Ajoneuvot | 19.10.2017

Koeajo: BMW X3 M40i – ristiriitaista urheilullisuutta

Katumaasturin ja urheilullisuuden liitto ottaa enemmän kuin se antaa. Hyvää: iDrive, ergonomia. Huonoa: Epämukava alusta.

Jaa artikkeli

Katumaasturit ovat kypsyneet pisteeseen, jossa sukupolvenvaihdos tehdään tyylillisen vallankumouksen sijaan kokonaisvaltaisella hiomisella. Nyt esitelty kolmannen sukupolven BMX X3 on mainio esimerkki: uutuuden voi kuvitella yhdistämällä edellisen X3:n ja uuden 5-sarjan.

BMW:n maasturimalliston toinen peruspilari on tietysti kasvanut. Pituutta on nyt 64 millimetriä enemmän, josta akselivälille on osunut 54 milliä. Valmistaja kertoo parantaneensa taloudellisuutta ja ketteryyttä kevytrakennetekniikalla, mutta teknisten tietojen valossa 2-litrainen perusmalli on silti 5 kiloa edeltäjäänsä painavampi.

BMW X3 M40i

Katumaasturin keulalla paistattelevat entistä suuremmat munuaiset. Perää hallitsevat merkille tyypilliset L:n muotoiset takavalot, joista on tarjolla 3D-efektin tarjoama versio lisävarusteena. Kuvissa uutuus näyttää hyvin edeltäjänsä kaltaiselle, mutta luonnossa sukupolvien välillä on suurempi kuilu.

Lippulaivana M40i

Kuvissa esiintyvä auto tosin poikkeaa hieman volyymimalleista puskureiden ja vanteiden osalta: kuusisylinterisen kolmilitraisen turbomoottorin vauhdittama urheilullinen X3 M40i on varmasti malliston halutuin, vaan tuskin ostetuin edustaja. Valitettavasti aggressiivisemmilla puskureilla varustettu lippulaivamalli oli ensikoeajoissa ainoa katuajoon tarjottu vaihtoehto.

360-hevosvoimaa antavat autolle repivän suorituskyvyn, mutta mukavuusasetuksilla rivikuutonen kuulostaa yllättävän rasittuneelta yläkierroksilla. Ajotila-katkaisimen urheiluasetuksilla ongelma peitetään kaiuttimista suollettavilla äänillä. Mutkissa M40i on kyvykäs, mutta jäykäksi viritetty teräsjousitus säilyy pintakovana Comfort-asetuksillakin. Erilevyisillä etu- ja takarenkailla varustettu M40i toimitetaan aina runflat-renkailla.

Lippulaivaa harkitsevien kannattaa koeajaa myös sivistyneempi kuutosdiesel 30d – kyllä 265 hevosvoimallakin pärjää.

Perusmalli myöhemmin

Aito oikea perusmalli BMW X3 -mallistossa on xDrive20d. Edullisin 59 298 euroa maksava malli tarjoaa nelivedon, kahdeksanportaisen automaatin ja 190-hevosvoimaisen dieselmoottorin. Sen ajokokemuksiin ja mukavuushavaintoihin palaamme myöhemmin kotimaan koeajossa.

Vierailu maastossa

BMW:n koeajo vei myös maastoon. 30d-malleilla autoa pääsi ajamaan surkeakuntoisella hiekkatiellä, johon rankkasateet olivat kaivaneet syviä ojia. BMW korostaa asvaltin olevan X3:n mukavuusaluetta, mutta samalla muistuttaa modernin katumaasturin olevan mainettaan parempi etenijä. Ajonvakautuksella tehty sutimisenesto ja tasauspyörästöjen lukitusten matkiminen toimivat riittävän hyvin niihin olosuhteisiin, joihin X3:lla voi olettaa joutuvansa. Kahluusyvyydeksi BMW kertoo 50 senttimetriä – jätimme kokeilematta.

BMW on päättänyt pysyä X3-mallistossa rautajousissa, vaikka kilpailijat Audi Q5 ja Mercedes-Benz GLC ovat tuoneet tarjolle ilmajousituksen. Tehtaan edustajat kertovat syyn olleen halussa välttää turha kompromissi: auton rakentaminen yhteensopivaksi ilmajousitukselle vaikuttaa teräsjousitettuihinkin malleihin, eikä yhtiö halunnut tehdä moista ratkaisua ilmajousituksen matalan menekin vuoksi.

Ohjelmisto hallitsee

BMW X3 M40i

Tekniikassa BMW panostaa enemmän verkkoon ja ohjelmistoon. Kojelautaa koristaa 5-sarjasta tuttu selkeä ja sulava iDrive-käyttöliittymä, joka tottelee tutun rullan lisäksi eleitä ja kosketuksia. Sopivin varustein järjestelmä tarjoaa Remote 3D:ksi nimettyä hauskaa palvelua, jossa älypuhelimen ruudulle piirretään kolmiulotteinen näkymä auton ympäristöstä. Tietysti X3 tarjoaa kaikki valmistajan aktiiviset avustimet, jotka auttavat matelemaan ruuhkassa ja välttämään törmäilyjä.

Jaa artikkeli

Keskustelu