24.2.2021 Ajoneuvot Uusi Hyundain sähköauto Ioniq 5 latautuu jopa 100 kilometrin edestä viidessä minuutissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesällä Suomeen saapuva Ioniq 5 saa näyttää mihin korealaisvalmistaja pystyy, kun sähköauton suunnittelu aloitetaan puhtaalta pöydältä. Oleellisia lukemia ovat mm. 470 kilometrin toimintamatka ja, 350 kW:n latausteho ja 225 kW:n yhteisteho kahdesta sähkömoottorista. Ioniq 5 saa kunnian olla Hyundain uuden täyssähköisen Ioniq -tuoteperheen ensimmäinen tuote. Kyseessä on uudelle täyssähköautoille tarkoitetulle E-GMP -perusrakenteelle rakennettu auto, joka tarkoittaa ettei autossa ole tarvinnut tehdä kompromisseja mahdollista polttomoottoriasennusta ajatellen. Kyseessä on siis korealaisvalmistajan ensimmäinen alusta pitäen sähköautoksi suunniteltu tuote, kuten esimerkiksi Volkswagenille oli ID.3. Ioniq 5:n kokonaispituus on 4 635 mm, leveys 1 890 mm ja korkeus 1 605 mm. Hyundain mukaan auto tarjoaa uuden perusrakenteen 3 000 mm:n akselivälin ja tasaisen lattian mahdollistamien sisätilaratkaisujen ansiosta D-segmentin sisätilat. Tavaratilaa on 531 litraa ja selkänojat kaatamalla sitä voitaan laajentaa jopa 1 600 litraan. Lisäksi auton etuosassa on 57 litraa lisää säilytystilaa. Uusiin sisätilaratkaisuihin lukeutuu muun muassa siirrettävä Universal Island -keskikonsoli, jota voidaan liikutella 140 mm:n matkalla. Sähkösäätöiset istuimet kuuluvat autoon vakiona. Valmistajan mukaan viistoperäinen Ioniq 5 kuuluu keskikokoisten crossoverien luokkaan. Auto muistuttaa ulkomuodoltaan jossain määrin myös valmistajan ensimmäistä tuotantoautoa, eli Hyundai Ponya. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aluksi Suomeen suuremmalla akulla Auton voimalinjasta tulee olemaan useita eri vaihtoehtoja. Ensimmäisissä Suomeen tuotavissa malleissa on kahdesta akkuvaihtoehdosta suurempi, jonka kapasiteetiksi kerrotaan 72,6 kilowattituntia. Moottorivaihtoehtoja on kaksi: joko yksi taka-akselilla jolloin auto on takavetoinen, tai yksi takana ja yksi edessä, jolloin auto vetää jokaisella pyörällä. Nelivetoisessa mallissa on parhaillaan yhteensä tehoa 225 kilowattia (306 hevosvoimaa). Näillä Ioniq 5:n luvataan kiihtyvän nollasta sataan 5,2 sekunnissa. Vetomassaksi ilmoitetaan 1 600 kilogrammaa. Auton WLTP-toimintamatkan luvataan asettuvan 470–480 kilometrin paikkeille. Auto osaa myös hyödyntää Porsche Taycanin tavoin 800 voltin pikalatausteknologiaa. 350 kilowatin tehoisella laturilla Ioniqin luvataan latautuvan 10 prosentin varauksesta 80 prosentiin parhaillaan 18 minuutissa. Sadan kilometrin lisätoimintamatkan saamiseen menee parhaillaan vain 5 minuuttia. Lisäksi auton Vehicle to Load -toiminnon ansiosta sen pistokkeesta voi ottaa virtaa ulos enimmillään 3,6 kW:n teholla, jonka kautta energiaa voi käyttää vaikkapa kahvinkeittimen käyttöön. Uusia toimintoja ja paljon näyttöpinta-alaa Auton digitaalinen mittaristo on 12-tuumainen, kuten myös tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö. Fyysiset painikkeet loistavat keskikonsolissa poissaolollaan. Itse tietoviihdejärjestelmä tulee toimimaan Jong-e -käyttöliittymän kautta, jota ei ole aiemmin valmistajan autoissa ollut. Lisäksi autossa on täyssähköisestä Konasta tuttuja Bluelink-etäkäyttötoimintoja. Uusi HUD-näyttö tarjoaa ensimmäistä kertaa Hyundailla lisätyn todellisuuden toimintoja. Näillä saadaan syvennettyä esimerkiksi navigointijärjestelmän toimintaa. Uutuuden aktiivisiin turvajärjestelmiin kuuluu muun muassa kuljettajaa avustava ADAS-järjestelmä ja HDA2-moottoritieavustin joka mukavoittaa matkaamista hallinnoimalla auton nopeutta kameran, tutkan ja karttatietojen avulla, sekä avustamalla kuljettajaa niin halutessa myös kaistanvaihdoissa. Muita auton aktiivisia turvajärjestelmiä ovat automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, katvealueen varoitusjärjestelmä, älykäs nopeusrajoitusavustin, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä ja kaukovaloautomatiikka. Ensimmäisten Ioniq 5 -mallien uskotaan saapuvan Suomeen kesällä 2021. Myöhemmin Ioniq-tuoteperhe tulee täydentymään Ioniq 6 -sedanilla ja isokokoisella Ioniq 7 -kaupunkimaasturilla. Lähde ja kuvat: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt