Hyundai i20 N

Ajoneuvot Uutinen 21.10.2020

Fiesta ST lausutaan koreaksi Hyundai i20 N: yli 200 hevosvoimaa ja manuaalivaihteisto

Hyundai i20 N haluaa tarjota isomman sisaruksen ajonautintoa vieläkin useamman saataville. Yli 200 hevosvoimaa, manuaalivaihteisto, 1 190 kilogrammaa ja tasauspyörästön luistonrajoitin on keiton resepti.

Hyundai i20 N tulee jatkamaan sitä hämmennystä minkä i30 N aloitti. Merkin ensimmäinen kuuma viistoperä laittoi markkinat kerralla uusiksi marssimalla suoraan paalupaikalle. Nyt Hyundai aikoo yrittää samaa temppua uudestaan hieman pienemmässä ja edullisemmassa autoluokassa.

Hyundai i20 N

Vielä varsin tuore Hyundai i20 sai hiljattain hinnat ja alkaa summasta 15 990 euroa, mutta tämä N-versio tulee toki maksamaan huomattavasti enemmän. Uusi ilme kantaa pääosin toki myös N-malliin muun muassa reilumman keulan ja uusien takavalojen kautta. Eroista merkittävimmät liittyvät perän diffuusoriin ja ilmanohjaimeen.

Yli 200 hevosvoimaa, kuusipykäläinen manuaalivaihteisto ja tasauspyörästön luistonrajoitin kuuluvat niihin teknisiin ratkaisuihin, jotka kiinnostavat tosiostajaa. Samoin on auton 1 190 kilogramman omamassan laita ja kiihtyvyys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen kestää 6,7 sekuntia.

Hyundai i20 N

Hyundai i20 N

Uutuuden voimanlähde on 1,6-litrainen nelisylinterinen turboahdettu GDi-moottori ja valmistaja painottaa sen tarjoavan voimaa hyvin tasaisesti koko kierroslukualueen läpi. Huipputeho on 204 hevosvoimaa ja vääntöä on tarjolla 275 newtonmetriä. Jälkimmäinen on tarjolla välillä 1 750 – 4 500 kierrosta minuutissa.

Hyundai i20 N

Voima välitetään kuusipykäläisen manuaalivaihteiston kautta, jota kerrotaan sekä vahvistetun että hienosäädetyn erikseen Launch Control ja lisävääntö mielessä. Lisäksi varustelusta löytyy mekaaninen tasauspyörästön luistonrajoitin vetävälle etuakselille ja ajamisesta innostuneiden kasvoille levisi juuri innostunut hymy. Käsijarrukin on toteutettu perinteisellä tavalla, joten sitä voi käyttää liukkaissa neulasilmämutkissa.

Tallessa on myös isommasta tuttu, hassusti nimetty, N Grin Control System tarjoamaan viisi ajotilaa: Normal, Eco, Sport, N ja N Custom. Tuolla valinnalla kuljettaja säätää moottorin, ajonvakautusjärjestelmän (ESC), pakoputkiston ja ohjauksen asetuksia. Mainittu ajonvakautusjärjestelmä toimii kolmessa pykälässä: päällä, sport ja kokonaan pois päältä.

Hyundai i20 N

Ajettavuus ja alusta

Hyundai i20 N on kopioinut monia ajettavuuteen liittyviä asioita isommasta N-mallista. Näihin lukeutuu myös vaihtamisen yhteydessä moottorin ja vaihteiston kierrosnopeudet automaattisesti tasaava Rev Matching -järjestelmä. Tälle löytyy oma punainen painike ohjauspyörästä.

Hyundai i20 N

Mielenkiintoisia asioita ovat myös vasemman jalan jarrutuksen ohjelmointi ja erikseen tätä mallia varten kehitetyt 215/40 R18 -koon Pirelli P-Zero -renkaat valmistajan omalla ”HN”-lisämerkinnällä (Hyundai N). Koomisesti valmistaja väittää moottorin ääntä sähköisesti tuottavan järjestelmän inspiroituneen moottoriurheilusta – noinkohan Ott Tänak on ottanut omaan kilpuriinsa vastaavan järjestelmän lisäpainoa tuomaan.

Sen sijaan merkittävistä asioista koria kerrotaan jäykistetyn 12 eri kohdasta, jolla voidaan auttaa ajettavuutta.  Myös alustageometria on mietitty uusiksi muun muassa camberia lisäämällä ja molemmilla akseleilla on tapahtunut runsaasti. Luonnollisesti kallistuksenvakaajat, jouset ja iskunvaimentimet ovat omansa N-mallissa.

Hyundai i20 N

Väriä ja varusteita

Kuvissa esiintyvä N-osaston oma Performance Blue on yksi kuudesta värivaihtoehdosta. Muut saatavilla olevat värit kulkevat nimillä: Intense Blue, Polar White, Sleek Silver, Brass ja Phantom Black. Näistä kaikkiin paitsi mustaan voi valita värin sijaan myös mustan katon – mustassa se on aina musta.

Kaiken lisävarustelistalta ruksivalla kuljettajalla on käytössään kaksi kappaletta 10,25-tuumaisia näyttöjä, joista toinen mittaristo ja toinen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö. Jälkimmäisen tukemiin järjestelmiin kuuluu Hyundain oman Bluelinkin lisäksi myös Android Auto ja Apple CarPlay.

Hyundai i20 N

Itse digitaalimittaristosta löytyy digitaaliset, mutta perinteisiä analogisia matkivat, mittarit moottorin kierrosluvulle ja auton nopeudelle. Kierroslukumittarin punaraja liikkuu moottorin öljynlämmön ja vaihtamisavustimen mukaan.

Kauppoihin uutuutta odotellaan keväälle 2021. Odottavan aika saattaa olla pitkä ja talvi synkkä, mutta tässä välissä saanemme kuitenkin hinnan selville. Sen jälkeen voi jo rikkoa säästöpossun.

 

Kuvat ja lähde: Hyundai

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Hyundai

Kaikki koeajot

Uusimmat