Hyundai Kona N – Pumaa mä metsästän
Hyundai Kona N pyyhkäisee paalupaikan saaneen Ford Puma ST:n ohi kertaheitolla. Uusi sporttisuvi lupailee 280 hevosvoimaa ajamisen iloa.
Hyundai Kona N saa nyt viidentenä merkin tuotteena virallisen N-lätkän, mikäli i30 ja i30 Fastback lasketaan omiksi tuotteikseen. Kaksi muuta ovat varsin tuore i20 sekä Veloster, jota ei tuoda Eurooppaan. Valmistaja aikoo kasvattaa N-versioita peräti 18 kappaleeseen vuoden 2022 loppuun mennessä, mutta tähän tosin lasketaan lähinnä varusteluversioiksi laskettavat N-Line-mallitkin.
Jos Fiesta ST lausutaan koreaksi Hyundai i20 N kuten kirjoitimme, niin Puma ST olisi vastaavasti Kona N. Tosin Kona N lainaa voimalinjansa itseasiassa enemmänkin i30 N -mallilta kuin sen pienemmältä sisarelta.
Ulkoa uutuuden erottaa korisarjasta, korin värisistä puskureista ja haluttaessa N-malleille tunnuksenomaisesta kalsarinsinisestä vaikutteita saaneesta Sonic Blue -sävystä. Taottujen kevytmetallivanteiden koko on 19-tuumaa ja niiden takana on selvästi vakiomallia reilummat jarrut. Koria kerrotaan myös jäykistetyn ajettavuus mielessä.
Hyundai Kona N
Voimalinjansa osalta Kona N kuulostaa kovasti i30 N -mallilta. Sen 2,0-litrainen turboahdettu nelisylinterinen rivimoottori tuottaa 280 hevosvoimaa tehoa ja lähes 400 newtonmetriä vääntöä. Voima välitetään etuakselille Hyundain 8-pykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston (N DCT) kautta. Ilouutisiin lukeutuu myös kaarteista ripeästi pois pääsemistä helpottava sähköisesti ohjattu tasauspyörästön luistonrajoitin, josta Hyundai puhuu termillä N Corner Carving Differential.
Auton vaihteisto omaa kolme erityisesti ajonautintoa varten suunniteltua ajotilaa. Näistä N Power Shift pyrkii estämään vääntökuoppaan kapsahtamisen ylöspäin vaihdettaessa ja tekee sen aina kaasupolkimen ollessa painettuna pohjaan yli 90-prosenttisesti.
N Grin Shift tarjoaa 20 sekuntia kestävän vääntöpiikin vaihtaen välittömästi vaihdetta kaikkein sopivimmalle. Tätä voi käyttää 40 sekunnin välein ja sopii esimerkiksi ohitustilanteisiin. Näiden lisäksi tarjotaan N Track Sense Shift, joka on suunniteltu auttamaan rata-ajossa oikean vaihteen automaattisessa etsimisessä kierrosaikojen perässä.
Uusi suorituskykyinen SUV painaa 1510 kilogrammaa. Huippunopeus on 240 kilometriä tunnissa ja ensimmäinen 100 kilometriä tunnissa saavutetaan 5,5 sekunnissa.
Sähköisesti tehostettu ohjaus luvataan säädetyn tarkkuutta ja tuntoa silmällä pitäen. Myös iskunvaimennusta voi säätää sähköisesti nappia painamalla.
Tietoviihdejärjestelmään on lisätty N-mallia varten muun muassa kierrosaikojen kellotukseen sopiva osio, jota käytetään 10-tuumaisen koskeutsnäytön kautta. Mielenkiintoista nähdä mihin Hyundai N jatkaa ja nähdäänkö esimerkiksi Ioniq 5 – täyssähköautosta jossakin vaiheessa N-versio.
Hyundai Kona N:n hinnat alkavat Suomessa 48 990 eurosta.
Kuvat ja lähde: Hyundai