19.12.2019 Ajoneuvot Volkswagenin tavoitteena viimeisen polttomoottorin valmistus 2040 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen-ryhmän päästrategikko Michael Jost kommentoi samalla sähköstä, polttomoottoreista, dieselistä ja Škodan asemasta VW-ryhmässä. Koko Volkswagen-ryhmän tuotestrategiayksikön johtaja ja päästrategikko Michael Jost on kommentoinut Automotive News Europelle saksalaisen autokonsernin tulevista suunnitelmista.Jostin mukaan Volkswagen-ryhmä haluaa saavuttaa henkilöautojen hiilineutraaliuden 2050. Tämä tarkoittaisi, että viimeinen polttomoottoriauto valmistettaisiin noin 2040. – Voi olla silti markkinoita, joissa joudumme myymään pienen määrän polttomoottoriautoja, ehkä muutaman prosentin osuudella, Jost kommentoi.Tällainen kehitys tarkoittaisi puolestaan, että viimeisen polttomoottoriautomallin tuotanto aloitettaisiin 2033. Jos kyseessä on samalle alustalle tuleva toinen mallipolvi, alkaisi ensimmäisen mallipolven tuotanto 2026. Pitkistä kehitysajoista johtuen työ viimeisten moottoriversioiden parissa on jo käynnissä.Lähivuosina VW:n kohteena ovat Euroopan unionin kiristyvät päästörajat. Jostin mukaan 2020 ja 2021 ovat vaikeimpia, sillä sähköautojen tuotantoa ajetaan vasta ylös, mutta tilanteen odotetaan tasaantuvan 2022 eteenpäin.2024 mennessä luvassa on uusien polttomoottorimallien lisäksi muun muassa sähköiseen MEB-pohjarakenteeseen perustuva perusmalli, joka on sähköinen vastine T-Crossille. Autolle arvioidaan noin 200-250 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella ja sen hinnan arvioidaan Saksassa jäävän alle 20 000 euron. Tulevien MEB-perusmallien edullista hintaa saatetaan hakea vaihtamalla nyt käytetty litium-nikkeli-mangaani-koboltti -akkurakenne edullisempaan ja helpommin käsiteltävään litium-rauta-fosfaattiin.Volkswagen arvioikin olevansa valmiina myöhemmin tuleviin tiukempiin hiilidioksidirajoihin ja Euro 7 -päästörajoihin. Virallisesti Volkswagen aikoo selviytyä vuoden 2030 WLTP-tavoitteesta 74 hiilidioksidigrammaa per kilometri, mutta liiketoimintasuunnitelman mukaan rajan pitäisi alittua selkeästi. VW tavoittelee nykyisin arvokkaita hiilidoksidikredittejä, mutta arvioi, että 2030 koko autoala on saanut päästönsä kuriin eikä tarvetta kredittien myymiselle tule.Dieselillä on sähköistämisestä huolimatta edelleen merkittävä rooli raskaissa ajoneuvoissa ja pitkiä matkoja ajavien käytössä. – Pian dieselit ovat niin puhtaita, ettemme voi enää havaita pakoputkesta tulevia typen oksideja. Tarvitsemme uuden sukupolven liikuteltavia päästömittareita, ennen kuin voimme tarkasti arvioida todellisia typpioksidipäästöjä siinä vaiheessa, Jost linjaa.Škodan ja emokonsernin välit ovat viime vuosina olleet paikoin kireät, mutta muutoksia ei Jostin mukaan ole tulossa. Škodaa ei kannata sijoittaa alemmas hintahaarukassa ja se toimii hienosti ryhmän sisäänheittomerkkinä 20 000–45 000 euron hintahaarukassa ja omilla varustevaihtoehdoillaan. Konserni haluaa taata Škodalle lisää tuotantokapasiteettia, sillä viime vuonna olisi voitu toimittaa 100 000 autoa enemmän ilman tuotantovaikeuksia.Lähde: Automotive News Kuvat: Volkswagen, Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Volkswagen esittelee viimeisen polttomoottorisukupolven vuonna 2026. Entä sitten? Daimler: polttomoottorien kehitys jatkuu yhä, 2030 osuus puolet myynnistä Vihdoin täällä: Volkswagen ID.3 lupaa sähköä massoille Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?