28.6.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Peugeot Rifter – kun elämän pitää mahtua kyytiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Henkilö- ja pakettiauton yhdistelmä kuulostaa tylsältä, mutta Peugeot Rifterissä toteutus on onnistunut. Nyt maistiaisen kohteena ei kenties ole maailman jännittävimmän autoluokan edustaja, mutta älä anna sen häiritä. Peugeot Rifter edustaa niitä autoja, jotka keskittyvät tarjoamaan sitä, mitä monet perheet autoiltaan oikeasti tarvitsevat.Avainasemassa ovat tilat ja monikäyttöisyys: autoja, joihin elämä mahtuu kyytiin. Viime aikoina kätevä autoluokka on jäänyt pahasti katumaasturimuodin jalkoihin, mutta Peugeot on korjannut tilannetta muovaamalla Rifterin ulkonäköön maasturimaista koristelua. Myös maavaraa on korotettu kolmisen senttimetriä pyöräkokoa suurentamalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPakettiautosta tilat…Rifter on uuden nimen saanut henkilöautomuunnos Partner-pakettiautosta. Se siis jakaa saman perustan uuden Citroën Berlingon ja Opel Combon kanssa.Pakettiautosta on kuitenkin otettu lähinnä ne hyvät puolet, eli huippuavarat tilat. Rifteriä tarjotaan peruspituisena tai peräti 35 senttimetriä jatkettuna versiona, ja kumpaakin saa viisi- tai seitsenpaikkaisena. Jo lyhytakselivälinen tarjoaa kahdelle istuinriville hulppeat tilat ja avaran tavaratilan. Arkea helpottavia lokeroita löytyy kirjaimellisesti katosta lattiaan.Vain kuljettajan istuinta ei voi kumota – tarvittaessa kyytiin menee siis varsin pitkiäkin tavaroita.…ja henkilöautosta ajettavuusOhjauspyörän takaa auto tuntuu kuitenkin hyvin henkilöautomaiselta. Sisäilme on vaihtunut Peugeotin nykyytylin mukaiseksi i-Cockpitiksi, eli mittaristoa katsotaan pienen ohjauspyörän yli. Ainakin keskimittainen tottuu ratkaisuun nopeasti. Auto tottelee kohtalaisen nopeaa ja kevyehköä ohjausta tarkasti ja vaivatta, ja ainakin koeajettu 1,5-litrainen 130-hevosvoimainen diesel yhdessä uuden kahdeksanportaisen automaatin kanssa liikuttaa autoa vaivattomasti.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella