29.1.2022

Huutokauppahelmet – De Tomaso Pantera GTS

Huutokauppahelmet – 1972 De Tomaso Pantera GTS

Tämä De Tomaso Pantera GTS ei ole edes lajissaan aivan tavanomainen. Autoa kun on menty muuttamaan nelosryhmän kilpurin suuntaan.

Huutokauppojen suurtekijä RM Sotheby’s aloittaa vuotensa Euroopassa varsin näyttävällä tavalla Pariisissa 2. helmikuuta. Myytävät autot ovat näytillä ennen huutokauppaa Place Vendômen aukiolla. Mukana on monen muun ohessa nelosryhmän kilpurin henkeen viimeistelty De Tomaso Pantera GTS vuodelta 1972 vähintäänkin soveliaasti Moottorin Huutokauppahelmet-juttusarjalle.

Itse De Tomaso Pantera esiteltiin lehdistölle Modenassa maaliskuussa 1970. Virallisempi ensiesittely tapahtui yleisölle New Yorkin autonäyttelyssä muutamaa viikkoa myöhemmin. Auton tunteva ymmärtää miksi näiden kahden maan liitto oli kovin sovelias.

Carrozzeria Ghian Tom Tjaarda piirsi korin muodot ja moottorin toimitti Ford osana heidän yhteistä De Tomason jakeluverkostoa koskenutta sopimustaan. Tuotanto aloitettiin vuoden 1971 puolella ja ensimmäisissä yksilöissä oli 5,8-litrainen niin sanottu “Cleveland” V8-moottori, jonka huipputehoksi lupailtiin 330 hevosvoimaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1972 De Tomaso Pantera GTS – RM Sotheby´s

Vaikka tämän huutokaupattavan vuoden 1972 De Tomaso Pantera GTS -yksilön alkuvaiheiden historia ei ole tiedossa, on sille viime aikoina tapahtunut paljon hyvää. Auto on muutettu FIA:n nelosryhmän (Group 4) Panterojen tyyliin muistuttamaan meitä hienolla tavalla Panteran yhteydestä katuautojen lisäksi myös moottoriurheilun puolelle.

Tämä runkonumeron “03314” yksilö on tiettävästi kilpaillut useissa klasikkoautojen kilpailuissa. Näihin lukeutuvat muun muassa vuoden 2002 Tour Auto sekä erittäin maineikkaana vuoden 2018 Le Mans Classic.

Kuittipino vuosien 2017 ja 2020 väliltä kohoaa tarkalleen 42 379,68 euron korkeuteen. Näillä euroilla on maksettu muun muassa alumiinista valmistettu jäähdytinkenno, Sparco Rev kuppi-istuimet sekä saman valmistajan FIA-hyväksytyt vyöt. Listalta löytyy vielä myös Fidanzan alumiinista valmistettu vauhtipyörä, uusi pakosarja ja putkisto, K&N Xtreme Flow -ilmansuodatin, Ramin billet-kytkin ja ohjaamossa pilkottavat Stackin mittarit. Muutokset ovat mittavia.

Maaliskuun 9. vuonna 2020 Garage Llopis suoritti ranskassa huollon ja katsastuksen kepoiseen hintaan 2 798 euroa. Eipä olisi aivan kaikilla varaa edes tähän huoltokäyntiin, mutta näinhän se usein Huutokauppahelmien kanssa on.

Tämän Pantera GTS:n mukana tuleva ostaja saa myös historiankirjat, joista löytyy dokumentaatiota, kuitteja ja valokuvia auton kilpailuhistoriasta, entisöinnistä ja joistakin muista autolle suoritetuista toimenpiteistä. Ostajan on kuitenkin huomioitava, että auton mukana toimitettavat FIA HTP -paperit on uusittava ennen mahdollista kilpailukäyttöä.

Alustavaksi hinta-arvioksi on ilmoitettu 180 000 - 220 000 euroa. Vielä ehtii pikaisesti Pariisiin Panteraa ihmettelemään.

Teksti: Henri Posa, kuvat: Kevin Van Campenhout/RM Sotheby’s, lähde: RM Sotheby’s

Luetuimmat