30.12.2021 Ajoneuvot Hyundai-ryhmä keskittyy sähköön, polttomoottorien kehitystyö säästöliekille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoalan voimakas sähköistyminen näkyy myös Hyundaita ja Kiaa valmistavassa Hyundai Groupissa. Kehitystyön kärkeen nousevat nyt sähkömoottorit ja akut. Hyundai Motor Group on autoalan lähteiden mukaan sulkenut polttomoottorien kehitysosastonsa Etelä-Korean Namyangin tuotekehityskeskuksessa. Lähteiden mukaan valot sammutettiin 23. joulukuuta. Hyundain ja Kian tuotekehityskeskuksessa työskentelee noin 12 000 henkeä. Hyundai perusti oman moottorikehitysosastonsa 1983 Hyundai-ryhmän perustajan Ju-yung Chungin käskystä. Osaston ensimmäinen voimannäyttö oli vuonna 1991 esitelty Alpha-moottoriperhe. Jatkossa Hyundai Motor Group panostaa entistä voimakkaammin sähköisten voimalinjojen tuotekehitykseen. Hyundai jättää pienen kehitystyöryhmän huolehtimaan nykyisten polttomoottorien jatkokehitystyöstä, mutta ilmeisimmin täysin uusia ratkaisuja ei enää nähdä. Muut moottoriosaston työntekijät on siirretty sähköistämisen suunnittelukeskukseen. Muutos koskee myös tiloja, joten osa entisistä testaustiloista muutetaan sähköisten voimalinjojen testikäyttöön. Hyundai Motor Groupille omien moottoreiden kehitystyö on ollut ylpeydenaihe 1990-luvulta alkaen. Sähkövoimalinjojen lisäksi Hyundai Motor Group panostaa akkukehitystyöhön uuden kehitysyksikön muodossa. Yksikössä tutkitaan myös akkujen raakamateriaaleja ja puolijohtimia. – Nyt on väistämätöntä siirtyä sähköistykseen. Oma moottorikehitystyömme on upea saavutus, mutta meidän täytyy muuttaa järjestelmää luodaksemme tulevia innovaatioita menneisyyden resursseista, kiteytti Hyundai Motor Groupin tuore tuotekehitysjohtaja Chung-kook Park. – Ensimmäinen tehtävä on kehittää innovatiivisiä ajoneuvoja, jotka hallitsevat tulevia markkinoita. Tämä uudelleenjärjestely on merkittävä aloituspiste uuden vuoden tuomille muutoksille, Park jatkoi. Autovalmistajien lähestyessä vuosille 2025-2030 asetettuja sähköautotavoitteita kuultaneen vastaavia uutisia jatkossa entistäkin enemmän. Esimerkiksi Volkswagen on ollut verrattain avoin esittäessään aikatauluja viimeisille polttomoottorisukupolville. Hyundai ja Kia ovat esittäneet yhteiseksi tavoitteeksi 1,7 miljoonan sähköauton myynnin 2026. Uusimpien ennusteiden mukaan sähköistetyt automallit valtaavat myyntitilastot ennen vuotta 2030, kun vielä muutama vuosi sitten arvioitiin, että murros tapahtuu 2040. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Albert Biermann eläkkeelle Albert Biermann Hyundai Motor Groupin tuotekehitysuutisiin liittyy myös BMW:ltä vokotellun tuotekehityspäällikkö Albert Biermannin eläköityminen. 65-vuotias saksalaisinsinööri siirtyi Hyundai Motor Groupin väreihin BMW:n M-osastolta 2015. Biermann jatkaa Hyundain neuvonantajana Euroopassa. Suorimmin Biermannin osaaminen on näkynyt takavetoisen Kia Stingerin ja Hyundain N-mallien kehitystyössä, mutta hänen työnsä näkyy myös E-GMP-sähköperusrakenteen suunnittelussa. – On ollut suunnaton ilo ja kunnia työskennellä Hyundai Motor Groupille ja johtaa suunnitteluosastoamme siihen, että tuotekehityskeskuksemme on vertaansa vailla koko autoalalla. Nyt automme erottuvat kilpailijoista monilla tavoin ja kuvastavat vahvaa suunnitteluosaamistamme ja sitoutumistamme, Biermann kommentoi. Albert Biermannin seuraajaksi nimitettiin jo aiemmin jutussa mainittu Chung-kook Park, jonka edellisessä käyntikortissa oli Hyundain osa- ja palvelujaosto Mobiksen logo. Lähteet: Korea Economic Daily, Hyundai Kuvat: Hyundai Teksti: Aake Kinnunen Lisää aiheesta Hyundai uskoo uuteen sähköautobrändiin – luvassa kolme uutta Ioniq-täyssähköautoa Koeajo: Hyundai i20 N ja pikkuveljen kovat otteet Koeajo: Hyundai i30 Fastback N Performance Pack – mikään ei muuttunut, ja hyvä niin Koeajo: Kia Stinger on klassinen GT, niin hyvässä kuin pahassakin Koeajo: vapautta vaille erinomainen – Kia Stinger 2.0 T-GDI RWD GT-Line Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?