13.8.2018 Ajoneuvot Koeajo: vapautta vaille erinomainen – Kia Stinger 2.0 T-GDI RWD GT-Line Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Myös huippuvarustelua kevyemmällä kokoonpanolla Kia Stinger on näyttävä ja maukas ajettava, joka pistää saksalaiset kilpailijat tiukoille. Hyvää: Ajettavuus, ohjaus, moottori. Huonoa: Ei muokattavia ajotiloja, vaihteiston nykäykset pysähdyksissä. Kia Stinger GT-Line näyttää lähes samalta autolta, jonka syksyllä ylistimme pistävän Audi S5 Sportbackin ja BMW 440i Gran Coupén todella ahtaalle: lyhyt etuylitys, pitkä konepelti, matkustamon loivasti laskeva kattolinja ja pitkähkö peräylitys luovat autolle saman menevän ilmeen. Yksityiskohdatkaan eivät juuri erota GT:tä GT-Linestä, mitä nyt punaiset Brembon jarrusatulat puuttuvat vanteiden takaa. Keulalla ei enää lepää 3,7-litraista V6-moottoria, eikä vetoa välitetä neljälle pyörälle. Moottori on kutistunut 2-litraiseksi turboneloseksi ja voima viedään vain taka-akselille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perinteinen resepti Mistään säästömallista ei todellakaan ole kyse – ei ominaisuuksien, eikä hinnan puolesta. Moottorista irtoaa 256-hevosvoiman huipputeho ja GT-Line-varustein taka-akselia hallitaan perinteisellä mekaanisella luistonrajoittimella. Ainekset mitä perinteisimpään ajonautintoon ovat kasassa – vielä kun 8-portiasen automaatin voisi vaihtaa kuusivaihteiseen manuaaliin! Ohjauspyörän takaa Stinger huokuu heti lippulaivasta tuttua tunnelmaa. Kojelaudan pelkistetyt linjat korostavat auton leveyttä. Pyöreät ilmastointisuuttimet ja harkittu alumiininkäyttö kohottavat tunnelmaa. Ajoasennossa ei ole moitittavaa, autoon kotiutuu nopeasti. Ajettavuutta hallitsee hyvin luonnollinen ohjaus. Se on välitetty suhteellisen nopeasti, ja tarjoaa nykyautoksi miellyttävän rehellisen tuntuman etuakselin tapahtumiin. GT-Line tuo autoon säätyvät iskunvaimentimet. Ne toimivat mainiosti, Stingerin alusta on jämäkän puoleinen, mutta jatkuvasti tehtäviensä tasalla. Ajettavuutta tukee myös takavedon ja nelisylinterisen moottorin ansiosta lähes 200 kilolla lippulaivasta tippunut massa: 2.0 T-GDI painaa 1642 kiloa, kun nelivetoinen GT kohottaa lukemat 1 834 kiloon. Harmillisen holhoava Tasapainoinen käytös, hyvin ohjaukseen reagoiva keula ja taka-akselin luistonrajoitin antavatkin Stingerille varsin mainiot eväät makeaan ajokokemukseen. Tiettyyn rajaan tämä toteutuukin, mutta moitteeton suoritus ei ole. Jostain syystä urheilullisimmallakin ajoasetuksella Kian ajonvakautus kaitsee pientäkin korin elämistä turhan herkästi. Turvallisuudentavoittelussa ei toki ole mitään vikaa, mutta monet saksalaisautot onnistuvat tarjoamaan järjestelmiä, jotka sallivat enemmän vapauksia virheistä rankaisematta. Eikä Kia anna oikeasti edes sammuttaa järjestelmää: pitkää painallus tuo kyllä mittaristoon odotetut varoitusvalot, mutta vähänkään suurempi takapyörien luisto saa vedon katkeamaan. GT-mallissa vastaavaa käytöstä ei esiintynyt. Antakaa valita Kia voisi ottaa saksalaisilta oppia myös ajomoodien personoitavuudessa. Onko liikaa vaatia ohjausta urheilutilaan ja iskunvaimennusta mukavuusasetuksille? Onneksi valmiit ajotilat ovat kuitenkin hyvin toteutettuja, joten esimerkksi Sport-asetusta kehtaa huoletta käyttää vaikka jatkuvasti. Myös vaihteistoon kaipaisi pysyvää manuaaliasetusta, jotta pidemmillä suorilla kruisaillessa laatikko ei palaisi D:lle. Mainitut moitteet ovat toki pieniä, ja osin GT-lippulaivasta tuttuja. Kokonaisuutena nelisylinterinenkin Kia Stinger on todella makea paketti ajettavuutta, ulkonäköä ja varsin kelvollisia tiloja. Ehkä moitteet tuntuvatkin sen tähden hieman karvailta: kun mekaanisesti paketti on upea, jää pienen sähköhienosäädön puute harmittamaan turhankin paljon. Moitteen sisällä paistaa suuri kehu. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Roman Razinkov Kia Stinger 2.0 T-GDI RWD 8AT GT-Line Hinta alkaen 57 358 € Koeajetun auton hinta varusteineen 67 671 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 188 kW (256 hv), 6200 r/min Vääntö 353 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 353 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 190 g/km Mitat pituus 4830 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1400 mm, akseliväli 2905 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta tai 150 000 km / ensimmäiset 3 vuotta ilman km-rajaa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?