinta koskaan kyseisestä automallista maksettua summaa.

Pariisin kalleimmat – RM Sotheby´s

Tuon saman Petitjeanin kokoelman toiseksi kalleimmaksi kohosi vuoden 1966 Ferrari 275 GTB/4, joka oli samalla ensimmäinen GTB/4 tuotantoauto ja esillä alun perin Pariisin autonäyttelyssä. Sen loppuhinta kirjattiin 2 367 500 euroon.

Eräs himotuimmista V12-moottorilla varustetuista 250-malleista lienee vuoden 1964 250 GT/L Berlinetta Lusso, jonka koritti Scaglietti. Myyty yksilö oli tehtaan alkuperäisvärityksessä punaisella (Rosso) nahkaverhoilulla ja nimellä “Argento” tunnetulla harmaalla maalipinnan sävyllä. Tällä kertaa 1 186 250 euroa riitti sellaisen hankkimiseen.

Pariisin kalleimmat – RM Sotheby´s

Nämä kaksi edellä mainittua eivät kuitenkaan suinkaan yltäneet toiselle ja kolmannelle sijalle, kun Pariisin kalleimmat laitettiin listalle. Vuoden 1996 Ferrari F50 maksoi tällä kertaa 3 436 250 euroa vain 12 722 kilometriä ajettuna. Tällä saavutettiin huutokauppatapahtuman toiseksi kalleimman arvonimi.

Luojan kiitos, on olemassa myös muun merkkisiä arvokkaita klassikkoautoja. Vuoden 1994 Bugatti EB110 GT kaupattiin 1 805 000 euron hinnalla. Yksilön pitäisi lukeutua yhteen vain 84:stä “GT” -asuun jo tehtaalla puetusta.

Pariisin kalleimmat – RM Sotheby´s

Kymmenen kalleimman joukkoon mahtui myös muun muassa vuoden 1958 Mercedes-Benz 300 SL Roadster (916 250 euroa) ja vuoden 1954 Fiat 8V Coupé (905 000 euroa). Näiden autojen hinnat venyttävät ihmisen suhteellisuudentajua.

Eräs kyseisen huutokauppatapahtuman mielenkiintoisista myynneistä oli uniikki 1983 Ferrari Meera S. Kyseessä on yksittäiskappaleena erästä Saudi-Arabian kuninkaallista varten 1980-luvulla luotu auto. Lopulta 432 500 euron hinta ylitti peräti 245 prosentilla alkuperäisen hinta-arvion, lihavoittaen tapahtuman pottia entisestään.

Teksti: Henri Posa, kuvat ja lähde: RM Sotheby’s

Luetuimmat