20.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Honda NSX – analoginen digitaalinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuplaturbomoottori, 9-portainen kaksoiskytkinvaihteisto, kolme sähkömoottoria, sähköinen jarrupoljin... Kaiken tämän Honda on koonnut perinteiseksi analogiseksi ajokokemukseksi. Hyvää: Suorituskyky, ajettavuus. Huonoa: Pari kierrosta lisää, kiitos. Kaksi kierrosta sateisella kilparadalla. Se ei tee oikeutta kirjoittaa Honda NSX:stä. Yhtä epäoikeudenmukaista olisi jättää kertomatta keskimoottoriautosta, johon japanilaismerkki on satsannut vähintäänkin kaiken osaamisensa.Tuplaturboahdetun V6:n ja sähkömoottorien kyydittämään hybridisuperautoon tekisi mieli tutustua rauhassa. Ensimmäiset kierrokset tuntumaa hakien, sitten vähitellen vauhtia nostaen.Teknisesti uusi NSX on jotain ihan muuta, mitä Honda on aiemmin tehnyt. Jos ensimmäisen NSX:n juttu oli tarjota ferrarimaista suorituskykyä luotettavassa ja vaivattomassa paketissa, tähtää uusi korkeammalle. Se haluaa tarjota Porsche 918 Spiderin kaltaisen hyperautotekniikan viidenneksen hinnalla. Pelkkää teknologiaa voisi ihmetellä päiviä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuoraan asiaanTekniseen tutustumiseen tai rauhalliseen lämmittelyyn ei ole aikaa. NSX:stä pitää saada jotain irti vain kahden kierroksen aikana. Valkoisen keskimoottoriauton Audi R8:ia muistuttava keula rullaa Pärnun Auto24Ring-moottoriradan varikkotien päähän. Sen jälkeen nilkka suoristuu.V6 aloittaa harvakäyntisen murinansa ja turbojen suhina yltyy. 581 hevosvoimaa piiskaavat leveitä renkaita lainehtivaa asvalttia vasten. Honda kiihtyy pidon rajoilla, mutta korjausliikkeitä ei tarvitse. Aivan luvattua 2,9 sekunnin kiihdytystä sataseen tässä kelissä ei varmasti saavuteta. Takaraivossa kolkuttaa muistutus: ”tiedoksi vain, ettei autoa ole vakuutettu rata-ajoon”.Kaksoiskytkinvaihteisto lyö seuraavan vaihteen. Murinan ja suhinan sekamelska kantautuu keskimoottorityyliin takaa, mutta sointi ja kiihtyvyys tuovat mieleen Nissanin GT-R:n.Japanilaisten superkaksikolla on paljon yhteistä, mutta lähes vuosikymmenen ikäero on johtanut hyvin erilaiseen toteutukseen. Nissan loihti autonsa vielä perinteistä mekaniikkaa palvoneella aikakaudella, joten nopeutta haettiin ahtopaineesta ja huippuälykkäästä nelivedosta.Lisävauhtia sähköstäHondan menolipussa lukee hybridi – tosin nyt nopeuden, ei taloudellisuuden tähden. 3,5-litrainen polttomoottori, Hondan perinteinen jalokivi, on hävitetty syvälle turboahtimien ja sähkömoottorien sekaan. Kumpaakin etupyörää hallitsee yksi sähkömoottori. Kolmas on paritettu yhdeksänvaihteiseen kaksoiskytkinlaatikkoon. Monimutkaista kokonaisuutta hallitsee perinteisen hiotun mekaniikan sijaan ohjelmakoodi.Voimavarat jakautuvat seuraavasti: polttomoottori 507-hevosvoimaa, vaihteiston sähkömoottori 48-hevosvoimaa ja etuakselin sähkömoottorit 37 hevosvoimaa per pyörä. Kaikki moottorit eivät saavuta huipputehoaan samanaikaisesti, mutta parhaimmillaan yhteisteho nousee mainittuun 581 hevosvoimaan.Mitä tahansa monimutkaisessa voimalinjassa tapahtuukaan, ehtii auto kerätä melkoisesti vauhtia ennen ensimmäistä oikealle taittavaa kaarretta. NSX luottaa sähköiseen jarrupolkimeen: jarruvoimanjako hybridijärjestelmän ja perinteisten levyjarrujen välillä jää ohjelmakoodin hoidettavaksi. Järjestelmässä on kaikki katastrofin elkeet, mutta toteutus on hämmästyttävän luonnollinen, eikä jarrutuntuma ainakaan lyhyellä kokeilulla anna sijaa moitteelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTekniikka orjanaMonimutkaisen sähkömekaniikan häivyttäminen yksinkertaiseen ja perinteiseen tuntumaan onkin koko NSX:n taikatemppu. Auto taittuu sateen liukastamiin mutkiin perinteisen analogisesti: sähkömoottorit saattavat tehdä urotöitä taivuttaakseen keulan liukkaalla radalla kohti mutkaa, mutta hybridijärjestelmä ei tärkeile olemassaoloaan. Kuljettajalle NSX yksinkertaisesti käyttäytyy nöyrän loogisesti. Pidon rajan lähestymisen aistii, ja kun kaasulla perä lopulta irtoaa, tapahtuu sekin keskimoottoriautoksi varsin rauhallisesti. Mainituista vakuutussyistä johtuen ajonvakautus tosin pysyy tällä kertaa päällä, joten NSX:n todellisesta luonteesta jää vielä paljon kokematta ja kertomatta.Kaksi kierrosta kertovat NSX:stä paljon, mutta yhtä paljon jää kokematta. Kuinka sen sähkömagneettisesti säätyvä MagneRide-alusta toimii maantien kuopissa? Miltä tuntuu lipua kaupungin keskustassa pelkällä sähköllä? Miten eri ajotilat eroavat? Miten auto käyttäytyy, kun renkaiden alla on oikeasti pitoa?Saa nähdä, saako tarina jatkoa. Sitä NSX ainakin ansaitsisi.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Honda NSX Moottori Hybridi, bensiinimoottori 3 493 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 375 kW (507 hv), 6500–7500 r/min Vääntö 550 Nm (2 000–6 000 r/min) Vääntö 550 Nm (2000–6000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 2,9 s Huippunopeus 308 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 10,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 228 g/km Mitat pituus 4487 mm, leveys 1939 mm, korkeus 1204 mm, akseliväli 2630 mm Muu tieto Sähkömoottorit 48 hv (vaihteisto), 2x 37 hv (etuakseli). Voimalinjan kokonaisteho 427 kW (581 hv) Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa - pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita