1.7.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Peugeot 508 – vastaako ajettavuus ulkonäköä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Peugeot 508 kääntää päät ulkonäöllään. Se asettaa melkoiset paineet myös ajettavuudelle. Yksi kysymys tiivistää kaiken uudesta Peugeot 508:sta: vastaako sen ajettavuus ulkonäköä? Uutuuden ulkonäkö nimittäin lataa melkoiset odotukset: toisen sukupolven 508 on lyhentynyt 8 ja madaltunut 6 senttimetriä. Kun uusiin mittasuhteisiin lisätään leveyttä korostava muotoilu, on kasassa poikkeuksellisen näyttävä perheauto. Peugeotin uutuutta leimaavat voimakkaat, mutta varsin elegantit muodot ja harkitut yksityiskohdat. 508 onkin niitä autoja, jotka toimivat parhaiten omana kolmiulotteisena itsenään katseltuna. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valoshow Erityisesti takaviistosta auto näyttää todella onnistuneelta, osin kiitos taidokkaasti toteutetuille takavaloille. Valot varastavat huomion myös keulassa. Leijonan kulmahampaisiin viittaavien päiväajovalojen kerrotaan antavan autolle sekä tunnistettavan ilmeen että korostavan leveyttä. Yksityiskohdan kerrotaan yleistyvän lähitulevaisuuden Peugeoteissa – toivottavasti ei liian keinotekoisesti. Tunnelma jatkuu sisällä Ulkonäöstä huokuva erikoisuus jatkuu sisätiloissa. Ranskalaismerkin i-Cockpitiksi nimittämä ohjaamoratkaisu, jossa mittaristo asettuu ohjauspyörän päälle, on hienosäädetty painos 3008 ja 5008 -mallien toteutuksesta. Erikoisuudentavoittelu jakanee aina mielipiteitä, mutta matalaan ja näyttävään 508:iin ratkaisu sopii hyvin. Ensikoeajoon valikoituneen 225-hevosvoimaisen GT-varustellun auton viimeistely jatkui tyylikkäästi yksityiskohtiin asti. Etelä-Ranskan ja Monacon ahtaissa sokkelokujissa 508 istuu heti käteen. Ohjauksessa päähuomion vie pieni ohjauspyörä. Sitten huomaa keveyden, luonnollisen vasteen ja varsin nopean välityksen. Kaupunkiajo sujuu vaivatta, ainakin niin kauan kun ei tarvitse vilkuilla takaviistoon – sieltä näkee vain paksujen C-pilareiden verhoilun. Ripaus saksalaisuutta Uusi Peugeot 508 on monella tapaa ranskalaisvalmistajan ison sedanin tai viistoperän ryhtiliike, mutta alustapuolella tunnelma kääntyy enemmän Saksaan – ainakin jos valitsee sähkösäätöisen iskunvaimennuksen (GT-varustelut ja toistaiseksi kaikki bensiinimoottorit) ja 19-tuumaiset vanteet. Ei 508 missään nimessä ole epämukava: saksalaisiin mieltynyt sanoisi sitä mukavan jämäkäksi, mutta perinteisen ranskalaisuuden äänenkannattaja moittisi poikittaissaumojen tärähdyksiä ja hidastetöyssyissä varsin napakasti liikkuvaa koria. Jämäkkyys palkitsee, kun vauhti kasvaa ja tie mutkistuu. Iskunvaimennus suodattaa töyssyt hienosti ja kantaa korin liikkeet kunnialla. 508 on auto, jolla on miellyttävää ja vaivatonta ajaa haastavia ranskalaisia vuoristotietä varsin korkeiden nopeusrajoitusten sallimia vauhteja. Makea perusajettavuus saa lopulta ehkä odottamaan vähän liikojakin. Rajojen lähestyessä muistaa ajavansa perheautoa – mutta mallistossa olisi ehdottomasti tilaa Peugeot Sport -painokselle, nimeksi sopisi vaikkapa 508 T16. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehtävä suoritettu Lippulaivamalli sopisikin 508-mallistoon, sillä auton perimmäisenä tehtävänä on juuri Peugeotin haluttavuuden kohottaminen. Ensikoeajon perusteella Peugeot 508 onnistuu siinä tehtävässä hienosti. Näyttävä ja menevä viisiovinen muoto tuntuu katumaasturiselvyyksien keskellä entistäkin rohkeammalta, jopa erityiseltä. Uutuuden suunnittelu on lähtenyt enemmän sydämestä kuin aivoista, vaatimatta kuitenkaan kauttaaltaan ahtaita takatiloja tai heikkoa takanäkyvyyttä suurempia kompromisseja. Peugeotin uutuuden hinnat selviävät syyskuussa, ja ensimmäiset autot saataneen maahan ennen loppuvuotta. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?