8.1.2022

Huutokauppahelmet – Alfa Romeo 155 V6 TI

1995 Alfa Romeo 155 V6 TI – RM Sotheby´s

Helsingin DTM on tuttu paikka tutun oranssissa peura-asussa viekottelevalle otukselle. Kyseinen Alfa Romeo 155 V6 TI on myös menestynyt kilpa-auto.

Enää ei tarvitse selitellä, miksi kilpakäyttöön valmisteltu tehdasauto on erityisen haluttu. Vähintäänkin päivitetyn voimanlähteen, parannellun jousitusjärjestelmän sekä korin jäykistämisen ansiosta autot, kuten kuvien Alfa Romeo 155 V6 TI, pieksevät tavanomaiset tuotantoversionsa mennen tulleen millä tahansa kilparadalla.

Myös Huutokauppahelmet-juttusarja on huomioinut näitä erityislaatuisia autoja jo useampaan otteeseen. Arkistoista löytyy sellaisia herkkuja, kuten BMW M1 Procar, kilpahistorialla varustettu Ferrari Daytona, Porsche 962 C sekä kotimaamme sankareiden käsissä nähdyt Henri Toivosen Lancia Delta S4 ja Kimi Räikkösen Formula 1.

Itse asiassa varsin koomisesti juttusarjassa on jo vilahtanut valkoinen Alfa Romeo 155 V6 TI ITC samalla 005 korinumerolla. Kyseessä ei kuitenkaan ole sama yksilö vaan vuotta myöhemmän erän auto. Nyt teemme tilaa oranssille metsästäjämestarille.

1995 Alfa Romeo 155 V6 TI – RM Sotheby´s

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1995 Alfa Romeo 155 V6 TI – RM Sotheby´s

Siirappisen yrttijuoman väreissä väreilevä kirkas Alfa Romeo 155 V6 TI on tehtaan virallisen kilpaosaston, Alfa Corse, Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM) -sarjaan valmistelema yksilö. Tällä runkonumeron “005” autolla kilpailtiin kausilla 1995 ja 1996 Euroteamin toimesta. Vastassa oli omien lisäksi Mercedes-Benz ja Opel.

Kuljettajana toimi Formula 1 -sarjassakin piipahtanut saksalainen Michael Bartels. Oranssipukuinen vihainen porrasperä pyyhälsi paikoitellen jopa italialaisia Alfa Romeon sponsoroiman tehdastallin omia kuljettajia, Alessandro Nannini ja Giancarlo Fisichella, nopeammin. Vuoden 1995 Diepholzissa Bartels voitti molemmat lähdöt ja aiemmin samana vuonna Helsingissäkin tuloksena oli paalupaikka.

Kaikki tuon ajan DTM ja ITC-sarjoja koskaan katsoneet pystyvät aistimaan vauhdin vielä tänäkin päivänä, kun nämä kestopäällystettä raapivat supersedanit tunkivat rinnakkain kohti kanttaria eikä osumilta voinut välttyä. Dallaran valmistamaan runkoon on yhdistetty 2,5-litrainen ja 420-hevosvoimainen V6 kirkumaan äkäisen sonnin kiimalla kohti 11 500 kierrosta minuutissa tapailevaa punarajaa. Kuljettaja repäisee tässä kohti ohjauspyörän takana sijaitsevista vaihdelavoista uutta pykälää pesään saman toistamiseksi.

Huutokauppahelmet – 1995 Alfa Romeo 155 V6 TI

Alfa Romeon DTM-sankari olisi tänäkin päivänä upea ase mille tahansa ratapäiville – vähintäänkin todelliselle tifosolle. Etenkin kun autoa on huollettu muutama vuosi takaperin lähes 170 000 euron edestä.

Monen muistoissa 90-luvun puoliväli oli vakioautoluokkien kulta-aikaa, toiset saattaisivat puolustaa myös 80-luvun lopun paikkaa. Tämän vuoden 1996 oranssiin peura-asuun puetun pedon arvostus huokuu myös sen 600 000 - 700 000 euron alustavasta hinta-arviosta.

Teksti: Henri Posa, kuvat: Stephan Bauer/RM Sotheby’s, lähde: RM Sotheby’s

Luetuimmat