5.6.2021 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Alfa Romeo 155 V6 TI ITC Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä FIA:n vakioautot elivät kulta-aikaansa 80- ja 90-luvuilla. Alfa Romeo 155 V6 TI ITC edustaa kautensa kiistatonta kärkipäätä. Vuodesta 1992 aina vuoteen 1996 saakka Alfa Romeon 155 edusti merkkiä vakioautosarjojen eliittiä vastaan maailman kovimmilla kilparadoilla. Kansainvälisen autoliiton vakioautojen ykkösluokkaan (FIA Class 1 Touring Car) luokitettu Alfa onnistui napsimaan voittoja käytännössä jokaisessa sarjassa johon sillä osallistuttiin. Alfa Romeo 155 V6 TI ITC edustaa tuon kehityksen kärkeä. Jokainen 155 kilpa-auto rakennettiin putkirungon ja hiilikuituisen turvarakenteen ympärille ohuesta pellistä. Näkyvä pinta toimi vain kosmeettisena kuorena tuolle jykevälle kolarirakenteelle. Viimeiseksi jäänyt 155 V6 TI ITC nautti monista edeltäjiensä ominaisuuksista. Jousitusratkaisu on täysin eriävä katuautosta ja valtavat jäähdytetyt jarrut napattiin sellaisenaan kauden 1995 autosta. Sen sijaan Xtrac kehitti viimeiselle vuodelle uuden kuusipykäläisen lavoilla varustetun sekventiaalivaihteiston. Vaatimuksina olivat myös lukkiutumattomat jarrut, ajonvakautusjärjestelmä ja neliveto. Ehkä mielenkiintoisimpana seikkana V6 TI ITC sai uuden moottorin kevennetyllä lohkolla, 90-asteen sylinterikulmalla ja pneumaattisella venttiilinohjauksella. Tämä viimeisen kehitysaskeleen 690RC-moottori lauloi käyntinopeudella 11 900 kierrosta minuutissa tarjoten ilmoitetut 490 hevosvoimaa. Auto kulki yli 300 kilometriä tunnissa, josta ensimmäinen 100 kilometriä tunnissa saavutettiin 2,5 sekunnissa. Tuon moottorin esittelyn jälkeen 155 ITC nappasikin paalupaikan puolissa lopuista kilpailuista joihin se osallistui, yhdeksän kilpailun nopeinta kierrosta ja kahdeksan osakilpailuvoittoa. Tämän dramaattisen käänteen seurauksena Alfa Romeo ohitti vielä Mercedes-Benzin valmistajien mestaruustaistossa ja tehdaskuljettaja Alessandro Nannini repäisi itsensä kuudennelta sijalta kolmanneksi kuljettajien kokonaistaulukossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 1996 Alfa Romeo 155 V6 TI ITC – RM Sotheby’s Huutokaupattava vuoden 1996 Alfa Romeo 155 V6 TI ITC -yksilö on kori 005, jota ajettiin myös samalla kilpanumerolla Alfa Corse-Martini -tehdastallin kuljettajan Nicola Larinin toimesta – muun muassa paalulle Magny-Coursissa ja Mugellossa. Larini saavutti samalla autoyksilöllä myös voitot Interlagosissa ja Mugellossa. Kauden 1996 jälkeen se palasi Alfa Corsen haltuun ja muutaman yksityisen omistajan kautta vuonna 2018 nykyiselle omistajalle. Hänen mukanaan auto kulkeutui Saksaan. Heinäkuussa 2018 hän palkkasi merkkiin erikoistuneen, Saksan Irschenbergissä sijaitsevan, Scuderia Gran Tourismon valmistelemaan auton DTM-klassikkosarjaa varten ja myös pitämään sen kilpailukuntoisena. Kuittien mukaan tuon työn loppulasku oli yli 350 000 euroa seuraavan viiden vuoden ajalta. Tavoitteena oli säilyttää auton patina ja alkuperäiset osat, sillä näitä kun ei voi ostaa rahallakaan. Näin ollen Larinin alkuperäinen istuin sekä ratti ovat yhä autossa. Upeasti entisöity auto voitti ensiesiintymisensä klassikkoluokassa Norisringillä 7. heinäkuuta 2019 ja myöhemmin sijoittui muun muassa Lausitzringillä neljänneksi. Tämä sama autoyksilö esiintyi myös Davide Cironin videolla, joka kuvattiin Modenan radalla. Maaliskuussa 2020 auton moottori ja vaihteisto kunnostettiin ja testattiin penkissä, jotta Alfa Corsen vaatimukset varmasti tuli täytetyksi. Kilpahistorialla varustettu Alfa Romeo 155 V6 TI ITC edustaa Martini-värityksellään vakioautosarjojen ikoneja. Tätä tukee myös 700 000 - 800 000 euron alustava hinta-arvio. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Stephan Bauer/RM Sotheby’s, Lähde: RM Sotheby’s Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 13.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – toista et löydä: Maserati Sciàdipersia on ainutlaatuinen 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 9.4.2024 Ajoneuvot Hondan uusi vetyauto on CR-V e:FCEV – yhdistää sähkön ja vedyn parhaita puolia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?