28.6.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Peugeot Rifter – kun elämän pitää mahtua kyytiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Henkilö- ja pakettiauton yhdistelmä kuulostaa tylsältä, mutta Peugeot Rifterissä toteutus on onnistunut. Nyt maistiaisen kohteena ei kenties ole maailman jännittävimmän autoluokan edustaja, mutta älä anna sen häiritä. Peugeot Rifter edustaa niitä autoja, jotka keskittyvät tarjoamaan sitä, mitä monet perheet autoiltaan oikeasti tarvitsevat. Avainasemassa ovat tilat ja monikäyttöisyys: autoja, joihin elämä mahtuu kyytiin. Viime aikoina kätevä autoluokka on jäänyt pahasti katumaasturimuodin jalkoihin, mutta Peugeot on korjannut tilannetta muovaamalla Rifterin ulkonäköön maasturimaista koristelua. Myös maavaraa on korotettu kolmisen senttimetriä pyöräkokoa suurentamalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pakettiautosta tilat… Rifter on uuden nimen saanut henkilöautomuunnos Partner-pakettiautosta. Se siis jakaa saman perustan uuden Citroën Berlingon ja Opel Combon kanssa. Pakettiautosta on kuitenkin otettu lähinnä ne hyvät puolet, eli huippuavarat tilat. Rifteriä tarjotaan peruspituisena tai peräti 35 senttimetriä jatkettuna versiona, ja kumpaakin saa viisi- tai seitsenpaikkaisena. Jo lyhytakselivälinen tarjoaa kahdelle istuinriville hulppeat tilat ja avaran tavaratilan. Arkea helpottavia lokeroita löytyy kirjaimellisesti katosta lattiaan. Vain kuljettajan istuinta ei voi kumota – tarvittaessa kyytiin menee siis varsin pitkiäkin tavaroita. …ja henkilöautosta ajettavuus Ohjauspyörän takaa auto tuntuu kuitenkin hyvin henkilöautomaiselta. Sisäilme on vaihtunut Peugeotin nykyytylin mukaiseksi i-Cockpitiksi, eli mittaristoa katsotaan pienen ohjauspyörän yli. Ainakin keskimittainen tottuu ratkaisuun nopeasti. Auto tottelee kohtalaisen nopeaa ja kevyehköä ohjausta tarkasti ja vaivatta, ja ainakin koeajettu 1,5-litrainen 130-hevosvoimainen diesel yhdessä uuden kahdeksanportaisen automaatin kanssa liikuttaa autoa vaivattomasti. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan