24.2.2021 Ajoneuvot Uusi Hyundain sähköauto Ioniq 5 latautuu jopa 100 kilometrin edestä viidessä minuutissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesällä Suomeen saapuva Ioniq 5 saa näyttää mihin korealaisvalmistaja pystyy, kun sähköauton suunnittelu aloitetaan puhtaalta pöydältä. Oleellisia lukemia ovat mm. 470 kilometrin toimintamatka ja, 350 kW:n latausteho ja 225 kW:n yhteisteho kahdesta sähkömoottorista. Ioniq 5 saa kunnian olla Hyundain uuden täyssähköisen Ioniq -tuoteperheen ensimmäinen tuote. Kyseessä on uudelle täyssähköautoille tarkoitetulle E-GMP -perusrakenteelle rakennettu auto, joka tarkoittaa ettei autossa ole tarvinnut tehdä kompromisseja mahdollista polttomoottoriasennusta ajatellen. Kyseessä on siis korealaisvalmistajan ensimmäinen alusta pitäen sähköautoksi suunniteltu tuote, kuten esimerkiksi Volkswagenille oli ID.3. Ioniq 5:n kokonaispituus on 4 635 mm, leveys 1 890 mm ja korkeus 1 605 mm. Hyundain mukaan auto tarjoaa uuden perusrakenteen 3 000 mm:n akselivälin ja tasaisen lattian mahdollistamien sisätilaratkaisujen ansiosta D-segmentin sisätilat. Tavaratilaa on 531 litraa ja selkänojat kaatamalla sitä voitaan laajentaa jopa 1 600 litraan. Lisäksi auton etuosassa on 57 litraa lisää säilytystilaa. Uusiin sisätilaratkaisuihin lukeutuu muun muassa siirrettävä Universal Island -keskikonsoli, jota voidaan liikutella 140 mm:n matkalla. Sähkösäätöiset istuimet kuuluvat autoon vakiona. Valmistajan mukaan viistoperäinen Ioniq 5 kuuluu keskikokoisten crossoverien luokkaan. Auto muistuttaa ulkomuodoltaan jossain määrin myös valmistajan ensimmäistä tuotantoautoa, eli Hyundai Ponya. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aluksi Suomeen suuremmalla akulla Auton voimalinjasta tulee olemaan useita eri vaihtoehtoja. Ensimmäisissä Suomeen tuotavissa malleissa on kahdesta akkuvaihtoehdosta suurempi, jonka kapasiteetiksi kerrotaan 72,6 kilowattituntia. Moottorivaihtoehtoja on kaksi: joko yksi taka-akselilla jolloin auto on takavetoinen, tai yksi takana ja yksi edessä, jolloin auto vetää jokaisella pyörällä. Nelivetoisessa mallissa on parhaillaan yhteensä tehoa 225 kilowattia (306 hevosvoimaa). Näillä Ioniq 5:n luvataan kiihtyvän nollasta sataan 5,2 sekunnissa. Vetomassaksi ilmoitetaan 1 600 kilogrammaa. Auton WLTP-toimintamatkan luvataan asettuvan 470–480 kilometrin paikkeille. Auto osaa myös hyödyntää Porsche Taycanin tavoin 800 voltin pikalatausteknologiaa. 350 kilowatin tehoisella laturilla Ioniqin luvataan latautuvan 10 prosentin varauksesta 80 prosentiin parhaillaan 18 minuutissa. Sadan kilometrin lisätoimintamatkan saamiseen menee parhaillaan vain 5 minuuttia. Lisäksi auton Vehicle to Load -toiminnon ansiosta sen pistokkeesta voi ottaa virtaa ulos enimmillään 3,6 kW:n teholla, jonka kautta energiaa voi käyttää vaikkapa kahvinkeittimen käyttöön. Uusia toimintoja ja paljon näyttöpinta-alaa Auton digitaalinen mittaristo on 12-tuumainen, kuten myös tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö. Fyysiset painikkeet loistavat keskikonsolissa poissaolollaan. Itse tietoviihdejärjestelmä tulee toimimaan Jong-e -käyttöliittymän kautta, jota ei ole aiemmin valmistajan autoissa ollut. Lisäksi autossa on täyssähköisestä Konasta tuttuja Bluelink-etäkäyttötoimintoja. Uusi HUD-näyttö tarjoaa ensimmäistä kertaa Hyundailla lisätyn todellisuuden toimintoja. Näillä saadaan syvennettyä esimerkiksi navigointijärjestelmän toimintaa. Uutuuden aktiivisiin turvajärjestelmiin kuuluu muun muassa kuljettajaa avustava ADAS-järjestelmä ja HDA2-moottoritieavustin joka mukavoittaa matkaamista hallinnoimalla auton nopeutta kameran, tutkan ja karttatietojen avulla, sekä avustamalla kuljettajaa niin halutessa myös kaistanvaihdoissa. Muita auton aktiivisia turvajärjestelmiä ovat automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, katvealueen varoitusjärjestelmä, älykäs nopeusrajoitusavustin, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä ja kaukovaloautomatiikka. Ensimmäisten Ioniq 5 -mallien uskotaan saapuvan Suomeen kesällä 2021. Myöhemmin Ioniq-tuoteperhe tulee täydentymään Ioniq 6 -sedanilla ja isokokoisella Ioniq 7 -kaupunkimaasturilla. Lähde ja kuvat: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?