5.6.2021

Huutokauppahelmet – Alfa Romeo 155 V6 TI ITC

Alfa Romeo 155 V6 TI ITC – RM Sotheby's

FIA:n vakioautot elivät kulta-aikaansa 80- ja 90-luvuilla. Alfa Romeo 155 V6 TI ITC edustaa kautensa kiistatonta kärkipäätä. 

Vuodesta 1992 aina vuoteen 1996 saakka Alfa Romeon 155 edusti merkkiä vakioautosarjojen eliittiä vastaan maailman kovimmilla kilparadoilla. Kansainvälisen autoliiton vakioautojen ykkösluokkaan (FIA Class 1 Touring Car) luokitettu Alfa onnistui napsimaan voittoja käytännössä jokaisessa sarjassa johon sillä osallistuttiin. Alfa Romeo 155 V6 TI ITC edustaa tuon kehityksen kärkeä.

Alfa Romeo 155 V6 TI ITC – RM Sotheby's

Jokainen 155 kilpa-auto rakennettiin putkirungon ja hiilikuituisen turvarakenteen ympärille ohuesta pellistä. Näkyvä pinta toimi vain kosmeettisena kuorena tuolle jykevälle kolarirakenteelle. 

Viimeiseksi jäänyt 155 V6 TI ITC nautti monista edeltäjiensä ominaisuuksista. Jousitusratkaisu on täysin eriävä katuautosta ja valtavat jäähdytetyt jarrut napattiin sellaisenaan kauden 1995 autosta. 

Alfa Romeo 155 V6 TI ITC – RM Sotheby's

Sen sijaan Xtrac kehitti viimeiselle vuodelle uuden kuusipykäläisen lavoilla varustetun sekventiaalivaihteiston. Vaatimuksina olivat myös lukkiutumattomat jarrut, ajonvakautusjärjestelmä ja neliveto. 

Ehkä mielenkiintoisimpana seikkana V6 TI ITC sai uuden moottorin kevennetyllä lohkolla, 90-asteen sylinterikulmalla ja pneumaattisella venttiilinohjauksella. Tämä viimeisen kehitysaskeleen 690RC-moottori lauloi käyntinopeudella 11 900 kierrosta minuutissa tarjoten ilmoitetut 490 hevosvoimaa. Auto kulki yli 300 kilometriä tunnissa, josta ensimmäinen 100 kilometriä tunnissa saavutettiin 2,5 sekunnissa. 

Alfa Romeo 155 V6 TI ITC – RM Sotheby's

Tuon moottorin esittelyn jälkeen 155 ITC nappasikin paalupaikan puolissa lopuista kilpailuista joihin se osallistui, yhdeksän kilpailun nopeinta kierrosta ja kahdeksan osakilpailuvoittoa. Tämän dramaattisen käänteen seurauksena Alfa Romeo ohitti vielä Mercedes-Benzin valmistajien mestaruustaistossa ja tehdaskuljettaja Alessandro Nannini repäisi itsensä kuudennelta sijalta kolmanneksi kuljettajien kokonaistaulukossa. 

Alfa Romeo 155 V6 TI ITC – RM Sotheby's

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1996 Alfa Romeo 155 V6 TI ITC – RM Sotheby’s

Huutokaupattava vuoden 1996 Alfa Romeo 155 V6 TI ITC -yksilö on kori 005, jota ajettiin myös samalla kilpanumerolla Alfa Corse-Martini -tehdastallin kuljettajan Nicola Larinin toimesta – muun muassa paalulle Magny-Coursissa ja Mugellossa. Larini saavutti samalla autoyksilöllä myös voitot Interlagosissa ja Mugellossa. 

Alfa Romeo 155 V6 TI ITC – RM Sotheby's

Kauden 1996 jälkeen se palasi Alfa Corsen haltuun ja muutaman yksityisen omistajan kautta vuonna 2018 nykyiselle omistajalle. Hänen mukanaan auto kulkeutui Saksaan. 

Heinäkuussa 2018 hän palkkasi merkkiin erikoistuneen, Saksan Irschenbergissä sijaitsevan, Scuderia Gran Tourismon valmistelemaan auton DTM-klassikkosarjaa varten ja myös pitämään sen kilpailukuntoisena. Kuittien mukaan tuon työn loppulasku oli yli 350 000 euroa seuraavan viiden vuoden ajalta. 

Tavoitteena oli säilyttää auton patina ja alkuperäiset osat, sillä näitä kun ei voi ostaa rahallakaan. Näin ollen Larinin alkuperäinen istuin sekä ratti ovat yhä autossa. 

Upeasti entisöity auto voitti ensiesiintymisensä klassikkoluokassa Norisringillä 7. heinäkuuta 2019 ja myöhemmin sijoittui muun muassa Lausitzringillä neljänneksi. Tämä sama autoyksilö esiintyi myös Davide Cironin videolla, joka kuvattiin Modenan radalla.

Alfa Romeo 155 V6 TI ITC – RM Sotheby's

Maaliskuussa 2020 auton moottori ja vaihteisto kunnostettiin ja testattiin penkissä, jotta Alfa Corsen vaatimukset varmasti tuli täytetyksi. Kilpahistorialla varustettu Alfa Romeo 155 V6 TI ITC edustaa Martini-värityksellään vakioautosarjojen ikoneja. Tätä tukee myös 700 000 - 800 000 euron alustava hinta-arvio.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Stephan Bauer/RM Sotheby’s, Lähde: RM Sotheby’s 

Luetuimmat