1.7.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Peugeot 508 – vastaako ajettavuus ulkonäköä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Peugeot 508 kääntää päät ulkonäöllään. Se asettaa melkoiset paineet myös ajettavuudelle. Yksi kysymys tiivistää kaiken uudesta Peugeot 508:sta: vastaako sen ajettavuus ulkonäköä? Uutuuden ulkonäkö nimittäin lataa melkoiset odotukset: toisen sukupolven 508 on lyhentynyt 8 ja madaltunut 6 senttimetriä. Kun uusiin mittasuhteisiin lisätään leveyttä korostava muotoilu, on kasassa poikkeuksellisen näyttävä perheauto.Peugeotin uutuutta leimaavat voimakkaat, mutta varsin elegantit muodot ja harkitut yksityiskohdat. 508 onkin niitä autoja, jotka toimivat parhaiten omana kolmiulotteisena itsenään katseltuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValoshowErityisesti takaviistosta auto näyttää todella onnistuneelta, osin kiitos taidokkaasti toteutetuille takavaloille. Valot varastavat huomion myös keulassa. Leijonan kulmahampaisiin viittaavien päiväajovalojen kerrotaan antavan autolle sekä tunnistettavan ilmeen että korostavan leveyttä. Yksityiskohdan kerrotaan yleistyvän lähitulevaisuuden Peugeoteissa – toivottavasti ei liian keinotekoisesti.Tunnelma jatkuu sisälläUlkonäöstä huokuva erikoisuus jatkuu sisätiloissa. Ranskalaismerkin i-Cockpitiksi nimittämä ohjaamoratkaisu, jossa mittaristo asettuu ohjauspyörän päälle, on hienosäädetty painos 3008 ja 5008 -mallien toteutuksesta. Erikoisuudentavoittelu jakanee aina mielipiteitä, mutta matalaan ja näyttävään 508:iin ratkaisu sopii hyvin.Ensikoeajoon valikoituneen 225-hevosvoimaisen GT-varustellun auton viimeistely jatkui tyylikkäästi yksityiskohtiin asti.Etelä-Ranskan ja Monacon ahtaissa sokkelokujissa 508 istuu heti käteen. Ohjauksessa päähuomion vie pieni ohjauspyörä. Sitten huomaa keveyden, luonnollisen vasteen ja varsin nopean välityksen. Kaupunkiajo sujuu vaivatta, ainakin niin kauan kun ei tarvitse vilkuilla takaviistoon – sieltä näkee vain paksujen C-pilareiden verhoilun.Ripaus saksalaisuuttaUusi Peugeot 508 on monella tapaa ranskalaisvalmistajan ison sedanin tai viistoperän ryhtiliike, mutta alustapuolella tunnelma kääntyy enemmän Saksaan – ainakin jos valitsee sähkösäätöisen iskunvaimennuksen (GT-varustelut ja toistaiseksi kaikki bensiinimoottorit) ja 19-tuumaiset vanteet. Ei 508 missään nimessä ole epämukava: saksalaisiin mieltynyt sanoisi sitä mukavan jämäkäksi, mutta perinteisen ranskalaisuuden äänenkannattaja moittisi poikittaissaumojen tärähdyksiä ja hidastetöyssyissä varsin napakasti liikkuvaa koria.Jämäkkyys palkitsee, kun vauhti kasvaa ja tie mutkistuu. Iskunvaimennus suodattaa töyssyt hienosti ja kantaa korin liikkeet kunnialla. 508 on auto, jolla on miellyttävää ja vaivatonta ajaa haastavia ranskalaisia vuoristotietä varsin korkeiden nopeusrajoitusten sallimia vauhteja.Makea perusajettavuus saa lopulta ehkä odottamaan vähän liikojakin. Rajojen lähestyessä muistaa ajavansa perheautoa – mutta mallistossa olisi ehdottomasti tilaa Peugeot Sport -painokselle, nimeksi sopisi vaikkapa 508 T16.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehtävä suoritettuLippulaivamalli sopisikin 508-mallistoon, sillä auton perimmäisenä tehtävänä on juuri Peugeotin haluttavuuden kohottaminen.Ensikoeajon perusteella Peugeot 508 onnistuu siinä tehtävässä hienosti. Näyttävä ja menevä viisiovinen muoto tuntuu katumaasturiselvyyksien keskellä entistäkin rohkeammalta, jopa erityiseltä. Uutuuden suunnittelu on lähtenyt enemmän sydämestä kuin aivoista, vaatimatta kuitenkaan kauttaaltaan ahtaita takatiloja tai heikkoa takanäkyvyyttä suurempia kompromisseja.Peugeotin uutuuden hinnat selviävät syyskuussa, ja ensimmäiset autot saataneen maahan ennen loppuvuotta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”