13.7.2017 Ajoneuvot Hyundai i30 N ja Fastback – Nopee ja melkein coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korealaismerkki jatkaa i30-mallistoon panostamista uusien malliversioiden voimin. Hyundai i30 -mallisto laajenee nyt odotetusti Fastback-viistoperällä ja urheilulliseen ajettavuuteen keskittyvällä N-versiolla. Fastback on kahdesta uutuudesta se valmiiksi tutumpi tuttavuus, mutta i30 N:n on tarkoitus toimia suorituskykyisten N-mallien kantaisänä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttu tyylikoululainen Hyundai i30 Fastback lupailee olevansa luokkansa ensimmäinen viisiovinen coupé. Olemusta on tehty matalammaksi pienentämällä Hyundain uutta Cascading Grille -keulailmettä, minkä lisäksi olemukseen vaikuttaa 25 millimetriä madallettu katto. Lisäksi alustaa on madallettu 5 mm 5-oviseen malliin verrattuna. Mittasuhteita on muutettu myös venyttämällä Fastbackia 115 mm pidemmäksi, asettuen mallistossa hatchbackin ja farmarimallin väliin. Käytännössä Hyundai i30:n tutut tilat ovat entisellään. Madallus tuntuu takapenkin pääntilassa muutamalla sentillä, mutta esimerkiksi polvitila on säilynyt entisellään. Tavaratilaa on kunnioitettavat 450 litraa, tilan ollessa yllättävän syvä ja laakea. Muutosten myötä Hyundai i30 Fastbackin kori on jäykistynyt 15 prosentilla, minkä valmistaja lupailee takaavan erinomaiset ajo-ominaisuudet. Moottoreina i30 Fastbackissa nähdään alkuvaiheessa T-GDI-bensiiniturbot 1,0- ja 1,4-litraisena. Pienemmän 3-sylinterisen moottorin teho on 120 hevosvoimaa ja sen parina on aina 6-vaihteinen manuaali. Tehokkaampi 1,4-litrainen valjastaa 140 hevosvoimaansa joko samaisen manuaalin tai 7-vaihteisen kaksoiskytkinautomaatin kautta. Myöhemmin tulossa on 110- ja 136-hevosvoimaiset versiot 1,6-litraisesta turbodieselistä, jotka saa sekä manuaali- että automaattivaihteisena. Reipas rasavilli Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyundai i30 N on korealaismerkin pelinavaus suoranaisten urheilumallien maailmaan. N niin kuin merkin kehityskeskus Korean NamYangissa, N niin kuin Nürburgring Saksassa. N-malli hakeekin henkistä sukulaisuutta i30 TCR -kilpurista, joka nähtiin muun muassa Nürburgringin 24 tunnin kilpailussa. Sporttityyliä on haettu levikkeillä ja aggressiivisemmilla puskureilla, joilla on myös aerodynaaminen vaikutus auton vakauteen. Moottorina nähdään sopivan räkäiseltä kuulostava 2,0-litrainen bensiiniturbo, josta saadaan malliversiosta riippuen 250 tai 275 hevosvoimaa ja 353 newtonmetriä vääntöä. Performance-versiossa huippuväännön alue on 1 450–4 700 r/min, kun perusmallissa se on 1 450 – 4000 r/min. Voima välitetään etuakselille ja tehokkaamman Performance-version yhteydessä apuna toimii tasauspyörästön elektroninen luistonrajoitin. Vaihteistona on 6-vaihteinen manuaali. Hyundai korosti, että suoranaisten kierrosaikojen sijaan mallissa on tavoiteltu hauskaa ajettavuutta, virneen ollessa tärkein tekijä ajokokemuksessa. Viisi erilaista ajotilaa säätävät moottorin, alustan, vaihteiston ja pakoputkiston toimintaa fiiliksen mukaan. Tavoitteena on ollut luoda mutkien rasavilli, joka kuitenkin käyttäytyy rauhallisesti kaupungin arkiliikenteessä. Hyundain mukaan auto soveltuu myös muutaman kierroksen ratahauskailuun. 0–100 km/h taittuu perusmallilta 6,4 sekunnissa ja pirteämmältä versiolta 6,1 sekunnissa. Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 km/h. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt