Huutokauppahelmi – 2003 Ferrari 550 GTC – RM Sotheby´s

Ajoneuvot Huutokauppahelmet 15.1.2022

Huutokauppahelmet – Ferrari 550 GTC

Vapaasti hengittävä V12 soittaa sinfoniaa kilpa-autossa. Ferrari 550 GTC on yksinkertaisesti upea ja hinta-arvio sen mukainen.

Viime viikolla Huutokauppahelmenä esiintyi italialainen kilpa-auto ja tällä viikolla samoin. Tuo Alfa Romeo 155 V6 TI ja hieman aiemmin juttusarjassa nähty upea Lancia Aurelia B24S Convertible alleviivaavat kuusipyttyisen upeaa äänimaailmaa, mutta sylinterimäärän tuplaaminen siirtää sinfonian toiseen potenssiin. Ferrari 550 GTC liikkuu kilpakäyttöön rakennetun vapaasti hengittävän V12-moottorin voimin.

Huutokauppahelmi – 2003 Ferrari 550 GTC – RM Sotheby´s

Ferrarin moottorit poikkeavat yleisesti totutusta, sillä niiden sylinterien välinen kulma on tavanomaista suurempi. Yleisesti v-moottorissa hyväksi havaitun 60 asteen sylinterikulman sijaan Ferrarin on 5 astetta reilumpi. Alun perin ratkaisu tehtiin suurien kaasuttimien mahduttamiseksi rivien väliin, mutta tästä on syntynyt merkille ominainen karjunta korkeilla kierroksilla.

Huutokauppahelmi – 2003 Ferrari 550 GTC – RM Sotheby´s

2003 Ferrari 550 GTC – RM Sotheby´s

Vuonna 1996, Luca Cordero di Montezemolon kauden aikana, esitelty Ferrari 550 Maranello oli tarkoitettu sivistyneeksi autoksi Ferrarin etumoottoristen V12-mallien pitkän historian jatkajaksi tiivistämään se, mitä gran turismo todella tarkoittaa. Tässäkin onnistuttiin.

Montezemolo halusi itse kuitenkin palauttaa moottoriurheilun merkin markkinoinnin keskeiseksi kuvaksi. Edellisissä tehtävissään Montezemolo toimi muun muassa Lancia’s HF Squadra Corse -rallitallissa ja tämä saattoi auttaa häntä kuuntelemaan asiakkaan toiveita rakentaa kilpa-auto tämän suuren gt-auton pohjalta.

Vaikka 2000-luvun alkupuolella FIA oli pyrkinyt rajoittamaan autonvalmistajien osallistumista tiettyihin luokkiin, osa kilpakäyttöön rakennetuista 550 GTC -yksilöistä oli toisia lähempänä tehdasta. Huutokaupattava vuoden 2003 Ferrari 550 GTC -yksilö on toinen kahdesta Alfa Romeon, Fiatin ja Ferrarin kilpa-autoista vastanneen N Technology Racingin rakentamasta ja Monacossa majaansa pitäneen JMB Racingin kilpailuissa käyttämästä autosta.

Huutokauppahelmi – 2003 Ferrari 550 GTC – RM Sotheby´s

Hiilikuidusta valmistettujen koripaneelien alla majailee auton sydän: 6,0-litrainen ja noin 600-hevosvoimainen V12. Tiedä sitten, kuinka suuri osa moottorin tuottamasta tehosta muuntuu suoraan ääneksi. Vastaavaa laulua ei tänä päivänä kuule enää juuri missään modernissa kilpasarjassa.

Sisätilojen puolella, täyden turvakaaren suojaamana, on aito kilpa-auton ohjaamo. Alcantaralla verhoiltu ohjauspyörä on varsin neliskulmainen, sillä otetta ei ole tarkoitus irroittaa ratista. Kuljettajan oikealta puolelta löytyy keppi sekventiaalivaihteiston käskyttämiseen.

Auto on hiljattain palautettu alkuperäiseen mustia pyöreitä valmistavan Pirellin sponsoroimaan teemaan, jossa sillä kilpailtiin FIA GT -sarjassa. Tämä yksilö erottautuu siitä toisesta punaisilla sivupeileillään.

Kaudella 2003 kilpailu oli kovaa, mutta tällä yksilöllä onnistuttiin ottamaan osakilpailuvoitto Portugalissa Estorilin moottoriradalla. Kuljettajina toimi kaksikko Philipp Peter ja Fabio Babini. Vastassa oli kauden aikana upeita autoja Dodgelta, Listeriltä, Saleenilta ja Porschelta.

2003-Ferrari-550-GTC-_8

Kyseessä on upea Ferrarin GT-luokan kilpa-auto kaksitoistasylinterisellä vapaasti hengittävällä moottorilla. Alustava hinta-arvio 2 000 000 – 2 500 000 euroa on sen mukainen.

 

 

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat