19.12.2019 Ajoneuvot Volkswagenin tavoitteena viimeisen polttomoottorin valmistus 2040 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen-ryhmän päästrategikko Michael Jost kommentoi samalla sähköstä, polttomoottoreista, dieselistä ja Škodan asemasta VW-ryhmässä. Koko Volkswagen-ryhmän tuotestrategiayksikön johtaja ja päästrategikko Michael Jost on kommentoinut Automotive News Europelle saksalaisen autokonsernin tulevista suunnitelmista. Jostin mukaan Volkswagen-ryhmä haluaa saavuttaa henkilöautojen hiilineutraaliuden 2050. Tämä tarkoittaisi, että viimeinen polttomoottoriauto valmistettaisiin noin 2040. – Voi olla silti markkinoita, joissa joudumme myymään pienen määrän polttomoottoriautoja, ehkä muutaman prosentin osuudella, Jost kommentoi. Tällainen kehitys tarkoittaisi puolestaan, että viimeisen polttomoottoriautomallin tuotanto aloitettaisiin 2033. Jos kyseessä on samalle alustalle tuleva toinen mallipolvi, alkaisi ensimmäisen mallipolven tuotanto 2026. Pitkistä kehitysajoista johtuen työ viimeisten moottoriversioiden parissa on jo käynnissä. Lähivuosina VW:n kohteena ovat Euroopan unionin kiristyvät päästörajat. Jostin mukaan 2020 ja 2021 ovat vaikeimpia, sillä sähköautojen tuotantoa ajetaan vasta ylös, mutta tilanteen odotetaan tasaantuvan 2022 eteenpäin. 2024 mennessä luvassa on uusien polttomoottorimallien lisäksi muun muassa sähköiseen MEB-pohjarakenteeseen perustuva perusmalli, joka on sähköinen vastine T-Crossille. Autolle arvioidaan noin 200-250 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella ja sen hinnan arvioidaan Saksassa jäävän alle 20 000 euron. Tulevien MEB-perusmallien edullista hintaa saatetaan hakea vaihtamalla nyt käytetty litium-nikkeli-mangaani-koboltti -akkurakenne edullisempaan ja helpommin käsiteltävään litium-rauta-fosfaattiin. Volkswagen arvioikin olevansa valmiina myöhemmin tuleviin tiukempiin hiilidioksidirajoihin ja Euro 7 -päästörajoihin. Virallisesti Volkswagen aikoo selviytyä vuoden 2030 WLTP-tavoitteesta 74 hiilidioksidigrammaa per kilometri, mutta liiketoimintasuunnitelman mukaan rajan pitäisi alittua selkeästi. VW tavoittelee nykyisin arvokkaita hiilidoksidikredittejä, mutta arvioi, että 2030 koko autoala on saanut päästönsä kuriin eikä tarvetta kredittien myymiselle tule. Dieselillä on sähköistämisestä huolimatta edelleen merkittävä rooli raskaissa ajoneuvoissa ja pitkiä matkoja ajavien käytössä. – Pian dieselit ovat niin puhtaita, ettemme voi enää havaita pakoputkesta tulevia typen oksideja. Tarvitsemme uuden sukupolven liikuteltavia päästömittareita, ennen kuin voimme tarkasti arvioida todellisia typpioksidipäästöjä siinä vaiheessa, Jost linjaa. Škodan ja emokonsernin välit ovat viime vuosina olleet paikoin kireät, mutta muutoksia ei Jostin mukaan ole tulossa. Škodaa ei kannata sijoittaa alemmas hintahaarukassa ja se toimii hienosti ryhmän sisäänheittomerkkinä 20 000–45 000 euron hintahaarukassa ja omilla varustevaihtoehdoillaan. Konserni haluaa taata Škodalle lisää tuotantokapasiteettia, sillä viime vuonna olisi voitu toimittaa 100 000 autoa enemmän ilman tuotantovaikeuksia. Lähde: Automotive News Kuvat: Volkswagen, Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Volkswagen esittelee viimeisen polttomoottorisukupolven vuonna 2026. Entä sitten? Daimler: polttomoottorien kehitys jatkuu yhä, 2030 osuus puolet myynnistä Vihdoin täällä: Volkswagen ID.3 lupaa sähköä massoille Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta