Ioniq 5

Ajoneuvot Sähköautot Uutinen 24.2.2021

Uusi Hyundain sähköauto Ioniq 5 latautuu jopa 100 kilometrin edestä viidessä minuutissa

Kesällä Suomeen saapuva Ioniq 5 saa näyttää mihin korealaisvalmistaja pystyy, kun sähköauton suunnittelu aloitetaan puhtaalta pöydältä. Oleellisia lukemia ovat mm. 470 kilometrin toimintamatka ja, 350 kW:n latausteho ja 225 kW:n yhteisteho kahdesta sähkömoottorista.

Ioniq 5 saa kunnian olla Hyundain uuden täyssähköisen Ioniq -tuoteperheen ensimmäinen tuote. Kyseessä on uudelle täyssähköautoille tarkoitetulle E-GMP -perusrakenteelle rakennettu auto, joka tarkoittaa ettei autossa ole tarvinnut tehdä kompromisseja mahdollista polttomoottoriasennusta ajatellen. Kyseessä on siis korealaisvalmistajan ensimmäinen alusta pitäen sähköautoksi suunniteltu tuote, kuten esimerkiksi Volkswagenille oli ID.3.

Ioniq 5:n kokonaispituus on 4 635 mm, leveys 1 890 mm ja korkeus 1 605 mm. Hyundain mukaan auto tarjoaa uuden perusrakenteen 3 000 mm:n akselivälin ja tasaisen lattian mahdollistamien sisätilaratkaisujen ansiosta D-segmentin sisätilat. Tavaratilaa on 531 litraa ja selkänojat kaatamalla sitä voitaan laajentaa jopa 1 600 litraan. Lisäksi auton etuosassa on 57 litraa lisää säilytystilaa.

Ioniq 5

Uusiin sisätilaratkaisuihin lukeutuu muun muassa siirrettävä Universal Island -keskikonsoli, jota voidaan liikutella 140 mm:n matkalla. Sähkösäätöiset istuimet kuuluvat autoon vakiona.

Valmistajan mukaan viistoperäinen Ioniq 5 kuuluu keskikokoisten crossoverien luokkaan. Auto muistuttaa ulkomuodoltaan jossain määrin myös valmistajan ensimmäistä tuotantoautoa, eli Hyundai Ponya.

Aluksi Suomeen suuremmalla akulla

Auton voimalinjasta tulee olemaan useita eri vaihtoehtoja. Ensimmäisissä Suomeen tuotavissa malleissa on kahdesta akkuvaihtoehdosta suurempi, jonka kapasiteetiksi kerrotaan 72,6 kilowattituntia. Moottorivaihtoehtoja on kaksi: joko yksi taka-akselilla jolloin auto on takavetoinen, tai yksi takana ja yksi edessä, jolloin auto vetää jokaisella pyörällä.

Ioniq 5

Nelivetoisessa mallissa on parhaillaan yhteensä tehoa 225 kilowattia (306 hevosvoimaa). Näillä Ioniq 5:n luvataan kiihtyvän nollasta sataan 5,2 sekunnissa. Vetomassaksi ilmoitetaan 1 600 kilogrammaa.

Auton WLTP-toimintamatkan luvataan asettuvan 470–480 kilometrin paikkeille. Auto osaa myös hyödyntää Porsche Taycanin tavoin 800 voltin pikalatausteknologiaa. 350 kilowatin tehoisella laturilla Ioniqin luvataan latautuvan 10 prosentin varauksesta 80 prosentiin parhaillaan 18 minuutissa. Sadan kilometrin lisätoimintamatkan saamiseen menee parhaillaan vain 5 minuuttia.

Ioniq 5

Lisäksi auton Vehicle to Load -toiminnon ansiosta sen pistokkeesta voi ottaa virtaa ulos enimmillään 3,6 kW:n teholla, jonka kautta energiaa voi käyttää vaikkapa kahvinkeittimen käyttöön.

Uusia toimintoja ja paljon näyttöpinta-alaa

Auton digitaalinen mittaristo on 12-tuumainen, kuten myös tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö. Fyysiset painikkeet loistavat keskikonsolissa poissaolollaan. Itse tietoviihdejärjestelmä tulee toimimaan Jong-e -käyttöliittymän kautta, jota ei ole aiemmin valmistajan autoissa ollut. Lisäksi autossa on täyssähköisestä Konasta tuttuja Bluelink-etäkäyttötoimintoja.

Uusi HUD-näyttö tarjoaa ensimmäistä kertaa Hyundailla lisätyn todellisuuden toimintoja. Näillä saadaan syvennettyä esimerkiksi navigointijärjestelmän toimintaa.

Ioniq 5

Uutuuden aktiivisiin turvajärjestelmiin kuuluu muun muassa kuljettajaa avustava ADAS-järjestelmä ja HDA2-moottoritieavustin joka mukavoittaa matkaamista hallinnoimalla auton nopeutta kameran, tutkan ja karttatietojen avulla, sekä avustamalla kuljettajaa niin halutessa myös kaistanvaihdoissa.

Muita auton aktiivisia turvajärjestelmiä ovat automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, katvealueen varoitusjärjestelmä, älykäs nopeusrajoitusavustin, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä ja kaukovaloautomatiikka.

Ensimmäisten Ioniq 5 -mallien uskotaan saapuvan Suomeen kesällä 2021. Myöhemmin Ioniq-tuoteperhe tulee täydentymään Ioniq 6 -sedanilla ja isokokoisella Ioniq 7 -kaupunkimaasturilla.

Lähde ja kuvat: Hyundai

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Hyundai

Kaikki koeajot

Uusimmat