19.12.2019

Volkswagenin tavoitteena viimeisen polttomoottorin valmistus 2040

Volkswagenin tavoitteena viimeisen polttomoottorin valmistus 2040

Volkswagen-ryhmän päästrategikko Michael Jost kommentoi samalla sähköstä, polttomoottoreista, dieselistä ja Škodan asemasta VW-ryhmässä.

Koko Volkswagen-ryhmän tuotestrategiayksikön johtaja ja päästrategikko Michael Jost on kommentoinut Automotive News Europelle saksalaisen autokonsernin tulevista suunnitelmista.

Jostin mukaan Volkswagen-ryhmä haluaa saavuttaa henkilöautojen hiilineutraaliuden 2050. Tämä tarkoittaisi, että viimeinen polttomoottoriauto valmistettaisiin noin 2040.
– Voi olla silti markkinoita, joissa joudumme myymään pienen määrän polttomoottoriautoja, ehkä muutaman prosentin osuudella, Jost kommentoi.

Tällainen kehitys tarkoittaisi puolestaan, että viimeisen polttomoottoriautomallin tuotanto aloitettaisiin 2033. Jos kyseessä on samalle alustalle tuleva toinen mallipolvi, alkaisi ensimmäisen mallipolven tuotanto 2026. Pitkistä kehitysajoista johtuen työ viimeisten moottoriversioiden parissa on jo käynnissä.

Lähivuosina VW:n kohteena ovat Euroopan unionin kiristyvät päästörajat. Jostin mukaan 2020 ja 2021 ovat vaikeimpia, sillä sähköautojen tuotantoa ajetaan vasta ylös, mutta tilanteen odotetaan tasaantuvan 2022 eteenpäin.

Sähköauto akku

2024 mennessä luvassa on uusien polttomoottorimallien lisäksi muun muassa sähköiseen MEB-pohjarakenteeseen perustuva perusmalli, joka on sähköinen vastine T-Crossille. Autolle arvioidaan noin 200-250 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella ja sen hinnan arvioidaan Saksassa jäävän alle 20 000 euron. Tulevien MEB-perusmallien edullista hintaa saatetaan hakea vaihtamalla nyt käytetty litium-nikkeli-mangaani-koboltti -akkurakenne edullisempaan ja helpommin käsiteltävään litium-rauta-fosfaattiin.

Volkswagen arvioikin olevansa valmiina myöhemmin tuleviin tiukempiin hiilidioksidirajoihin ja Euro 7 -päästörajoihin. Virallisesti Volkswagen aikoo selviytyä vuoden 2030 WLTP-tavoitteesta 74 hiilidioksidigrammaa per kilometri, mutta liiketoimintasuunnitelman mukaan rajan pitäisi alittua selkeästi. VW tavoittelee nykyisin arvokkaita hiilidoksidikredittejä, mutta arvioi, että 2030 koko autoala on saanut päästönsä kuriin eikä tarvetta kredittien myymiselle tule.

Volkswagenin ohjelmistopäivitys

Dieselillä on sähköistämisestä huolimatta edelleen merkittävä rooli raskaissa ajoneuvoissa ja pitkiä matkoja ajavien käytössä.
– Pian dieselit ovat niin puhtaita, ettemme voi enää havaita pakoputkesta tulevia typen oksideja. Tarvitsemme uuden sukupolven liikuteltavia päästömittareita, ennen kuin voimme tarkasti arvioida todellisia typpioksidipäästöjä siinä vaiheessa, Jost linjaa.

Škodan ja emokonsernin välit ovat viime vuosina olleet paikoin kireät, mutta muutoksia ei Jostin mukaan ole tulossa. Škodaa ei kannata sijoittaa alemmas hintahaarukassa ja se toimii hienosti ryhmän sisäänheittomerkkinä 20 000–45 000 euron hintahaarukassa ja omilla varustevaihtoehdoillaan. Konserni haluaa taata Škodalle lisää tuotantokapasiteettia, sillä viime vuonna olisi voitu toimittaa 100 000 autoa enemmän ilman tuotantovaikeuksia.

Lähde: Automotive News Kuvat: Volkswagen, Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat