Ajoneuvot | Uutinen | 26.9.2019

Daimler: polttomoottorien kehitys jatkuu yhä, 2030 osuus puolet myynnistä

Mercedes-Benziä valmistava Daimler ja maahantuoja Veho muistuttavat, että saksalaisvalmistaja ei ole suinkaan lopettanut polttomoottorien tuotekehitystä. Vuonna 2030 polttomoottorimallit muodostanevat noin puolet merkin myynnistä.

Jaa artikkeli

Daimler ja Veho muistuttavat, että saksalainen autojätti ei ole luopunut polttomoottorien tuotekehityksestä. Uutisankka on saanut alkunsa tuotekehitysjohtaja Markus Schäferin kommenteista saksalaisessa Auto, Motor und Sport -lehdessä. Kommenteillaan Schäfer viittasi siihen, että Daimlerilla ei ole tällä hetkellä tarvetta kehittää uutta moottoriperhettä, sillä nykyinen FAME-perhe on vielä elinkaarensa alkupäässä.

Tyypillisesti polttomoottoriperheen elinkaari on noin 15–20 vuotta. Esimerkiksi Volkswagen on esittelemässä uuden polttomoottoriperheen 2026, jonka se arvioi jäävän viimeisekseen.

Tällä hetkellä Daimlerilla on käytössä 2016 lanseerattu FAME-moottoriperhe (Family of Modular Engines), jonka myötä yhtiö siirtyi esimerkiksi Jaguar Land Roverin ja BMW:n tavoin moottoreissaan modulaarirakenteeseen. Ensimäinen FAME-perheen moottori oli E-sarjassa esitelty OM654-dieselmoottori.

FAME-moottoriperhe käsittää niin diesel- kuin bensiinimoottoreita, eikä sen kaikkia moottoriversioita ole vielä esitelty. Moottoriperhe on osana Daimlerin merkittävää panostusta lataushybridimallistoon. Osa tuotekehityksestä odottaa lisäksi eri alueiden päästörajojen ja niiden aikataulun vahvistamista.

Daimler arvioi, että vuonna 2030 myynnistä puolet muodostuu sähköistetyistä polttomoottoriautoista (mm. EQ Boost -kevythybridit). Toinen puolikas muodostuu ladattavista hybrideistä (EQ Power) tai täyssähköautoista (EQ ja polttokennoautot F-Cell).

Daimlerin tavoitteena on saavuttaa hiilidioksidivapaa mallisto vuoteen 2039 mennessä.

Lähde ja kuva: Mercedes-Benz

Jaa artikkeli

Keskustelu