30.12.2021

Hyundai-ryhmä keskittyy sähköön, polttomoottorien kehitystyö säästöliekille

Hyundai-ryhmä keskittyy sähköön polttomoottori tuotekehitys Biermann

Autoalan voimakas sähköistyminen näkyy myös Hyundaita ja Kiaa valmistavassa Hyundai Groupissa. Kehitystyön kärkeen nousevat nyt sähkömoottorit ja akut.

Hyundai Motor Group on autoalan lähteiden mukaan sulkenut polttomoottorien kehitysosastonsa Etelä-Korean Namyangin tuotekehityskeskuksessa.

Lähteiden mukaan valot sammutettiin 23. joulukuuta. Hyundain ja Kian tuotekehityskeskuksessa työskentelee noin 12 000 henkeä. Hyundai perusti oman moottorikehitysosastonsa 1983 Hyundai-ryhmän perustajan Ju-yung Chungin käskystä. Osaston ensimmäinen voimannäyttö oli vuonna 1991 esitelty Alpha-moottoriperhe.

Jatkossa Hyundai Motor Group panostaa entistä voimakkaammin sähköisten voimalinjojen tuotekehitykseen.

Hyundai jättää pienen kehitystyöryhmän huolehtimaan nykyisten polttomoottorien jatkokehitystyöstä, mutta ilmeisimmin täysin uusia ratkaisuja ei enää nähdä. Muut moottoriosaston työntekijät on siirretty sähköistämisen suunnittelukeskukseen. Muutos koskee myös tiloja, joten osa entisistä testaustiloista muutetaan sähköisten voimalinjojen testikäyttöön.

Hyundai-ryhmä keskittyy sähköön polttomoottori tuotekehitys Biermann
Hyundai Motor Groupille omien moottoreiden kehitystyö on ollut ylpeydenaihe 1990-luvulta alkaen.

Sähkövoimalinjojen lisäksi Hyundai Motor Group panostaa akkukehitystyöhön uuden kehitysyksikön muodossa. Yksikössä tutkitaan myös akkujen raakamateriaaleja ja puolijohtimia.

– Nyt on väistämätöntä siirtyä sähköistykseen. Oma moottorikehitystyömme on upea saavutus, mutta meidän täytyy muuttaa järjestelmää luodaksemme tulevia innovaatioita menneisyyden resursseista, kiteytti Hyundai Motor Groupin tuore tuotekehitysjohtaja Chung-kook Park.

– Ensimmäinen tehtävä on kehittää innovatiivisiä ajoneuvoja, jotka hallitsevat tulevia markkinoita. Tämä uudelleenjärjestely on merkittävä aloituspiste uuden vuoden tuomille muutoksille, Park jatkoi.

Autovalmistajien lähestyessä vuosille 2025-2030 asetettuja sähköautotavoitteita kuultaneen vastaavia uutisia jatkossa entistäkin enemmän. Esimerkiksi Volkswagen on ollut verrattain avoin esittäessään aikatauluja viimeisille polttomoottorisukupolville. Hyundai ja Kia ovat esittäneet yhteiseksi tavoitteeksi 1,7 miljoonan sähköauton myynnin 2026. Uusimpien ennusteiden mukaan sähköistetyt automallit valtaavat myyntitilastot ennen vuotta 2030, kun vielä muutama vuosi sitten arvioitiin, että murros tapahtuu 2040.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Albert Biermann eläkkeelle

Hyundai-ryhmä keskittyy sähköön polttomoottori tuotekehitys Biermann
Albert Biermann

Hyundai Motor Groupin tuotekehitysuutisiin liittyy myös BMW:ltä vokotellun tuotekehityspäällikkö Albert Biermannin eläköityminen. 65-vuotias saksalaisinsinööri siirtyi Hyundai Motor Groupin väreihin BMW:n M-osastolta 2015. Biermann jatkaa Hyundain neuvonantajana Euroopassa.

Suorimmin Biermannin osaaminen on näkynyt takavetoisen Kia Stingerin ja Hyundain N-mallien kehitystyössä, mutta hänen työnsä näkyy myös E-GMP-sähköperusrakenteen suunnittelussa.

– On ollut suunnaton ilo ja kunnia työskennellä Hyundai Motor Groupille ja johtaa suunnitteluosastoamme siihen, että tuotekehityskeskuksemme on vertaansa vailla koko autoalalla. Nyt automme erottuvat kilpailijoista monilla tavoin ja kuvastavat vahvaa suunnitteluosaamistamme ja sitoutumistamme, Biermann kommentoi.

Albert Biermannin seuraajaksi nimitettiin jo aiemmin jutussa mainittu Chung-kook Park, jonka edellisessä käyntikortissa oli Hyundain osa- ja palvelujaosto Mobiksen logo.

Lähteet: Korea Economic Daily, Hyundai Kuvat: Hyundai Teksti: Aake Kinnunen

Lisää aiheesta

Luetuimmat