16.9.2020 Ajoneuvot Hyundai Tucson vie korealaismerkin uudelle aikakaudelle – mutta vain hybrideinä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keskikokoinen katumaasturi Hyundai Tucson luo merkin muotoilulle uuden suunnan. Suomen hintoja ei vielä ole selvillä, mutta kaikki muu on. Täysin uusi Hyundai Tucson tulee kilpailtuun keskikokoisten katumaasturien luokkaan rohkealla muotoilulla ja veikeillä valoilla. Ainakaan Hyundai ei tyydy laahaamaan perässä vaan tekee aloitteita. Tämä siitäkin huolimatta, että hieman samantyyppistä voimakkaiden pokkausten lisääntymistä on nähty viime vuosina muun muassa Lexuksen mallistossa. Uusi Tucson on vuonna 2004 ensiesitellyn ja Hyundain yli 7 miljoonaa myyneen menestysmallin neljäs sukupolvi. Näistä noin 1,4 miljoonaa autoa on myyty Eurooppaan. Kyseessä on siten yhtiön maailmanlaajuisesti eniten myyty SUV. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyundai Tucson Tucson valmistetaan Euroopassa Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) -tuotantolaitoksissa Nošovicessa Tšekin tasavallassa. – Tämä lanseeraus on Hyundain uusi virstanpylväs – koko SUV-mallistomme on nyt saatavana myös sähköistettynä. Muotoilultaan edistyksellinen ja huippunykyaikaiset voimalinjavaihtoehdot tarjoava täysin uusi Tucson on jatkossakin yksi Hyundain avaintuotteista Euroopassa, kommentoi Hyundai Motor Europen johtaja ja hallituksen puheenjohtaja Michael Cole. Uutuus on edeltäjäänsä isompi ja leveämpi. Terävät kulmat, dynaamiset mittasuhteet ja elävät pinnat tekevät kokonaisuudesta erottuvan – sääli että ovenkahvat on lätkäisty paikalleen jälkikäteen. Kyseessä on yhtiön uusi “Sensuous Sportiness” muotokieli. Niin kutsutut ”Parametric Hidden Lights” -ajovalot on saumattomasti integroitu etusäleikköön, ja ovat kuljettajan kytkettävissä päälle ja pois. Valot sammutettuna huomion halutaan kiinnittyvän auton etuosan tummiin geometrisiin kuvioihin ja päiväajovalojen syttyessä säleikön tumma kromi muuntuu jalokivimäisiksi muodoiksi. Sama teema toistuu takavaloissa, mutta takalasinpyyhkijä on kätketty ensimmäistä kertaa Hyundaissa spoilerin alle. Hybrid ja vaikka nelivetokin Hyundai Tucson tarjoaa kolme erilaista sähköistä voimalinjaa: bensiini- tai dieselmoottoriin yhdistetty 48 voltin kevythybridi, hybridi ja ladattava plug-in-hybridi. Näiden joukosta löytyy kaksi polttomoottoria sekä neljä vaihteistovaihtoehtoa- Hybridiversiossa on uusi 1,6-litrainen turboahdettu T-GDI bensiinimoottori paritettuna 44 kilowatin sähkömoottoriin ja 1,5 kilowattitunnin litiumionipolymeeriakkuun. Vaihteisto on 6-vaihteinen automaatti, mutta tarjolla on sekä etu- että neliveto. Kyseessä on täysin uuden Tucsonin väkevin voimalinja: 230 hevosvoimaa tehoa ja 350 newtonmetriä vääntöä. Kevythybridijärjestelmä pohjautuu 48 voltin järjestelmään ja on saatavilla bensiini- ja dieselmoottorilla sekä etu- ja nelivetoisena. Automaattivaihteisissa versioissa vaihteistona on seitsemänpykäläinen DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Dieselmoottorisena automaattivaihteinen malli on sekä etu- että nelivetoisena sama 136-hevosvoimaineversio. Bensiinimoottoristen automaattivaihteisten mallien osalta on hieman monimutkaisempaa. Etuvetoinen automaattivaihteinen bensiinimalli on teholtaan 150-hevosvoimainen, mutta nelivetoisena automaatilla tehoa onkin 180 hevosvoimaa. Käsivalintaisella vaihteistolla varustetut versiot ovat aina etuvetoisia ja nekin pohjautuvat 1,6-litraisiin moottoreihin. Tarjolla on sekä bensiini- että dieselvaihtoehto. Näistä bensiiniversion teho on 150 hevosvoimaa ja dieselmoottorisen 115 hevosvoimaa. Automaattivaihteistolla varustetun hybridin nelivetovaihtoehto pohjautuu Hyundain omaan HTRAC-nelivetotekniikkaan. Järjestelmä hyödyntää pyörien pitoa ja ajoneuvon nopeutta koskevaa tietoa siirtäessään vääntömomenttia pyöriin. Maastoajotiloja on kolme (Mud, Sand ja Snow) ja ne luonnollisesti säätävät HTRAC-järjestelmän parametrit vallitsevien olosuhteiden mukaan. Uuteen Tucsoniin on valittavissa sähköisesti ohjattu jousitus (ECS), joka säätää jatkuvasti iskunvaimennusta. Se huomioi ajo-olosuhteet kuten nopeuden, tien pinnan laadun, kaarteet, pysähtymistarpeen ja kiihdytyksen. Suurempaa sisälläkin Uutuus on edeltääjäänsä 20 millimetriä pidempi, josta 10 millimetriä akselivälissä, sekä 15 millimetriä leveämpi. Tämä tarkoittaa, että uusi Tucson on 4 500 mm pitkä, 1 865 mm leveä, 1 650 mm korkea ja sen akseliväli on 2 680 mm. Tavaratilaa on perusmuodossa 620 litraa ja takaistuimet alas taitettuina 1 799 litraa. Sisätilojen muotoilu on saanut inspiraationsa vesiputouksesta, mutta kosteusprosentti lienee alhaisempi. Uusi 10,25-tuumainen tietoviihdejärjestelmän näyttö hallitsee keskikonsolia. Fyysisistä napeista ja painikkeista on luovuttu ilmastointia myöden, joten on mielenkiintoista päästä kokemaan kuinka toteutus on onnistunut. Kolmen vyöhykkeen ilmastointi huolehtii nyt kuljettajan ja etumatkustajan lisäksi myös takamatkustajien mukavuudesta. Tuulettuvat ja lämmitettävät etuistuimet sekä lämmitettävät takaistuimet auttavat sekä talvessa että kesässä. Mittaristo koostuu 10,25 tuuman digitaalisesta näytöstä. Matkustajat voivat myös nauttia keskikonsolin, langattoman latausaseman ja oven karttataskun tunnelmavalaistuksesta, joka on tarjolla 64 värisävyn ja 10 eri kirkkauden valinnoilla. Hyundain mobiilisovelluksella toimiva Bluelink-etähallintajärjestelmä on tarjolla Tucsoniin. Se tarjoaa joukon uusia etuja ja palveluja, kuten Connected Routing, Last Mile Navigation sekä uuden käyttäjäprofiilitoiminnon. Asiakas voi paikantaa autonsa, avata ja lukita ovet tai tarkistaa esimerkiksi polttoainetilanteen sovelluksen kautta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Loputon lista avustinjärjestelmiä Täysin uudessa Tucsonissa on etutörmäyksenestojärjestelmä, joka varoittaa myös risteävästä liikenteestä. Kaistallapitojärjestelmä, kuljettajan tilan valvonta, hätäjarrutusjärjestelmä sekä autosta poistuttaessa lähestyvistä ajoneuvoista varoittavaa järjestelmä ovat vain osa monista muista. Ensimmäisen kerran tarjolla oleva Highway Driving Assist (HDA) säätää auton nopeutta ja pitää auton etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon sopivana ja auton oikealla ajokaistalla. HDA toimii yhdessä muun muassa navigaatiopohjaisen Smart Cruise Control Curve (NSCC-C) kanssa, joka sovittaa automaattisesti auton nopeuden edessä olevan kaarteen mukaan paikallisen paikkatiedon perusteella. Intelligent Speed Limit Assist on nopeusrajoituksen tunnistusjärjestelmä säätäen auton nopeuden automaattisesti rajoituksen mukaiseksi. Katvealueen näyttö on sekin uusi. Kun kuljettaja laittaa vilkun päälle kaistanvaihdon merkiksi, 10,25-tuumaisella näytöllä näkyy mitä kyseisellä katvealueella on. Tämä tukee peileistä näkyvää informaatiota ja parantaa näkyvyyttä pimeällä ja sateella. Tucsonissa on myös Surround View Monitor (SVM), josta kuljettaja näkee 360 asteen kattavan kolmiulotteisen ja zoomattavan kuvan. SVM on yhdistetty pysäköintiavustimeen Remote Smart Parking Assist (RSPA), joka on uuden Tucsonin hybridiversion lisävaruste. RSPA avustaa kuljettajaa pysäköitäessä ja poistuttaessa pysäköintipaikalta myös auton ulkopuolelta. Ominaisuuden voi aktivoida ja sitä ohjata Smart Key -älyavaimella. Hyundai myöntää myös Tucsonille viiden vuoden takuun ilman kilometrirajoitusta. Ensimmäisiä uusia Hyundai Tucson -malleja odotetaan Suomeen vielä tämän vuoden puolella, mutta ladattava plug-in-hybridi ensiesitellään alkuvuodesta 2021. Hintoja ei ole vielä vahvistettu. Kuvat ja lähde: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku