13.7.2017

Hyundai i30 N ja Fastback – Nopee ja melkein coupé

Hyundai i30 Fastback

Korealaismerkki jatkaa i30-mallistoon panostamista uusien malliversioiden voimin.

Hyundai i30 -mallisto laajenee nyt odotetusti Fastback-viistoperällä ja urheilulliseen ajettavuuteen keskittyvällä N-versiolla. Fastback on kahdesta uutuudesta se valmiiksi tutumpi tuttavuus, mutta i30 N:n on tarkoitus toimia suorituskykyisten N-mallien kantaisänä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuttu tyylikoululainen

Hyundai i30 Fastback

Hyundai i30 Fastback lupailee olevansa luokkansa ensimmäinen viisiovinen coupé. Olemusta on tehty matalammaksi pienentämällä Hyundain uutta Cascading Grille -keulailmettä, minkä lisäksi olemukseen vaikuttaa 25 millimetriä madallettu katto. Lisäksi alustaa on madallettu 5 mm 5-oviseen malliin verrattuna. Mittasuhteita on muutettu myös venyttämällä Fastbackia 115 mm pidemmäksi, asettuen mallistossa hatchbackin ja farmarimallin väliin.

Hyundai i30 Fastback

Käytännössä Hyundai i30:n tutut tilat ovat entisellään. Madallus tuntuu takapenkin pääntilassa muutamalla sentillä, mutta esimerkiksi polvitila on säilynyt entisellään. Tavaratilaa on kunnioitettavat 450 litraa, tilan ollessa yllättävän syvä ja laakea. Muutosten myötä Hyundai i30 Fastbackin kori on jäykistynyt 15 prosentilla, minkä valmistaja lupailee takaavan erinomaiset ajo-ominaisuudet.

Moottoreina i30 Fastbackissa nähdään alkuvaiheessa T-GDI-bensiiniturbot 1,0- ja 1,4-litraisena. Pienemmän 3-sylinterisen moottorin teho on 120 hevosvoimaa ja sen parina on aina 6-vaihteinen manuaali. Tehokkaampi 1,4-litrainen valjastaa 140 hevosvoimaansa joko samaisen manuaalin tai 7-vaihteisen kaksoiskytkinautomaatin kautta. Myöhemmin tulossa on 110- ja 136-hevosvoimaiset versiot 1,6-litraisesta turbodieselistä, jotka saa sekä manuaali- että automaattivaihteisena.

Reipas rasavilli

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyundai i30 N

Hyundai i30 N on korealaismerkin pelinavaus suoranaisten urheilumallien maailmaan. N niin kuin merkin kehityskeskus Korean NamYangissa, N niin kuin Nürburgring Saksassa. N-malli hakeekin henkistä sukulaisuutta i30 TCR -kilpurista, joka nähtiin muun muassa Nürburgringin 24 tunnin kilpailussa. Sporttityyliä on haettu levikkeillä ja aggressiivisemmilla puskureilla, joilla on myös aerodynaaminen vaikutus auton vakauteen.

Hyundai i30 N

Moottorina nähdään sopivan räkäiseltä kuulostava 2,0-litrainen bensiiniturbo, josta saadaan malliversiosta riippuen 250 tai 275 hevosvoimaa ja 353 newtonmetriä vääntöä. Performance-versiossa huippuväännön alue on 1 450–4 700 r/min, kun perusmallissa se on 1 450 – 4000 r/min. Voima välitetään etuakselille ja tehokkaamman Performance-version yhteydessä apuna toimii tasauspyörästön elektroninen luistonrajoitin. Vaihteistona on 6-vaihteinen manuaali.

Hyundai korosti, että suoranaisten kierrosaikojen sijaan mallissa on tavoiteltu hauskaa ajettavuutta, virneen ollessa tärkein tekijä ajokokemuksessa. Viisi erilaista ajotilaa säätävät moottorin, alustan, vaihteiston ja pakoputkiston toimintaa fiiliksen mukaan. Tavoitteena on ollut luoda mutkien rasavilli, joka kuitenkin käyttäytyy rauhallisesti kaupungin arkiliikenteessä. Hyundain mukaan auto soveltuu myös muutaman kierroksen ratahauskailuun.

0–100 km/h taittuu perusmallilta 6,4 sekunnissa ja pirteämmältä versiolta 6,1 sekunnissa. Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 km/h.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Luetuimmat