30.4.2021

Hyundai Kona N – Pumaa mä metsästän

Hyundai Kona N

Hyundai Kona N pyyhkäisee paalupaikan saaneen Ford Puma ST:n ohi kertaheitolla. Uusi sporttisuvi lupailee 280 hevosvoimaa ajamisen iloa.

Hyundai Kona N saa nyt viidentenä merkin tuotteena virallisen N-lätkän, mikäli i30 ja i30 Fastback lasketaan omiksi tuotteikseen. Kaksi muuta ovat varsin tuore i20 sekä Veloster, jota ei tuoda Eurooppaan. Valmistaja aikoo kasvattaa N-versioita peräti 18 kappaleeseen vuoden 2022 loppuun mennessä, mutta tähän tosin lasketaan lähinnä varusteluversioiksi laskettavat N-Line-mallitkin.

Jos Fiesta ST lausutaan koreaksi Hyundai i20 N kuten kirjoitimme, niin Puma ST olisi vastaavasti Kona N. Tosin Kona N lainaa voimalinjansa itseasiassa enemmänkin i30 N -mallilta kuin sen pienemmältä sisarelta.

Ulkoa uutuuden erottaa korisarjasta, korin värisistä puskureista ja haluttaessa N-malleille tunnuksenomaisesta kalsarinsinisestä vaikutteita saaneesta Sonic Blue -sävystä. Taottujen kevytmetallivanteiden koko on 19-tuumaa ja niiden takana on selvästi vakiomallia reilummat jarrut. Koria kerrotaan myös jäykistetyn ajettavuus mielessä.

Hyundai Kona N

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyundai Kona N

Voimalinjansa osalta Kona N kuulostaa kovasti i30 N -mallilta. Sen 2,0-litrainen turboahdettu nelisylinterinen rivimoottori tuottaa 280 hevosvoimaa tehoa ja lähes 400 newtonmetriä vääntöä. Voima välitetään etuakselille Hyundain 8-pykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston (N DCT) kautta. Ilouutisiin lukeutuu myös kaarteista ripeästi pois pääsemistä helpottava sähköisesti ohjattu tasauspyörästön luistonrajoitin, josta Hyundai puhuu termillä N Corner Carving Differential.

Auton vaihteisto omaa kolme erityisesti ajonautintoa varten suunniteltua ajotilaa. Näistä N Power Shift pyrkii estämään vääntökuoppaan kapsahtamisen ylöspäin vaihdettaessa ja tekee sen aina kaasupolkimen ollessa painettuna pohjaan yli 90-prosenttisesti.

Hyundai Kona N

N Grin Shift tarjoaa 20 sekuntia kestävän vääntöpiikin vaihtaen välittömästi vaihdetta kaikkein sopivimmalle. Tätä voi käyttää 40 sekunnin välein ja sopii esimerkiksi ohitustilanteisiin. Näiden lisäksi tarjotaan N Track Sense Shift, joka on suunniteltu auttamaan rata-ajossa oikean vaihteen automaattisessa etsimisessä kierrosaikojen perässä.

Uusi suorituskykyinen SUV painaa 1510 kilogrammaa. Huippunopeus on 240 kilometriä tunnissa ja ensimmäinen 100 kilometriä tunnissa saavutetaan 5,5 sekunnissa.

Hyundai Kona N

Sähköisesti tehostettu ohjaus luvataan säädetyn tarkkuutta ja tuntoa silmällä pitäen. Myös iskunvaimennusta voi säätää sähköisesti nappia painamalla.

Tietoviihdejärjestelmään on lisätty N-mallia varten muun muassa kierrosaikojen kellotukseen sopiva osio, jota käytetään 10-tuumaisen koskeutsnäytön kautta. Mielenkiintoista nähdä mihin Hyundai N jatkaa ja nähdäänkö esimerkiksi Ioniq 5 - täyssähköautosta jossakin vaiheessa N-versio.

Hyundai Kona N:n hinnat alkavat Suomessa 48 990 eurosta.

Kuvat ja lähde: Hyundai

Luetuimmat