8.1.2022 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Alfa Romeo 155 V6 TI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingin DTM on tuttu paikka tutun oranssissa peura-asussa viekottelevalle otukselle. Kyseinen Alfa Romeo 155 V6 TI on myös menestynyt kilpa-auto. Enää ei tarvitse selitellä, miksi kilpakäyttöön valmisteltu tehdasauto on erityisen haluttu. Vähintäänkin päivitetyn voimanlähteen, parannellun jousitusjärjestelmän sekä korin jäykistämisen ansiosta autot, kuten kuvien Alfa Romeo 155 V6 TI, pieksevät tavanomaiset tuotantoversionsa mennen tulleen millä tahansa kilparadalla. Myös Huutokauppahelmet-juttusarja on huomioinut näitä erityislaatuisia autoja jo useampaan otteeseen. Arkistoista löytyy sellaisia herkkuja, kuten BMW M1 Procar, kilpahistorialla varustettu Ferrari Daytona, Porsche 962 C sekä kotimaamme sankareiden käsissä nähdyt Henri Toivosen Lancia Delta S4 ja Kimi Räikkösen Formula 1.Itse asiassa varsin koomisesti juttusarjassa on jo vilahtanut valkoinen Alfa Romeo 155 V6 TI ITC samalla 005 korinumerolla. Kyseessä ei kuitenkaan ole sama yksilö vaan vuotta myöhemmän erän auto. Nyt teemme tilaa oranssille metsästäjämestarille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1995 Alfa Romeo 155 V6 TI – RM Sotheby´sSiirappisen yrttijuoman väreissä väreilevä kirkas Alfa Romeo 155 V6 TI on tehtaan virallisen kilpaosaston, Alfa Corse, Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM) -sarjaan valmistelema yksilö. Tällä runkonumeron “005” autolla kilpailtiin kausilla 1995 ja 1996 Euroteamin toimesta. Vastassa oli omien lisäksi Mercedes-Benz ja Opel. Kuljettajana toimi Formula 1 -sarjassakin piipahtanut saksalainen Michael Bartels. Oranssipukuinen vihainen porrasperä pyyhälsi paikoitellen jopa italialaisia Alfa Romeon sponsoroiman tehdastallin omia kuljettajia, Alessandro Nannini ja Giancarlo Fisichella, nopeammin. Vuoden 1995 Diepholzissa Bartels voitti molemmat lähdöt ja aiemmin samana vuonna Helsingissäkin tuloksena oli paalupaikka. Kaikki tuon ajan DTM ja ITC-sarjoja koskaan katsoneet pystyvät aistimaan vauhdin vielä tänäkin päivänä, kun nämä kestopäällystettä raapivat supersedanit tunkivat rinnakkain kohti kanttaria eikä osumilta voinut välttyä. Dallaran valmistamaan runkoon on yhdistetty 2,5-litrainen ja 420-hevosvoimainen V6 kirkumaan äkäisen sonnin kiimalla kohti 11 500 kierrosta minuutissa tapailevaa punarajaa. Kuljettaja repäisee tässä kohti ohjauspyörän takana sijaitsevista vaihdelavoista uutta pykälää pesään saman toistamiseksi.Alfa Romeon DTM-sankari olisi tänäkin päivänä upea ase mille tahansa ratapäiville – vähintäänkin todelliselle tifosolle. Etenkin kun autoa on huollettu muutama vuosi takaperin lähes 170 000 euron edestä.Monen muistoissa 90-luvun puoliväli oli vakioautoluokkien kulta-aikaa, toiset saattaisivat puolustaa myös 80-luvun lopun paikkaa. Tämän vuoden 1996 oranssiin peura-asuun puetun pedon arvostus huokuu myös sen 600 000 - 700 000 euron alustavasta hinta-arviosta.Teksti: Henri Posa, kuvat: Stephan Bauer/RM Sotheby’s, lähde: RM Sotheby’s Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen