20.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Honda NSX – analoginen digitaalinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuplaturbomoottori, 9-portainen kaksoiskytkinvaihteisto, kolme sähkömoottoria, sähköinen jarrupoljin... Kaiken tämän Honda on koonnut perinteiseksi analogiseksi ajokokemukseksi. Hyvää: Suorituskyky, ajettavuus. Huonoa: Pari kierrosta lisää, kiitos. Kaksi kierrosta sateisella kilparadalla. Se ei tee oikeutta kirjoittaa Honda NSX:stä. Yhtä epäoikeudenmukaista olisi jättää kertomatta keskimoottoriautosta, johon japanilaismerkki on satsannut vähintäänkin kaiken osaamisensa. Tuplaturboahdetun V6:n ja sähkömoottorien kyydittämään hybridisuperautoon tekisi mieli tutustua rauhassa. Ensimmäiset kierrokset tuntumaa hakien, sitten vähitellen vauhtia nostaen. Teknisesti uusi NSX on jotain ihan muuta, mitä Honda on aiemmin tehnyt. Jos ensimmäisen NSX:n juttu oli tarjota ferrarimaista suorituskykyä luotettavassa ja vaivattomassa paketissa, tähtää uusi korkeammalle. Se haluaa tarjota Porsche 918 Spiderin kaltaisen hyperautotekniikan viidenneksen hinnalla. Pelkkää teknologiaa voisi ihmetellä päiviä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suoraan asiaan Tekniseen tutustumiseen tai rauhalliseen lämmittelyyn ei ole aikaa. NSX:stä pitää saada jotain irti vain kahden kierroksen aikana. Valkoisen keskimoottoriauton Audi R8:ia muistuttava keula rullaa Pärnun Auto24Ring-moottoriradan varikkotien päähän. Sen jälkeen nilkka suoristuu. V6 aloittaa harvakäyntisen murinansa ja turbojen suhina yltyy. 581 hevosvoimaa piiskaavat leveitä renkaita lainehtivaa asvalttia vasten. Honda kiihtyy pidon rajoilla, mutta korjausliikkeitä ei tarvitse. Aivan luvattua 2,9 sekunnin kiihdytystä sataseen tässä kelissä ei varmasti saavuteta. Takaraivossa kolkuttaa muistutus: ”tiedoksi vain, ettei autoa ole vakuutettu rata-ajoon”. Kaksoiskytkinvaihteisto lyö seuraavan vaihteen. Murinan ja suhinan sekamelska kantautuu keskimoottorityyliin takaa, mutta sointi ja kiihtyvyys tuovat mieleen Nissanin GT-R:n. Japanilaisten superkaksikolla on paljon yhteistä, mutta lähes vuosikymmenen ikäero on johtanut hyvin erilaiseen toteutukseen. Nissan loihti autonsa vielä perinteistä mekaniikkaa palvoneella aikakaudella, joten nopeutta haettiin ahtopaineesta ja huippuälykkäästä nelivedosta. Lisävauhtia sähköstä Hondan menolipussa lukee hybridi – tosin nyt nopeuden, ei taloudellisuuden tähden. 3,5-litrainen polttomoottori, Hondan perinteinen jalokivi, on hävitetty syvälle turboahtimien ja sähkömoottorien sekaan. Kumpaakin etupyörää hallitsee yksi sähkömoottori. Kolmas on paritettu yhdeksänvaihteiseen kaksoiskytkinlaatikkoon. Monimutkaista kokonaisuutta hallitsee perinteisen hiotun mekaniikan sijaan ohjelmakoodi. Voimavarat jakautuvat seuraavasti: polttomoottori 507-hevosvoimaa, vaihteiston sähkömoottori 48-hevosvoimaa ja etuakselin sähkömoottorit 37 hevosvoimaa per pyörä. Kaikki moottorit eivät saavuta huipputehoaan samanaikaisesti, mutta parhaimmillaan yhteisteho nousee mainittuun 581 hevosvoimaan. Mitä tahansa monimutkaisessa voimalinjassa tapahtuukaan, ehtii auto kerätä melkoisesti vauhtia ennen ensimmäistä oikealle taittavaa kaarretta. NSX luottaa sähköiseen jarrupolkimeen: jarruvoimanjako hybridijärjestelmän ja perinteisten levyjarrujen välillä jää ohjelmakoodin hoidettavaksi. Järjestelmässä on kaikki katastrofin elkeet, mutta toteutus on hämmästyttävän luonnollinen, eikä jarrutuntuma ainakaan lyhyellä kokeilulla anna sijaa moitteelle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tekniikka orjana Monimutkaisen sähkömekaniikan häivyttäminen yksinkertaiseen ja perinteiseen tuntumaan onkin koko NSX:n taikatemppu. Auto taittuu sateen liukastamiin mutkiin perinteisen analogisesti: sähkömoottorit saattavat tehdä urotöitä taivuttaakseen keulan liukkaalla radalla kohti mutkaa, mutta hybridijärjestelmä ei tärkeile olemassaoloaan. Kuljettajalle NSX yksinkertaisesti käyttäytyy nöyrän loogisesti. Pidon rajan lähestymisen aistii, ja kun kaasulla perä lopulta irtoaa, tapahtuu sekin keskimoottoriautoksi varsin rauhallisesti. Mainituista vakuutussyistä johtuen ajonvakautus tosin pysyy tällä kertaa päällä, joten NSX:n todellisesta luonteesta jää vielä paljon kokematta ja kertomatta. Kaksi kierrosta kertovat NSX:stä paljon, mutta yhtä paljon jää kokematta. Kuinka sen sähkömagneettisesti säätyvä MagneRide-alusta toimii maantien kuopissa? Miltä tuntuu lipua kaupungin keskustassa pelkällä sähköllä? Miten eri ajotilat eroavat? Miten auto käyttäytyy, kun renkaiden alla on oikeasti pitoa? Saa nähdä, saako tarina jatkoa. Sitä NSX ainakin ansaitsisi. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Honda NSX Moottori Hybridi, bensiinimoottori 3 493 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 375 kW (507 hv), 6500–7500 r/min Vääntö 550 Nm (2 000–6 000 r/min) Vääntö 550 Nm (2000–6000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 2,9 s Huippunopeus 308 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 10,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 228 g/km Mitat pituus 4487 mm, leveys 1939 mm, korkeus 1204 mm, akseliväli 2630 mm Muu tieto Sähkömoottorit 48 hv (vaihteisto), 2x 37 hv (etuakseli). Voimalinjan kokonaisteho 427 kW (581 hv) Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt