24.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: Kia Stinger GT ylittää odotukset Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ottakaa oppia, Audi ja BMW. Kia Stinger GT näyttää saksalaisille mallia ajettavuudessa. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, vastine rahalle. Huonoa: karkeatoiminen vakionopeudensäädin, jousitusmukavuus varauksin. Näkökulmasta riippuen olen joko tai täysin väärä henkilö arvioimaan Kia Stinger GT:tä. En ole lainkaan brändi-ihminen, ainakaan kun kyse on autoista. Ymmärrän kyllä brändeistä sen verran, että tiedän korealaisten olevan tiukassa paikassa: 370-hevosvoimaisena Kia Stinger GT kamppailee suoraan Audi S5 Sportbackin ja BMW 440i Gran Coupén tulilinjalla. Saksalaiskonkareilla on vuosien kokemus – ja asiakkaiden luottamus – nopeiden perheautojen rakentamisesta. Kia on tulokas. Ainoa keino, jolla Stinger GT voi saavuttaa uskottavuutta, on olla reilusti kilpailijoitaan parempi tuote. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajettavuus ratkaisee Koska kilpailijat rakentavat maineensa ajamisen ilolle, ratkeaa Stingerin kyvykkyys suuntaamalla sen pitkä keula yhdelle Etelä-Suomen parhaista teistä. Vanha merenpohja antaa reitille luonnetta: se kiemurtelee kallioiden välissä, poukkoilee yli nyppylöiden ja kääntyilee äkkinäisesti tasankojen peltojen läpi. Kia Stinger GT kuuluu niihin autoihin, jotka istuvat heti käteen. Ajoasento on erinomainen, vaikka istuimen takaosa voisi laskeutua alemmaskin. Ohjauspyörä istuu mainiosti käteen, eikä sen kehästä tai puolista ole tehty tarpeettoman paksuja. Itse ohjaus on loistava: tuntuma on kirkas ja luonnollinen. Sormenpäät aistivat rengasvoimien kasvun pyörien alkaessa tehdä töitä auton kääntämiseksi. Kun kaasua avaa varhain, saa takapainotteinen neliveto takarenkaat sortamaan kevyesti, mikä kiristää ajolinjaa. Sen tuntee hentoisesti keventyvänä ohjauksena. Jos sattuu olemaan suljetulla alueella, voi taka-akselin irrottaa helposti hallittavaan luisuun runttaamalla kaasu brutaalisti pohjaan. Nelivetoinen käyttäytyy kaasulla yliohjautuvasti, mutta takapyörien menettäessä pitoa alkaa järjestelmä viemään voimaa etupyörille. Stinger GT:n sähkösäätöinen iskunvaimennus kantaa auton massan hienosti: töyssyt tuntuvat etäisinä tärähdyksinä. Kori ei lähde vellomaan, eikä jousitus pohjaa rumasti. Auto on yksinkertaisesti kyvykäs ja nautinnollinen ajaa – BMW ja Audi toivottavasti ottavat mallia. Voimakas perussuoritus 3,3-litrainen Lambda II T-GDi V6-moottori on lainattu Hyundai-Kia -konsernin Genesis-luksusmerkiltä. Moottori on tehtäviensä tasalla, muttei varasta showta. 3,3-litrainen tuplaturboahdettu V6 reagoi riittävän terävästi ja tarjoaa mieltä lämmittävää kiihtyvyyttä, mutta karismaa se ei säteile. Äänimaailma on mukavaa murahtelua, jota nykyisin niin yleiseen tyyliin avitetaan kaiuttimin. Kokonaisuus on kuitenkin uskottavampi, kuin esimerkiksi BMW X3 M40i:ssä. Kesärajoituksilla moottoritiekulutus pyörii reilussa yhdeksässä litrassa, joten talousihmeestä ei ole kyse. Kian omavalmisteinen 8-portainen automaatti toimii asiallisesti. Oudosti vaihteistoa ei voi lukita manuaalitilaan, joten vaihteisto palaa automaatille, jos ohjauspyörän lapoihin ei koske hetkeen. Täyskaasulla Kia antaa moottorin mennä rajoittimelle, mutta täyskaasulla vaihteisto vaihtaa pienemmälle. Erikoinen puute on myös personoitavan ajotilan puuttuminen: nyt on tyydyttävä viiteen valmiiseen asetukseen. Ajonvakautus on täysin poiskytkettävissä. Pitkille matkoille On omista vaatimuksista kiinni, onko Stinger sitten Audia tai BMW:tä parempi auto. Huippuluokan ajettavuuden sivutuotteena on urheiluvarusteltujen saksalaisten tapaan hienoinen pintakovuus. Valtaosan ajasta Stinger tuntuu vain hieman jämäkälle, mutta ajoittain tienpinnan epätasaisuudet tuntuvat ikävänä resonanssina. Melutaso on rengaskoko huomioiden hyvä, joten auton tyyliin kuuluvasti sillä jaksaa taittaa pitkiä matkoja. Myös etuistuimet ovat onnistunut yhdistelmä tukea ja mukavuutta. Stingerin sisätilojen laatutaso on hyvä, muttei etenkään Audin millimetrintarkan viimeistelyn tasoa. Viisto kattolinja jättää takaistuimelle riittävästi tilaa. Luukkuperän ansiosta helposti lastattava tavaratila vetää 406 litraa, ja tarvittaessa tila laajenee kahdessa osassa kaadettavilla takaistuimilla. 406 litran tavaratila on laajennettavissa kahdessa osassa kaatuvalla takaistuimella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaikki on suhteellista Brändeistä ymmärtämätönkin toki tajuaa, ettei Kia voi pyytää Stingeristä summia, joita asiakkaat hyväksyvät tai jopa odottavat BMW:ltä ja Audilta. 74 990 euroa on enemmän mitä Kiasta on totuttu maksamaan, mutta Stinger GT tarjoaa paljon: erinomaisen suorituskyvyn lisäksi hintaan kuuluu jäähdytetyt nahkaistuimet, navigointi, 360-asteen kamerat ynnä muut herkut. Vain kattoluukusta ja väreistä pyydetään lisää. Tietenkään kaikkien varusteiden hienostuneisuus ei ole saksalaisten tasolla: Kian navigaattorin ilme on varsin pelkistetty, mittaristo ei tarjoa virtuaalielämyksiä ja aktiivinen vakionopeudensäädin toimii varsin karkeasti. Pienillä karheuksilla voi toki perustella hintaeroa. Vertailun vuoksi todettakoon, että huomattavasti vaatimattomammin vakiovarusteltu BMW 440i A xDrive Gran Coupé alkaa 79 326 eurosta ja Audi S5 Sporbackistä pyydetään jo 106 488 euroa. Varusteiden määrää tai hienostunutta enemmän eroa tekee kuitenkin brändin haluttavuus. Onneksi en ymmärrä niistä asioista, joten oma valintani olisi helppo. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kia Stinger GT Hinta alkaen 74 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 79 076 € Moottori Bensiinimoottori 3 342 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 272 kW (370 hv), 6000 r/min Vääntö 510 Nm (1300–4500 r/min) Vääntö 510 Nm (1300–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 270 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 10,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 244 g/km Mitat pituus 4830 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1400 mm, akseliväli 2905 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km, ensimmäiset 3 vuotta ilman kilometrirajaa Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?