20.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Honda NSX – analoginen digitaalinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuplaturbomoottori, 9-portainen kaksoiskytkinvaihteisto, kolme sähkömoottoria, sähköinen jarrupoljin... Kaiken tämän Honda on koonnut perinteiseksi analogiseksi ajokokemukseksi. Hyvää: Suorituskyky, ajettavuus. Huonoa: Pari kierrosta lisää, kiitos. Kaksi kierrosta sateisella kilparadalla. Se ei tee oikeutta kirjoittaa Honda NSX:stä. Yhtä epäoikeudenmukaista olisi jättää kertomatta keskimoottoriautosta, johon japanilaismerkki on satsannut vähintäänkin kaiken osaamisensa.Tuplaturboahdetun V6:n ja sähkömoottorien kyydittämään hybridisuperautoon tekisi mieli tutustua rauhassa. Ensimmäiset kierrokset tuntumaa hakien, sitten vähitellen vauhtia nostaen.Teknisesti uusi NSX on jotain ihan muuta, mitä Honda on aiemmin tehnyt. Jos ensimmäisen NSX:n juttu oli tarjota ferrarimaista suorituskykyä luotettavassa ja vaivattomassa paketissa, tähtää uusi korkeammalle. Se haluaa tarjota Porsche 918 Spiderin kaltaisen hyperautotekniikan viidenneksen hinnalla. Pelkkää teknologiaa voisi ihmetellä päiviä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuoraan asiaanTekniseen tutustumiseen tai rauhalliseen lämmittelyyn ei ole aikaa. NSX:stä pitää saada jotain irti vain kahden kierroksen aikana. Valkoisen keskimoottoriauton Audi R8:ia muistuttava keula rullaa Pärnun Auto24Ring-moottoriradan varikkotien päähän. Sen jälkeen nilkka suoristuu.V6 aloittaa harvakäyntisen murinansa ja turbojen suhina yltyy. 581 hevosvoimaa piiskaavat leveitä renkaita lainehtivaa asvalttia vasten. Honda kiihtyy pidon rajoilla, mutta korjausliikkeitä ei tarvitse. Aivan luvattua 2,9 sekunnin kiihdytystä sataseen tässä kelissä ei varmasti saavuteta. Takaraivossa kolkuttaa muistutus: ”tiedoksi vain, ettei autoa ole vakuutettu rata-ajoon”.Kaksoiskytkinvaihteisto lyö seuraavan vaihteen. Murinan ja suhinan sekamelska kantautuu keskimoottorityyliin takaa, mutta sointi ja kiihtyvyys tuovat mieleen Nissanin GT-R:n.Japanilaisten superkaksikolla on paljon yhteistä, mutta lähes vuosikymmenen ikäero on johtanut hyvin erilaiseen toteutukseen. Nissan loihti autonsa vielä perinteistä mekaniikkaa palvoneella aikakaudella, joten nopeutta haettiin ahtopaineesta ja huippuälykkäästä nelivedosta.Lisävauhtia sähköstäHondan menolipussa lukee hybridi – tosin nyt nopeuden, ei taloudellisuuden tähden. 3,5-litrainen polttomoottori, Hondan perinteinen jalokivi, on hävitetty syvälle turboahtimien ja sähkömoottorien sekaan. Kumpaakin etupyörää hallitsee yksi sähkömoottori. Kolmas on paritettu yhdeksänvaihteiseen kaksoiskytkinlaatikkoon. Monimutkaista kokonaisuutta hallitsee perinteisen hiotun mekaniikan sijaan ohjelmakoodi.Voimavarat jakautuvat seuraavasti: polttomoottori 507-hevosvoimaa, vaihteiston sähkömoottori 48-hevosvoimaa ja etuakselin sähkömoottorit 37 hevosvoimaa per pyörä. Kaikki moottorit eivät saavuta huipputehoaan samanaikaisesti, mutta parhaimmillaan yhteisteho nousee mainittuun 581 hevosvoimaan.Mitä tahansa monimutkaisessa voimalinjassa tapahtuukaan, ehtii auto kerätä melkoisesti vauhtia ennen ensimmäistä oikealle taittavaa kaarretta. NSX luottaa sähköiseen jarrupolkimeen: jarruvoimanjako hybridijärjestelmän ja perinteisten levyjarrujen välillä jää ohjelmakoodin hoidettavaksi. Järjestelmässä on kaikki katastrofin elkeet, mutta toteutus on hämmästyttävän luonnollinen, eikä jarrutuntuma ainakaan lyhyellä kokeilulla anna sijaa moitteelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTekniikka orjanaMonimutkaisen sähkömekaniikan häivyttäminen yksinkertaiseen ja perinteiseen tuntumaan onkin koko NSX:n taikatemppu. Auto taittuu sateen liukastamiin mutkiin perinteisen analogisesti: sähkömoottorit saattavat tehdä urotöitä taivuttaakseen keulan liukkaalla radalla kohti mutkaa, mutta hybridijärjestelmä ei tärkeile olemassaoloaan. Kuljettajalle NSX yksinkertaisesti käyttäytyy nöyrän loogisesti. Pidon rajan lähestymisen aistii, ja kun kaasulla perä lopulta irtoaa, tapahtuu sekin keskimoottoriautoksi varsin rauhallisesti. Mainituista vakuutussyistä johtuen ajonvakautus tosin pysyy tällä kertaa päällä, joten NSX:n todellisesta luonteesta jää vielä paljon kokematta ja kertomatta.Kaksi kierrosta kertovat NSX:stä paljon, mutta yhtä paljon jää kokematta. Kuinka sen sähkömagneettisesti säätyvä MagneRide-alusta toimii maantien kuopissa? Miltä tuntuu lipua kaupungin keskustassa pelkällä sähköllä? Miten eri ajotilat eroavat? Miten auto käyttäytyy, kun renkaiden alla on oikeasti pitoa?Saa nähdä, saako tarina jatkoa. Sitä NSX ainakin ansaitsisi.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Honda NSX Moottori Hybridi, bensiinimoottori 3 493 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 375 kW (507 hv), 6500–7500 r/min Vääntö 550 Nm (2 000–6 000 r/min) Vääntö 550 Nm (2000–6000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 2,9 s Huippunopeus 308 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 10,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 228 g/km Mitat pituus 4487 mm, leveys 1939 mm, korkeus 1204 mm, akseliväli 2630 mm Muu tieto Sähkömoottorit 48 hv (vaihteisto), 2x 37 hv (etuakseli). Voimalinjan kokonaisteho 427 kW (581 hv) Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen