3.7.2018

Iltapäivä Monacossa: autobongailijan paratiisi

Monaco Citroen 2CV

Superautoja, klassikoita, erikoisuuksia... Monacon kaduilta voi bongata ties mitä, eikä itse kaupunkikaan ole ikävämpi paikka katsella maisemia.

Euroopassa on muutamia paikkoja, joissa voi lähes varmasti bongata Ferrarin, Lamborghinin tai vastaavan arvoauton viidessätoista minuutissa. Nürburgringin alue Saksassa, Lontoon äveriäimmät seudut ja Monaco kuuluvat tähän joukkoon.

Peugeot 508:n ja Rifterin koeajojen yhteydessä Moottorilla oli pari tuntia aikaa pyöriä ruhtinaskunnassa. Keskiviikkoinen iltapäivä ei ehkä tuonut kaduille aivan erikoisimpia kulkineita, mutta suomalaiseen katukuvaan tottuneet niskalihakset joutuivat silti töihin.

Luonnollisin paikka bongata erikoisuuksia on tietysti Monacon kasino. Riittävän hienolla autolla saapuva tienannee heti pysäköintipaikan kasinon edestä.

Kasino sijaitsee tien varrella, joten harvalukuinen liikenne soljuu arvoautojen ja niitä sekä niillä saapuvia bongailevien turistien välistä. Korkeimmat tyylipisteet tällä kertaa sai avauskuvan vaaleansininen Citroën 2CV.

Kasinon edustalla oli esillä paikallisen Rolls-Royce -myymälän mallisto. Jos onni suosii uhkapelissä, löytyy ratkaisu alle 50 metrin päästä.

"Jacques voitko kuvitella, tuo on tullut Berliinistä asti edellisen sukupolven Rolls-Royce Phantomilla!"

Rolls-Roycejen – tosin yleensä pienempien Ghostien – määrä on muutenkin häkellyttävä. Myös Bentleyt ovat todella yleisiä. Katukuvassa näkee Continental GT:itä ja Bentaygoja siinä missä Suomessa 5-sarjan BMW:itä.

Kun Mercedes-Benz ja Steyr-Daimler-Puch suunnittelivat militääriajoneuvoa 1970-luvulla, he tuskin kuvittelivat tätä näkyä.

Autokanta Monacossa on ilahduttavan värikästä. Mini Mokeja bongailee aina silloin tällöin. Tämä yksilö kiitää Grand Prix -radan ensimmäisen ylämäen jälkeistä loivaa vasenta kohti kasinoa.

"Apua, Bentleystäni tuli uusi malli, äkkiä vaihtamaan!"

Jos autobongareille riittää nähtävää, löytyy myös veneistä ja laivoista kiinnostuneille ihmeteltävää.

Rakennuskanta vaihtelee Monacossa suuresti. Hienoimmat hotellit ja muut arvorakennukset ovat välimerellisen tyylikkäitä, mutta paraatipaikoilla näkee myös melkoisia elementtirumiluksia.

Luksuskaupoille voi mennä joko Ferrarilla tai kävellen.

Monaco on 1,95 neliökilometrin pinta-alallaan maailman toiseksi pienin valtio. Vain Roomassa lymyävä Vatikaani jää pienemmäksi. 30 500 asukasta ovatkin asettuneet tiiviisti kallioiselle alueelle, jossa taloja on rakennettu kustannuksia säästämättä jokaiseen mahdolliseen paikkaan.

Grand Prix -radan ensimmäisen kaarteen sisäkurvissa oleva patsas muistelee menneitä.
Vaikka katukuvaa hallitsevat kalliit arvoautot, voi liikenteestä bongailla Tipparellun kaltaisia klassikoitakin.

Vaikka katukuvaa hallitsevat kalliit arvoautot, voi liikenteestä bongailla vanhoja tavallisia klassikoitakin. Tipparellun lisäksi vastaan tuli yhä varsin siistikuntoiselta käyttöautolta näyttävä Peugeot 205.

Koko päivän hienoimman auton palkinto menee kuitenkin Italiaan. Upeasti patinoitunut Fiat 500 oli saanut peräänsä puisen lavan, tuloksena kenties maailmankaikkeuden sympaattisin lava-auto.

Monacon Grand Prix ajetaan vain kerran vuodessa, mutta radan olemassaolon huomaa ympäri vuoden. Esimerkiksi lähtöruudukon ja maaliviivan erottaa asvaltista helposti, ja kilparadan kanttareitakin voi bongailla ympäriinsä.

Erottautuva valitsee ajokikseen esimerkiksi Honda NSX:n. Kiiltävän harmaana hybridisportti näyttää miellyttävän futuristiselle.

Monaco on välimerelliseksi maaksi miellyttävän siisti ja järjestäytynyt. Taustalla on varsin tiukka etiketti, ja tyylikkäästi pukeutuneita poliisejakin näkee joka paikassa. Tässä kyltissä kielletään liikkuminen ilman paitaa, uimapuvussa ja paljain jaloin.

Vaikka moottoriurheilun kuninkuusluokan hevosvoimat ovat poistuneet radalta, löytää Grand Prix -radan varikkoalueelta aivan muunlaista hevosvoimaa.

Ja jos kaupunkia kierrellessä alkaa kaivata omaa Bentleytään, eikä lompakon paksuus aivan riitä uutuusmalliin, löytää kaupunkin lukuisista autoliikkeistä nopean ratkaisun suuruun. Esimerkiksi onnistuneen kasinoillan jälkeen voi kotiuttaa Bugatti Veyron Grand Sportin kohtuulliseen alle 1,5 miljoonan euron hintaan!

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat