1.7.2018

Maistiainen: Peugeot 508 – vastaako ajettavuus ulkonäköä?

Peugeot 508

Uusi Peugeot 508 kääntää päät ulkonäöllään. Se asettaa melkoiset paineet myös ajettavuudelle.

Yksi kysymys tiivistää kaiken uudesta Peugeot 508:sta: vastaako sen ajettavuus ulkonäköä? Uutuuden ulkonäkö nimittäin lataa melkoiset odotukset: toisen sukupolven 508 on lyhentynyt 8 ja madaltunut 6 senttimetriä. Kun uusiin mittasuhteisiin lisätään leveyttä korostava muotoilu, on kasassa poikkeuksellisen näyttävä perheauto.

Peugeot 508

Peugeotin uutuutta leimaavat voimakkaat, mutta varsin elegantit muodot ja harkitut yksityiskohdat. 508 onkin niitä autoja, jotka toimivat parhaiten omana kolmiulotteisena itsenään katseltuna.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valoshow

Erityisesti takaviistosta auto näyttää todella onnistuneelta, osin kiitos taidokkaasti toteutetuille takavaloille. Valot varastavat huomion myös keulassa. Leijonan kulmahampaisiin viittaavien päiväajovalojen kerrotaan antavan autolle sekä tunnistettavan ilmeen että korostavan leveyttä. Yksityiskohdan kerrotaan yleistyvän lähitulevaisuuden Peugeoteissa – toivottavasti ei liian keinotekoisesti.

Tunnelma jatkuu sisällä

Peugeot 508

Ulkonäöstä huokuva erikoisuus jatkuu sisätiloissa. Ranskalaismerkin i-Cockpitiksi nimittämä ohjaamoratkaisu, jossa mittaristo asettuu ohjauspyörän päälle, on hienosäädetty painos 3008 ja 5008 -mallien toteutuksesta. Erikoisuudentavoittelu jakanee aina mielipiteitä, mutta matalaan ja näyttävään 508:iin ratkaisu sopii hyvin.

Ensikoeajoon valikoituneen 225-hevosvoimaisen GT-varustellun auton viimeistely jatkui tyylikkäästi yksityiskohtiin asti.

Etelä-Ranskan ja Monacon ahtaissa sokkelokujissa 508 istuu heti käteen. Ohjauksessa päähuomion vie pieni ohjauspyörä. Sitten huomaa keveyden, luonnollisen vasteen ja varsin nopean välityksen. Kaupunkiajo sujuu vaivatta, ainakin niin kauan kun ei tarvitse vilkuilla takaviistoon – sieltä näkee vain paksujen C-pilareiden verhoilun.

Ripaus saksalaisuutta

Uusi Peugeot 508 on monella tapaa ranskalaisvalmistajan ison sedanin tai viistoperän ryhtiliike, mutta alustapuolella tunnelma kääntyy enemmän Saksaan – ainakin jos valitsee sähkösäätöisen iskunvaimennuksen (GT-varustelut ja toistaiseksi kaikki bensiinimoottorit) ja 19-tuumaiset vanteet. Ei 508 missään nimessä ole epämukava: saksalaisiin mieltynyt sanoisi sitä mukavan jämäkäksi, mutta perinteisen ranskalaisuuden äänenkannattaja moittisi poikittaissaumojen tärähdyksiä ja hidastetöyssyissä varsin napakasti liikkuvaa koria.

Peugeot 508

Jämäkkyys palkitsee, kun vauhti kasvaa ja tie mutkistuu. Iskunvaimennus suodattaa töyssyt hienosti ja kantaa korin liikkeet kunnialla. 508 on auto, jolla on miellyttävää ja vaivatonta ajaa haastavia ranskalaisia vuoristotietä varsin korkeiden nopeusrajoitusten sallimia vauhteja.

Makea perusajettavuus saa lopulta ehkä odottamaan vähän liikojakin. Rajojen lähestyessä muistaa ajavansa perheautoa – mutta mallistossa olisi ehdottomasti tilaa Peugeot Sport -painokselle, nimeksi sopisi vaikkapa 508 T16.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tehtävä suoritettu

Lippulaivamalli sopisikin 508-mallistoon, sillä auton perimmäisenä tehtävänä on juuri Peugeotin haluttavuuden kohottaminen.

Ensikoeajon perusteella Peugeot 508 onnistuu siinä tehtävässä hienosti. Näyttävä ja menevä viisiovinen muoto tuntuu katumaasturiselvyyksien keskellä entistäkin rohkeammalta, jopa erityiseltä. Uutuuden suunnittelu on lähtenyt enemmän sydämestä kuin aivoista, vaatimatta kuitenkaan kauttaaltaan ahtaita takatiloja tai heikkoa takanäkyvyyttä suurempia kompromisseja.

Peugeotin uutuuden hinnat selviävät syyskuussa, ja ensimmäiset autot saataneen maahan ennen loppuvuotta.

Peugeot 508

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat